62 procent Polaków korzysta ze smartfonów, 53 procent globalnych wydatków na reklamę w segmencie mobile
Według raportu agencji Zenith na 52 najbardziej rozwiniętych rynkach świata 63 procent populacji korzysta ze smartfonów, a w 2018 roku w 5 krajach penetracja tych urządzeń przekroczy 90 procent. W 2017 roku 70 procent ruchu w sieci wygenerują urządzenia przenośne, a wydatki na reklamę w segmencie mobile będą stanowiły 53 procent internetowego tortu reklamowego.
Raport „Mobile Advertising Forecasts 2017” został sporządzony przez agencję Zenith na podstawie badań przeprowadzonych na 52 rynkach których populacje stanowią łącznie 65 proc. ludności świata.
Obecnie w 52 krajach objętych raportem smartfony posiada 63 proc. społeczeństwa, a w ub.r. ten odsetek wynosił 58 proc. Zgodnie z prognozami w 2018 r. wskaźnik ten sięgnie poziomu 66 proc.
Szybki wzrost liczby posiadaczy smartfonów na świecie, zmieniający sposób komunikacji reklamodawców z konsumentami zaczyna spowalniać wraz z nasyceniem rynku – w niektórych krajach penetracja smartfonów sięga już 80 -90 proc. Liczba posiadaczy smartfonów wzrośnie w 2018 roku o 7 proc., wobec 10 proc. w 2017, 14 w 2016 i 21 proc. w 2015 r.
W Polsce smartfon posiada obecnie 62 proc. mieszkańców i ten odsetek będzie w kolejnych latach rósł, ale już z mniejszą dynamiką.
Kraje Europy Zachodniej i regionu Azji Pacyficznej pozostają w światowej czołówce smartfonizacji. Według szacunków Zenith w 2018 r. na 5 rynkach penetracja smartfonów przekroczy 90 proc. Będą to Holandia (94 proc.), Tajwan (93 proc.), Hong Kong (92 proc.), Norwegia i Irlandia (na obu rynkach 91 proc.). Na 11 rynkach odsetek posiadaczy smartfonów wyniesie między 80 a 90 proc. – wszystkie z wyjątkiem Izraela (86 proc.) to kraje Europy Zachodniej lub regionu Azji Pacyficznej.
Zgodnie z raportem liczba użytkowników tabletów jest o wiele niższa niż posiadaczy smartfonów, częściowo dlatego że zwykle jednego tabletu używa cała rodzina. Innym powodem mniejszej popularności tabletów jest ich wielkość - użytkownicy na niektórych rynkach wolą zamiast tabletu kupić większy smartfon.
Rynkiem, na którym tablety wyraźnie się nie przyjęły są Chiny - tam penetracja tabletów sięga w tym roku zaledwie 4,8 proc. wobec 85,4 proc. penetracji smartfonów.
Odsetek posiadaczy tabletów w poszczególnych krajach objętych raportem bardzo się różni - na dwunastu rynkach przekracza 50 proc., a na siedmiu jest niższa niż 10 proc. Najwyższy wynik odnotowują Holandia (74 proc.), Australia (66 proc.) i Irlandia (65 proc.).
Według szacunków globalnie odsetek posiadaczy tabletów wyniesie w br. 18,7 proc., co oznacza niewielki wzrost wobec 17,8 proc w 2016. Zenith prognozuje, że w 2018 r. penetracja tabletów sięgnie globalnie poziomu 19,5, a w 2019 r. - 20,1 proc. Polska plasuje się powyżej globalnej średniej z odsetkiem posiadaczy tabletów na poziomie 28 proc.
Od 2011 r. czas korzystania z mobilnego internetu wydłużył się dwukrotnie. W 2018 r. czas poświęcony na korzystanie z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych będzie stanowił 73 proc. czasu spędzanego online (wobec 70 w 2017 i 65 proc. w 2016 r.). Według prognozy do 2019 r. ta proporcja wzrośnie do 76 proc.
Kraje, w których internauci korzystają najczęściej z urządzeń mobilnych to Hiszpania z 81 proc. czasu konsumpcji internetu na urządzeniach mobilnych, Włochy (78 proc.), Chiny i USA (po 77 proc.) oraz Indie (73 proc.).
W Polsce 32 proc. czasu poświęcanego na korzystanie z internetu to ten spędzony online za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
W br. wartość globalnych wydatków na reklamę mobile po raz pierwszy przewyższyła kwotę na reklamę emitowaną na urządzeniach stacjonarnych. Według prognozy Zenith w 2017 r. reklama mobile stanowi 53 proc. globalnych wydatków na reklamę w internecie, a w kolejnych latach te proporcje wzrosną – do 59 proc. w 2018 i do 62 proc. w 2019 r.
W 2019 r. wartość wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych wyniesie 156 mld dol. i będzie stanowiła 26 proc. kwoty globalnych wydatków na reklamę. Na polskim rynku wydatki na reklamę mobile stanowią 27 proc. kwoty wydatków w segmencie online.
Dołącz do dyskusji: 62 procent Polaków korzysta ze smartfonów, 53 procent globalnych wydatków na reklamę w segmencie mobile