SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jak kobiety w ciąży i matki pokazują swoje życie na Instagramie

Instagram stanowi dla matek swego rodzaju pamiętnik ciąży - wynika z badania IRCenter.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Instagram to platforma, na której dominują treści związane z modą i urodą. Są to tematy będące domeną kobiet. Okazuje się, że ich aktywności w tych obszarach mają swoją kontynuację także w czasie ciąży i po urodzeniu dziecka. Publikowanie zdjęć w okresie macierzyństwa staje się naturalnym następstwem prowadzenia profilu na tym portalu. Niekiedy kobiety odkrywają tę platformę dopiero gdy poszukują informacji o ciąży i macierzyństwie. Widzą w niej możliwość podzielenia się swoimi codziennymi przeżyciami (pamiętnik ciąży) oraz obserwowania codziennych problemów innych matek bądź przyszłych matek.

Popularność tej formy dzielenia się swoimi przeżyciami jest duża. W ciągu półrocza matki generują na Instagramie około pół miliona treści (zarówno publikowane wpisy główne, jak i komentarze).

Kobiety zostając matkami skupiają większą część swoich aktywności wokół nowonarodzonego dziecka. Co za tym idzie, głównym tematem ich wpisów stają się dzieci (prawie 80% wszystkich publikowanych treści). Podmiotem nieco ponad 20% postów jest sama kobieta.

"Zawartość" zdjęcia znacznie różni się w zależności od tematyki wpisu. Gdy kobieta pisze o dziecku, to na zdjęciu najczęściej pojawia się jego wizerunek (56% wszystkich postów o dziecku). Znacznie rzadziej na fotografii widoczna jest matka z dzieckiem (17% postów o dziecku). Natomiast gdy podmiotem wpisu jest kobieta, to najczęściej na fotografii znajduje się ona sama (tzw. selfie – prawie na co drugim publikowanym zdjęciu tego typu). Bardzo często umieszcza w tym kontekście także zdjęcia przedmiotów (44% wpisów, których podmiotem jest kobieta).

Wśród analizowanych wpisów, wizerunek wyłącznie dziecka pojawiał się na niemal co drugim zdjęciu. Najczęściej były to fotografie, na których centralne miejsce zajmował potomek. Towarzyszą im hashtagi informujące o zamieszczeniu zdjęcia dziecka (#babyboy, #babygirl, #instadziecko, itp.).

Dzięki tego typu wpisom matki dzielą się swoimi emocjami. Użycie hastagów pozwala na odnalezienie zainteresowanym osobom danej treści i zwiększa zasięg wpisu (ponad połowa znajomych konkretnej matki). Nieco rzadziej przedmiotem wpisów stają się relacje z codziennego życia (np. informowanie o aktualnym wieku bądź zabawnym wydarzeniu). Pojawiały się także relacje z zabaw (np. kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem).

Prawie co piąte zdjęcie przedstawiało wizerunek kobiety. We wpisach o sobie samej, kobieta najczęściej pisze o tym, w jaki sposób dba o siebie (porusza zarówno kwestie wyglądu, sportu, jak i odżywiania). W tym kontekście wyróżniają się szczególnie wpisy prezentujące #fitmum, w których matki pokazują w jaki sposób wracają do formy po porodzie. Dla części kobiet ważne jest, aby mimo przybierania na wadze w czasie ciąży, podkreślać swoją kobiecość (#sexymum). Dla części matek Instagram jest też sposobem na pochwalenie się własną aktywnością (rękodzieło, własny biznes). Dzięki zbudowanej grupie odbiorców mogą w ten sposób zareklamować swoje inicjatywy (często bywają to własnoręcznie wytwarzane produkty dla dzieci).

Wśród najczęściej stosowanych przez matki hashatagów pojawiały się anglojęzyczne opisy (#instababy, #baby, #love). Chętnie używano opisów płci dziecka (#babyboy, #babygirl). Do wpisów podkreślających atrakcyjność kobiety dodawano hashtag #polishgirl (najpopularniejszy hashtag wśród polskich instagramowiczek w 2015 roku).

Dołącz do dyskusji: Jak kobiety w ciąży i matki pokazują swoje życie na Instagramie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl