SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydawca „Wprost” i „Do Rzeczy” ze stratą. Prawie połowa mniej z reklam

W pierwszej połowie 2024 roku grupa kapitałowa PMPG Polskie Media, do której należą spółki wydające tygodniki „Wprost” i „Do Rzeczy”, przy spadku przychodów o 27 proc. zanotowała 3,2 mln zł straty netto. Wpływy firmy z reklam i eventów poszły w dół o 44 proc.

Michał M. Lisiecki, fot. materiały prasowe PMPGMichał M. Lisiecki, fot. materiały prasowe PMPG

Grupa kapitałowa PMPG Polskie Media w pierwszej połowie 2024 roku wypracowała 16,62 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 22,75 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 26,9 proc. Firma jest jedynym udziałowcem spółki wydającej tygodnik „Wprost” (od wiosny 2020 ukazującego się jedynie w wersji cyfrowej) i ma 81 proc. akcji spółki Orle Pióro wydającej tygodnik „Do Rzeczy” i miesięcznik „Historia Do Rzeczy”.

44 proc. mniej z reklam i eventów

Spadek wpływów grupy PMPG Polskie Media wynika przede wszystkim ze skurczenia się o 44 proc. przychodów z reklam i eventów. Za to przychody ze sprzedaży egzemplarzowej i e-wydań poszły w górę o 19 proc. (firma nie podaje w sprawozdaniu kwot wpływów w każdym z tych obszarów). Jak już informowaliśmy, według danych Polskich Badań Czytelnictwa w drugim kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Do Rzeczy” wzrosła rok do roku o 5,82 proc. do 28 714 egz.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Grupa PMPG Polskie Media w zeszłym półroczu ograniczyła koszty operacyjne, ale znacznie słabiej od spadku przychodów - o 14,6 proc. do 19,17 mln zł. Wydatki na usługi obce zmalały z 13,6 do 11,6 mln zł, a na pracowników - z 5,73 do 5,65 mln zł.

Z kolei pozostałe koszty operacyjne zmniejszyły się z 886 do 571 tys. zł (kwota darowizn poszła w dół z 537 do 100 tys. zł, za to firma w minionym półroczu zanotowała 408 tys. zł odpisów dotyczących aktywów trwałych i obrotowych).

Rentowność firmy pogorszyło też to, że wpływy finansowe skurczyły się z 1,38 mln do 343 tys. zł, głównie dlatego że w pierwszej połowie ub.r. zaksięgowano 1,25 mln zł z odwrócenia wcześniejszych odpisów dotyczących aktywów finansowych.

Półroczny wynik EBITDA grupy PMPG Polskie Media poszedł w dół z 442 tys. zł zysku do 2,61 mln zł straty, strata operacyjna pogłębiła się z 422 tys. do 3,07 mln zł, a wynik netto zmalał z 856 tys. zł zysku do 3,19 mln zł straty.

W samym pierwszym kwartale br. firma przy spadku przychodów r/r z 10,72 do 8,58 mln zł zanotowała 1,11 mln zł straty netto, a w czwartym kwartale ub.r. - 2 mln zł. Natomiast od stycznia 2022 do września ub.r. przez siedem kwartałów osiągała nieprzerwanie dodatnią rentowność netto.

Co z debiutem giełdowym wydawcy „Do Rzeczy”?

Wiosną br. Orle Pióro przekształciło się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w akcyjną. Pod koniec maja zapowiedziano, że planuje wejść na warszawską giełdę.

- Jest to strategiczny krok w kierunku dalszego wzrostu, który pozwoli przyśpieszyć realizację planów rozwojowych. Zamierzamy pozyskać dodatkowe środki na kontynuację rozwoju działalności wydawniczej, w szczególności na utrzymanie dynamicznego tempa wzrostu portalu internetowego DoRzeczy.pl, a także na tworzenie programów telewizji internetowej - stwierdził Paweł Lisicki, redaktor naczelny „Do Rzeczy” i wiceprezes Orlego Pióra.

Natomiast PMPG Polskie Media w ramach zaktualizowanej strategii nie wyklucza, że na giełdzie pojawi się także spółka wydająca „Wprost”. W sprawozdaniu firmy z pierwszego półrocza nie podano żadnych nowych informacji co do debiutów giełdowych obu spółek.

CZYTAJ TEŻ: Wydawca „Do Rzeczy” chce otworzyć radio

W czwartek na koniec sesji za akcję PMPG płacono równe 3 zł, co daje kapitalizację w wysokości 31,14 mln zł. W ciągu minionych 12 miesięcy kurs spółki zmalał o 10,2 proc., przy czym od początku stycznia zyskał 5,6 proc.

Głównym akcjonariusze firmy jest Michał M. Lisiecki, w przeszłości jej wieloletni prezes, do którego należą walory stanowiące 58,4 proc. kapitału kurs.

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Wprost” i „Do Rzeczy” ze stratą. Prawie połowa mniej z reklam

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
XYZ
Spoczywajcie w pokoju
odpowiedź
User
Zyx
Wyniki całkiem niezle jak na sytuacje w mediach.
odpowiedź
User
Ambroży
Ale okładki i tak maja najlepsze z wszystkich tygodników.
odpowiedź