Grupa Żywiec cierpi na inflacji. Przy wzroście wpływów wynik netto spadł o 19 mln zł
W pierwszym kwartale br. Grupa Żywiec osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 2,1 proc. do 701,26 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 17,33 mln zł zysku do 2,04 mln zł straty.
Przychody krajowe Grupy Żywiec zwiększyły się rok do roku z 669,41 do 686,23 mln zł, a wpływy z zagranicy zmalały z 17,47 do 15,03 mln zł.
Zysk z działalności operacyjnej spadł do 6,3 mln zł z 29,9 mln zł rok wcześniej.
Marka Żywiec ze wzrostem sprzedaży
Spółka ocenia, że w pierwszym kwartale na działalność Grupy Żywiec wpłynęło pogorszenie się nastrojów konsumenckich i ogólna niepewność w otoczeniu zewnętrznym.
- Po bardzo trudnym 2021 roku, w pierwszych miesiącach 2022 roku rynek piwa ponownie spadł wolumenowo o 4 proc. Branża pozostaje pod negatywnym wpływem rozpędzającej się inflacji oraz podwyżek akcyzy - opisano w sprawozdaniu firmy.
- Grupa Kapitałowa Żywiec zwiększyła przychody o 6 proc. w pierwszym kwartale dzięki wzrostowi marki Żywiec, stabilizacji sprzedaży w segmencie ekonomicznym oraz podwyżkom cen. Mimo tego, znacząca inflacja kosztów energii, gazu, materiałów produkcyjnych i kosztów logistycznych negatywnie wpłynęła na wysokość zysku operacyjnego. Ponadto wyższe koszty finansowania działalności, związane z podwyżką stóp procentowych, wpłynęły na zysk netto - wyliczono.
- Doświadczamy bezprecedensowej kumulacji takich czynników jak przyspieszająca inflacja, podwyżka akcyzy oraz zaburzenia w światowych łańcuchach dostaw, związane z wojną. Wszystko to wpływa na naszą zdolność odbicia się po dwóch latach pandemii. Koszty działalności rosną znacznie szybciej niż przychody, na spadającym rynku - powiedział, cytowany w raporcie, prezes Simon Amor.
Dodał, że grupa chce jak najlepiej wykorzystać rozpoczynający się sezon wiosenno-letni do powrotu na ścieżkę wzrostu.
Większościowym akcjonariuszem Grupy Żywiec jest koncern Heineken, ma walory stanowiące 65,16 proc. jej kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu.
Dołącz do dyskusji: Grupa Żywiec cierpi na inflacji. Przy wzroście wpływów wynik netto spadł o 19 mln zł