Duży operator kablowy stracił 614 tys. abonentów telewizyjnych
Comcast, który w Stanach Zjednoczonych pod marką Xfinity dostarcza usługi płatnej telewizji i szerokopasmowego dostępu do internetu, w I kwartale 2023 roku 614 tys. abonentów telewizyjnych. Dla porównania, w IV kwartale 2022 roku ubytek klientów był mniejszy, bo wyniósł 444 tys.
Mimo słabej sytuacji na rynku płatnej telewizji w USA, zysk netto Comcast wzrósł o 8 proc. do 3,83 mld dol. z 3,55 mld dol. w analogicznym okresie zeszłego roku. Pozytywny wpływ na wyniki ma m.in. rosnąca sprzedaż usług szybkiego dostępu do internetu. W pierwszych trzech miesiącach 2023 roku, Xfinity pozyskał 253 tys. takich abonentów.
Peacock wciąż przynosi duże straty
Należący do Comcast serwis streamingowy Peacock zwiększył liczbę subskrybentów z 20 do 22 mln, a jego przychody wzrosły do 685 mln euro, czyli o 45 proc. w porównaniu z ostatnim kwartałem 2022 roku. Mimo tego serwis odnotował stratę w wysokości 704 mln dol. Pod koniec zeszłego roku było to 978 mln dol.
- Osiągnęliśmy to wszystko, kontynuując inwestycje w przyszłe inicjatywy rozwojowe. Ponadto, co ważne, odnotowaliśmy solidny wzrost przychodów w naszych dochodowych działach łączności, jednocześnie zwiększając liczbę abonentów Peacock o ponad 60 procent rok do roku - powiedział dyrektor generalny Comcast Brian Roberts.
Problemy dostawców płatnej telewizji w USA
Z raportu Leichtman Research Group wynika, że najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych stracili w 2022 roku 5,88 mln abonentów. Dla porównania w 2021 roku baza klientów platform cyfrowych i sieci kablowych w USA skurczyła się o 4,70 mln osób.
Wpływ na to ma coraz większa popularność serwisów streamingowych, takich jak Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max czy Disney+. W USA oferowanych jest też najwięcej darmowych kanałów z reklamami w streamingu (FAST). Największą popularnością na świecie w tym kraju cieszy się też piractwo IPTV.
Spadki dotykają nie tylko operatorów kablowych, takich jak Comcast, ale również platformy satelitarne. DirectTV ma obecnie 13,1 mln abonentów po utracie 1,5 mln w 2022 roku. W 2015 roku baza klientów tego operatora wynosiła 25,47 mln. Konkurencyjna platforma Dish Network ma obecnie 7,416 mln klientów, co oznacza spadek o 805 tys. W 2009 roku firma posiadała ponad 22 mln abonentów.
W ostatnim czasie spadki liczby abonentów telewizyjnych odnotowały także polskie platformy cyfrowe Polsat Box i Orange. Pierwsza firma miała 113 tys. abonentów indywidualnych mniej niż przed rokiem, a w przypadku Orange liczba ta spadła o 35 tys. Canal+ od czerwca 2020 roku nie aktualizuje danych o liczbie klientów.
Dołącz do dyskusji: Duży operator kablowy stracił 614 tys. abonentów telewizyjnych