Cyfrowy Polsat stracił 110 tys. abonentów indywidualnych. Wyższe odsetki zjadły część zysku
Według wstępnych danych w czwartym kwartale ub.r. grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła przychody sprzedażowe o 5 proc. do 3,43 mld zł, a jej zysk netto zmalał z 333,7 do 174,5 mln zł. Firma straciła przez rok 110 tys. abonentów indywidualnych, głównie tych korzystających z płatnej telewizji.
Grupa Cyfrowy Polsat podała swoje wstępne, niezaudytowane wyniki finansowe za czwarty kwartał i cały ub.r., po tym jak przesunęła o trzy tygodnie publikację pełnego sprawozdania. Firma zdecydowała się na to, bo swój raport finansowy opóźniło Asseco, w którym ma 22,95 proc. akcji.
Według wstępnych danych w czwartym kwartale ub.r. przychody sprzedażowe grupy wzrosły rok do roku o 5 proc. - z 3,26 do 3,43 mld zł. Firma osiągnęła 818,5 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 23,9 proc. skorygowanej marży EBITDA, wobec 891,2 mln zł i 27,3 proc. rok wcześniej.
Na poziomie operacyjnym zysk zmalał z 419,8 do 395,2 tys. zł, a na poziomie netto - z 333,7 do 174,5 mln zł.
Kwartalna rentowność była i tak lepsza od średniej prognoz analityków zebranych przez PAP: spodziewali się 828,3 mln zł zysku EBITDA (wstępnie wyniósł 858,3 mln zł), 24,2 proc. marży EBITDA (była o 0,9 proc. wyższa) i 375,3 mln zł zysku operacyjnego.
Niższy zysk mimo sprzedaży akcji Modivo
Całorocznie przychody grupy Cyfrowy Polsat wzrosły z 12,44 do 12,91 mld zł. Skorygowany zysk EBITDA, bez uwzględnienia 3,68 mld zł zysku ze sprzedaży w 2021 roku Polkomtel Infrastruktury, zmniejszył się z 3,65 do 3,47 mld zł, zysk operacyjny (już z uwzględnieniem sprzedaży Polkomtel Infrastruktury) - z 5,8 do 1,64 mld zł, a zysk netto - z 4,41 mld do 901,1 mln zł.
W ub.r. rentowność firmy poprawiła sprzedaż pod koniec września za 600 mln zł wehikułowi inwestycyjnemu Zygmunta Solorza 10 proc. akcji spółki Modivo (dawniej eobuwie), kupionych rok wcześniej za 500 mln zł. Całoroczny zysk ze sprzedaży podmiotów zależnych i stowarzyszonych wyniósł 153,2 mln zł, z czego 39,8 mln zł przypadło na czwarty kwartał.
Z drugiej strony firma wydała 34,1 mln zł na wsparcie Ukrainy.
Zmalała sprzedaż płatnej tv, więcej klientów biznesowych
Na koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych klientom indywidualnym i biznesowym 13,28 mln jednostkowych usług (RGU), wobec 13,46 mln rok wcześniej. Liczba usług płatnej telewizji zmalała z 5,26 do 5,05 mln, w przypadku telefonii mobilnej nastąpił wzrost z 6,19 do 6,24 mln, a w przypadku internetu - minimalny spadek: z 2,01 do 2 mln.
Liczba abonentów indywidualnych firmy zmniejszyła się z 6,047 do 5,934 mln. Wzrosły natomiast opłaty: w czwartym kwartale średni przychód od klienta abonamentowego wzrósł rok do roku z 69,10 do 71,10 zł. Każdy abonent korzystał średnio z 2,24 usługi (przed rokiem było to 2,23), a wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł 7 (rok wcześniej: 6,9).
W segmencie prepaidowych liczba sprzedanych usług wzrosła z 2,67 do 2,69 mln (prawie całość przypada na telefonię mobilną), a średni przychód od klienta w czwartym kwartale - z 16,60 do 17,40 zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na koniec ub.r. firma miała 69,1 tys. abonentów biznesowych, o 0,2 tys. więcej niż przed rokiem. Przeciętny przychód w ostatnim kwartale zwiększył się z 1 403 do 1 427 zł.
Ponad 9 mld zł długu, dużo więcej na odsetki
Według wstępnych danych na koniec ub.r. zadłużenie netto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 9,929 mld zł, a jego stosunek do zysku EBITDA z minionych 12 miesięcy - 2,86x.
Po serii podwyżek stóp procentowych znacząco koszty obsługi zadłużenia wzrosły ponad dwukrotnie: w pierwszych trzech kwartałach ub.r. firma na odsetki od kredytów i obligacji wydała 511,6 mln zł, wobec 181,2 mln zł, a z uwzględnieniem wykorzystanych instrumentów zabezpieczających koszty finansowe wzrosły ze 172,3 do 416,8 mln zł.
Na przełomie grudnia i stycznia firma zrolowała część długu: sprzedała 7-letnie obligacje za 2,67 mld zł. 800 mln zł zapłacił za nie Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, a 1,53 mld zł przenieśli inwestorzy z dwóch wcześniejszych serii papierów dłużnych spółki.
Do grupy Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel, Netia, Esoleo, Eleven Sports i Grupa Interia.
Przez ostatnie 12 miesięcy akcje Cyfrowego Polsatu staniały o 40 proc., a od początku stycznia spadek wyniósł 10,6 proc. Przy kursie 15,74 zł z zamknięcia wtorkowej sesji kapitalizacja firmy to 10,07 mld zł. Zygmunt Solorz ma akcje stanowiące 48,15 proc. jej kapitału i 59,51 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat stracił 110 tys. abonentów indywidualnych. Wyższe odsetki zjadły część zysku