SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Indigo Nails zaskarżyło reklamę lakierów Semilac, Komisja Etyki Reklamy przyznała firmie rację

Telewizyjna reklama lakierów do paznokci marki Semilac firmy Nesperta przez to, że zawiera mogące budzić wątpliwości sformułowanie „Nr 1 w Polsce", wprowadza w błąd – orzekła Komisja Etyki Reklamy rozpatrując skargę złożoną przez firmę Indigo Nails. W jej ocenie uzasadniony jest zarzut, że przekaz jest nieczytelny.

Skargę na telewizyjną reklamę lakierów hybrydowych do paznokci marki Semilac, produkowanych przez firmę Nesperta złożyła do Komisji Etyki Reklamy konkurencyjna firma Indigo Nails.

W spocie występują Margaret i Agnieszka Woźniak-Starak, które prezentują markę jako nowoczesną i profesjonalną. Na koniec reklamy po lewej stronie obrazu pojawia się hasło «Nr 1 w Polsce» pod oznaczeniem marki Semilac.

Reklama lakierów Semilac nadużywa zaufania odbiorców

Firma Indigo Nails w złożonej skardze zwróciła uwagę na to, że m.in. sposób zaprezentowania informacji dotyczących badań rynkowych powoduje, że ich odczytanie przez widza reklamy jest praktycznie niemożliwe. W ocenie skarżącego reklama lakierów Semilac nadużywa zaufania odbiorców, bo właściciel marki składa niczym nie pokrytą deklarację odnośnie pozycji tego brandu na krajowym rynku lakierów hybrydowych, a pośrednio deklarację odnośnie najwyższej jakości lakierów marki Semilac.

W skardze napisano też, że zamieszczenie takiej deklaracji czyni z nagrania tzw. reklamę porównawczą przy jednoczesnym niedostosowaniu się do wymagań dotyczących tego typu reklamy.

„W istocie deklaracja co do pozycji dominującej marki Semilac na rynku lakierów hybrydowych, jak również deklaracja co do najwyższej na rynku jakości produktów tej marki, jaką jest określenie marki jako «Nr 1 w Polsce» bez stosownego doprecyzowania, czyni ją w istocie reklamą porównawczą zestawiającą markę Semilac z pozostałą konkurencją działającą na rynku branżowym ze wskazaniem na dominujący charakter tej pierwszej, przy czym twierdzenia te nie zostały w reklamie w żaden sposób potwierdzone stosowną informacją o miarodajnych badaniach rynkowych lub w innej właściwej formie. Nie ulega wątpliwości, że zestawiając otwarty charakter deklaracji z branżą, której dotyczy działalność Producenta pod marką Semilac reklama ma na celu zestawienia towarów oferowanych pod tą marką z pozostałymi uczestnikami branży, co czyni ją reklamą porównawczą” - napisano w skardze.

Przedstawiciel Indigo Nails zwrócił również uwagę na to, że wskazane w spocie Semilac bliżej nie sprecyzowane badania rynkowe stanowią badania na zamówienie prywatne, dlatego też w jego opinii producent ma obowiązek wskazania ich źródła.

W ocenie firmy Nesperta, właściciela marki Semilac skarga złożona przez Indigo Nails nie zasługuje na uwzględnienie, ponieważ zawarte w niej zarzuty są bezpodstawne. „ Nie są podyktowane «odpowiedzialnością branżową» Skarżącej, a jedynie chęcią dokuczenia Spółce, która jest konkurencyjnym przedsiębiorcą dla Skarżącej” - napisano w odpowiedzi na skargę.

Firma wyjaśniła, że w spocie powołuje się na badania, które na jej zlecenie zrealizował Kantar Millward Brown i z których wynika, że Semilac jest marką numer jeden na rynku. Badania te firma zleca cyklicznie i najnowsze ich wyniki również wskazują na to, że brand jest najczęściej wybieraną marką lakierów hybrydowych na rynku.

Nesperta nie zgadza się z zarzutem jakoby użycie w spocie sformułowania „Numer 1 w Polsce” stanowiło niedopuszczalną reklamę porównawczą, ponieważ w reklamie nie ma odniesienia do innego konkurencyjnego brandu. „Chybiona jest również teza o tym, że użyte w reklamie, rzekomo nieprecyzyjne, sformułowanie «Nr 1 w Polsce» stanowi deklarację spółki o najwyższej jakości produktów marki «Semilac». W reklamie po słowach bohaterek klipu: «Semilac, najczyściej wybierane lakiery hybrydowe w Polsce» pojawia się grafika diamentu z napisem «Nr 1 w Polsce». W związku z tym jest oczywiste, że owe hasło «Nr 1 w Polsce» odnosi się właśnie do tego, że lakiery marki «Semilac» są najczęściej wybieranymi lakierami hybrydowymi w Polsce, a nie do jakości lakierów, która notabene i tak jest bardzo wysoka” - argumentuje Nesperta.

Komisja Etyki Reklamy nie podzieliła argumentacji właściciela marki Semilac, której reklamę zaskarżono. Uznała, że oceniana reklama narusza Kodeks Etyki Reklamy ponieważ zawiera sformułowanie „Nr 1 w Polsce", mogące budzić wątpliwości gdyż zawiera przedstawione małym druczkiem, mało czytelne dla odbiorców reklamy wyjaśnienie „Według badań Kantar Millward Brown aż 61  proc. użytkowniczek hybryd wybiera lakiery hybrydowe Semilac. Badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej próbie w wieku 18-65 lat w lutym 2017 roku".

Komisja biorąc pod uwagę krąg osób, do których reklama jest skierowana, stwierdziła również, że uzasadniony jest zarzut, że przekaz jest nieczytelny i może wprowadzać odbiorców w błąd. W jej ocenie użyte w reklamie dane wskazujące na wyniki przeprowadzonego przez skarżonego badania, powinny wskazywać źródło oraz nie mogą być używane w sposób wprowadzający w błąd. Dane muszą być prezentowane w sposób poprawny metodologicznie. Ponadto KER podkreśliła, że tak jednoznaczne stwierdzenia jak „Nr 1 w Polsce" powinny być prezentowane w reklamie w sposób przejrzysty, jednoznaczny i zrozumiały. Dlatego też Komisja zaleciła zmodyfikowanie spotu tak, by nie wprowadzał odbiorców w błąd i nie nadużywał ich doświadczenia lub wiedzy.

KER oddaliła zarzut jakoby reklama Semilac była reklamą porównawczą uzasadniając, że Indigo Nails nie przedstawiło dowodów potwierdzających, że reklama umożliwia rozpoznanie konkurenta.

Dołącz do dyskusji: Indigo Nails zaskarżyło reklamę lakierów Semilac, Komisja Etyki Reklamy przyznała firmie rację

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl