Facebook zmodyfikował EdgeRank. Jak zmienił się zasięg postów? (raport)
Na początku grudnia br. Facebook zmienił algorytmy odpowiadające za wyświetlanie treści. Niektóre strony odnotowały znaczną stratę zasięgu, ale nie wszystkie. Jednak w przypadku 30% zbadanych profili średni organiczny zasięg postów wyniósł mniej niż 5% - wynika z raportu firmy Sotrender.
W celu zbadania zależności między liczbą fanów profilu a przeciętnym osiąganym zasięgiem ich postów do analizy wybrano profile posiadające co najmniej 1000 fanów.
W przypadku łącznego zasięgu okazało się, że największe profile uzyskują lepszy wynik, docierając do prawie 10% ich bazy fanów. Jeśli chodzi o strony mające do 1 miliona fanów, zaobserwowano malejącą tendencję w średnim zasięgu ich postów (im większy fanpage, tym mniejszy zasięg). Profile o liczbie fanów od 500 tys. do 1 miliona osiągają średnio zasięg zaledwie 4%, a najmniejsze strony trafiają do widowni odpowiadającej prawie 40% ich liczby fanów.
>>> Problem z EdgeRankiem jest wyzwaniem dla Facebooka (opinie)
W przypadku zasięgu organicznego, strony o wielkości do 100 tys. fanów uzyskiwały przeciętnie zasięg kilkunastoprocentowy. Najwyższą przeciętną wartość (15%) osiągały posty opublikowane przez profile posiadające od 50 do 100 tys. osób. Większym profilom zwykle nie udaje się osiągnąć granicy 10% ich bazy fanów, a najniższy zasięg organiczny osiągały posty zamieszczone przez profile o liczbie fanów z przedziału od 500 tys. do 1 miliona.
Zgodnie z zapowiedziami Facebooka, w wyniku zmiany algorytmu EdgeRank poprawie miał ulec zasięg postów zawierających link. Ich potencjał był wcześniej mocno ograniczany. Administratorzy profili sprawdzili te pogłoski – posty z odnośnikami stanowią drugą najliczniejszą kategorię. Jak wynika z danych, obecnie sytuacja nie uległa znacznym zmianom. Linki osiągają przeciętnie najniższy łączny zasięg. W przypadku zasięgu organicznego ich wartość jest niewiele wyższa od najniższej.
Najsłabszy zasięg organiczny występuje w przypadku postów zawierających zdjęcie – z uwagi na ich powszechne wykorzystywanie. Mogło to najsilniej wpłynąć na odbiór zmian zasięgu przez administratorów. Patrząc na ich łączny zasięg sytuacja nie wygląda tragicznie, jednak prawdopodobnie jest to efekt największego promowania przez profile postów wzbogaconych o grafikę.
>>> Facebook tnie zasięg fanpage’y. Co na to marketerzy? (opinie)
Najlepszy zasięg organiczny osiągają wpisy tekstowe, a po nich posty zawierające wideo. W przypadku organicznego zasięgu wynosił on odpowiednio 1/4 i 1/5 liczby fanów. Szczególnie wysoki zasięg wideo może być związany z pogłoskami o planach wprowadzenia reklam tego typu przez portal.
Analizy Sotrender potwierdzają, że obecnie wiele postów trafia tylko do znikomej części fanów. Ponad 30% analizowanych postów trafiło do mniej niż 5% bazy fanów profilu. W przypadku zasięgu tylko organicznego ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi ponad 35%. Wyższym zasięgiem, odpowiadającym ponad 1/4 liczby fanów, mógł się pochwalić tylko co szósty post. Natomiast uwzględniając jedynie bezpłatny zasięg, taką wartość osiągnęło niecałe 12% wpisów.
Podobnie, wiele profili ma problem z zasięgiem, choć trafiają się wyjątki, które potrafią docierać do kilkudziesięciu procent fanów. W przypadku prawie 30% profili przeciętnie post trafiał do mniej niż 5% ich liczby fanów. Z drugiej strony dla ponad 20% stron łączny zasięg (na który składa się zasięg organiczny i płatny) przekroczył 25% ich bazy fanów. W przypadku 6% profili łączny zasięg wyniósł przeciętnie nawet ponad 50% ich bazy fanów. Biorąc pod uwagę tylko zasięg organiczny widownię odpowiadającą ponad 25% liczby fanów udało się zebrać 10% stron. Natomiast tylko dwa profile uzyskały średni zasięg postów przekraczający 50% ich bazy fanów.
Sotrender przeanalizował bazę 183 polskich profili na Facebooku (w tym lokalne strony profili międzynarodowych). Zbadane posty (łącznie 4038) pochodzą z okresu od 5 do 18 grudnia br. Na większości wykresów zaprezentowano uśrednioną wartość zasięgu postów w zależności od sprawdzanego kryterium, odniesioną do wielkości badanych profili. W analizie uwzględniono zarówno zasięg organiczny, jak i łączny (organiczny + płatny).
Dołącz do dyskusji: Facebook zmodyfikował EdgeRank. Jak zmienił się zasięg postów? (raport)