Cyfrowy Polsat i spółka Rafała Brzoski negocjują z CCC kupno eobuwie.pl za 1 mld zł
Cyfrowy Polsat i spółka A&R Investments Limited należąca do Rafała Brzoski, prezesa InPostu, podpisały z CCC umowę na wyłączność negocjacyjną, każda chce kupić 10 proc. akcji spółki eobuwie.pl za 500 mln zł. Cyfrowy Polsat uzasadnia, że zdobędzie doświadczenie w e-commerce, a akcje eobuwia może sprzedać w debiucie giełdowym spółki w 2022 lub 2023 roku.
W komunikacie giełdowym CCC podano, że Cyfrowy Polsat i A&R Investments Limited wyłączność negocjacyjną na kupno 20 proc. akcji eobuwie.pl mają do 31 marca. - Oczekuje się, że do tego dnia zostanie podpisana pełna dokumentacja transakcji, pod warunkiem uzyskania odpowiednich zgód korporacyjnych - stwierdzono.
CCC wyliczyło, że 1 mld zł ze sprzedaży walorów eobuwie.pl przeznaczy na trzy główne cele:
- ogólne cele korporacyjne, w tym częściową spłatę zadłużenia w wysokości ok. 0,4 mld zł i refinansowanie istniejącego zadłużenia grupy kapitałowej CCC,
- bufor gotówkowy w celu skompensowania skutków ewentualnych dalszych lock-downów w związku z pandemią Covid-19,
- rezerwę gotówkową niezbędną do przygotowania i częściowego sfinansowania nabycia przez CCC pozostałych 25,01 proc. akcji w eobuwie należących obecnie do MKK3, obecnego mniejszościowego akcjonariusza eobuwie, zgodnie z warunkami istniejącej opcji call.
- Tą transakcją chcemy pozyskać dla Eobuwie renomowanych inwestorów, którzy wesprą firmę i jej zespół w dalszym, szybkim rozwoju i budowaniu pozycji europejskiego lidera w sprzedaży obuwia online. Pracownicy Eobuwia stworzyli unikatową firmę i bardzo dobre miejsce pracy oraz rozwoju – stwierdził w komunikacie prasowym Dariusz Miłek, przewodniczący rad nadzorczych eobuwie.pl i CCC.
- Oczekujemy, że dzięki tej transakcji wzmocni się instytucjonalny akcjonariat Eobuwie. Pozyskane wpływy pozwolą nam natomiast na zabezpieczenie całej Grupy CCC w czasach trwającej obecnie pandemii, a także wesprą proces refinansowania zobowiązań, przy jednoczesnym zachowaniu pakietu większościowego Eobuwia. Oznacza to, że jesteśmy w stanie zaadresować najbardziej kluczowe wyzwania wszystkich stron – rozwój, płynność, cele finansowe, bezpieczeństwo - dodał Marcin Czyczerski, prezes CCC.
eobuwie.pl ma wejść na giełdę
Do CCC należy obecnie 74,99 proc. akcji eobuwie.pl. Firma kupiła je na początku 2016 roku za 130 mln zł. Teraz przy negocjacjach z Cyfrowym Polsatem i A&R Investments Limited całe eobuwie.pl zostało wycenione na 5 mld zł.
Pozyskanie inwestora dla spółki CCC zapowiedziało jesienią ub.r. - Mamy bardzo duże zainteresowanie zarówno ze strony renomowanych instytucji finansowych, jak i najpoważniejszych inwestorów branżowych. Nie dziwi nas to patrząc, jak się rozwija eobuwie, jaka to jest dynamika wzrostów, jak rentowny to biznes, jakie potencjały są przed spółką, które teraz zaczynamy zagospodarowywać. Wiemy, że eobuwie będzie rosło jeszcze szybciej, a rentowność będzie się mocno poprawiała - mówił w październiku prezes CCC Marcin Czyczerski.
Na początku lutego dodał, że firma chce pozyskać inwestora branżowego dla eobuwie.pl do końca bieżącego kwartału.
W czwartek w komunikacie CCC zaznaczono, że debiut giełdowy eobuwia jest planowany na 2022 lub 2023 rok, „w zależności od warunków rynkowych i innych istotnych czynników”.
- Biorąc pod uwagę bardzo dobre wyniki i relatywnie niskie zadłużenie eobuwie, zarząd CCC uważa, że eobuwie będzie w stanie w pełni sfinansować bieżący plan biznesowy, bez pozyskiwania dodatkowego kapitału. W związku z powyższym zarząd uznał, że powyższe decyzje oraz struktura transakcji są adekwatne do długoterminowych interesów CCC i eobuwie oraz wartości dla akcjonariuszy CCC - zaznaczono.
Wprowadzenie eobuwie.pl na giełdę było zapowiadane przez CCC jesienią 2018 roku. Na początku 2019 roku firma wycofała się z tego planu, jako uzasadnienie podając pogorszenie koniunktury?
Cyfrowy Polsat chce doświadczenia w e-commerce i zarobku na debiucie giełdowym
W swoim komunikacie Cyfrowy Polsat zaznaczył, że ewentualne kupno akcji eobuwie.pl traktuje jako inwestycję finansową. - Ze ściśle określonym sposobem i momentem ewentualnego wyjścia z inwestycji, którym zgodnie z intencją stron byłaby pierwsza oferta publiczna eobuwie.pl (IPO), planowana na 2022 lub 2023 rok, w zależności od warunków rynkowych i innych istotnych czynników - zaznaczono.
Firma Zygmunta Solorza liczy też na „pozyskanie doświadczenia w perspektywicznym obszarze e-commerce”. - Zarząd spółki uważa, że ewentualna Inwestycja ma szansę wygenerować atrakcyjną stopę zwrotu, pozwalając jednocześnie spółkom z grupy kapitałowej Spółki pozyskać kompetencje w budowaniu i rozwoju działalności w obszarze e-commerce, który stanowi naturalną ścieżkę rozwoju grupy kapitałowej spółki po nabyciu Grupy Interia.pl - dodano.
Przejęcie 100 proc. udziałów Grupy Interia.pl od Bauer Media zostało sfinalizowane przez Cyfrowy Polsat w lipcu ub.r., cena wyniosła 422 mln zł. Do zarządu i rady nadzorczej Interii weszli menedżerowie nowego właściciela, pracowników jej biura handlowego włączono do Polsat Media (w listopadzie zwolniono 23 osoby), zintegrowano też niektóre redakcje (naczelnym Interii został Piotr Witwicki, dziennikarz Polsat News i koordynator portalu internetowego stacji).
Cyfrowy Polsat w ostatnich latach przeprowadził kilka inwestycji poza swoich głównym sektorem działalności, czyli mediami i telekomunikacją. Zdecydowanie największą było kupno pod koniec 2019 roku za 1,17 mld zł 21,7 proc. akcji firmy informatycznej Asseco
W połowie 2019 roku Cyfrowy Polsat za 31 mln zł przejął większościowy pakiet udziałów firmy windykacyjnej Vindix, a na początku ub.r. zapłacił 6,9 mln zł za 51 proc. udziałów firmy Alledo oferującej usługi z zakresu systemów oświetleniowych i fotowoltaiki pod marką Esoleo.
Do grupy kapitałowej Cyfrowego Polsatu należą też m.in. Polkomtel (operator sieci Plus), Telewizja Polsat, Eleven Sports i większościowy pakiet akcji Netii. W trzecim kwartale ub.r. grupa zanotowała wzrost przychodów o 3,8 proc. r/r do 3 mld zł i kosztów operacyjnych o 2,4 proc. do 2,49 mld zł, dzięki czemu jej zysk netto poszedł w górę z 236,5 do 345 mln zł. Do Zygmunta Solorza należą akcje stanowiące 56,95 proc. kapitału Cyfrowego Polsatu.
Rafał Brzoska ma 13 proc. akcji InPostu
Do spółki A&R Investments Limited należy 12,1 proc. akcji firmy logistycznej InPost, która poprzez sieć Paczkomatów i swoich kurierów obsługuje m.in. sklepy internetowe, ma podpisane umowy z Allegro, Amazonem i Aliexpress. Natomiast 0,8 proc. walorów należy bezpośrednio do Rafała Brzoski, założyciela i prezesa InPostu
W styczniu br. InPost, którego większościowym akcjonariuszem od czterech lat jest fundusz Advent International, zadebiutował na giełdzie w Amsterdamie. W ofercie pierwotnej sprzedano 35 proc. jego akcji za 2,8 mld euro.
Wycena giełdowa InPostu sprawiła, że Rafał Brzoska awansował do ścisłej czołówki rankingu najbogatszych Polaków według „Forbesa” - znalazł się na siódmym miejscu z majątkiem oszacowanym na 5,68 mld zł.
eobuwie z dużym wzrostem wpływów i zysku
Od października ub.r. do stycznia br. Grupa eobuwie.pl osiągnęła wzrost przychodów rok do roku o 66 proc., z 578 do 961 mln zł. W Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wpływy wzrosły o ponad 50 proc., natomiast w Europie Północno-Zachodniej i Południowej - o ok. 130 proc.
Marża brutto grupy eobuwie zwiększyła się z 42,4 do 42,8 proc. Mocno wzrosły wyniki rentowności: zysk EBITDA z 36 do 85 mln zł, marża EBITDA z 6,2 do 8,9 proc., a zysk operacyjny z 26 do 67 mln zł.
Do spółki należą przede wszystkim sklepy internetowe w wielu krajach. Jej przychody z e-commerce od października ub.r. do stycznia br. wzrosły rok do roku o 69 proc. do 919 mln zł, natomiast wpływy ze sklepów stacjonarnych zmalały o 11 proc. do 26 mln zł. Na koniec stycznia br. spółka miała 25 placówek stacjonarnych, o cztery więcej niż rok wcześniej.
Cała grupa kapitałowa CCC od października ub.r. do stycznia br. zanotowała minimalny wzrost przychodów sprzedażowych - o 9 mln zł do 1,98 mld zł. Wpływy detaliczne w sklepach stacjonarnych zmalały o 40 proc., z 1,33 mld zł do 797 mln zł (m.in. wskutek czasowego zamknięcia sklepów w centrach handlowych), za to przychody z e-commerce poszły w górę o 84 proc. do 1,09 mld zł. Zysk EBITDA firmy spadł z 276 do 96 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat i spółka Rafała Brzoski negocjują z CCC kupno eobuwie.pl za 1 mld zł
Solorzowi jeszcze nic nie walnęło - za to Grupa ITI wyprzedała się do tego stopnia, że wyłączyli nawet stronę internetową.