Viaplay ma 547 tys. subskrybentów w Polsce i krajach bałtyckich
Platforma Viaplay na koniec ub.r. miała 547 tys. subskrybentów w Polsce i państwach bałtyckich, w ciągu kwartału zyskała 261 tys. NENT Group chce, żeby w br. łączna liczba jej subskrybentów wzrosła z 4 do ok. 6,5 mln, z czego ok. 2,2 mln poza Skandynawią. W br. Viaplay ruszy w Holandii i Niemczech.
Na koniec grudnia ub.r. z Viaplay korzystało ogółem 4 mln subskrybentów, wobec 3,61 mln na koniec września ub.r. i 3,02 mln na koniec 2020 roku.
3,46 mln to użytkownicy z państw skandynawskich, w których platforma działa od kilku lat. Wiosną ub.r. zadebiutowała w krajach skandynawskich, a na początku sierpnia w Polsce. W efekcie poza Skandynawią Viaplay na koniec czerwca miała 17 tys. subskrybentów, na koniec września - 303 tys., a na koniec ub.r. - 547 tys.
Viaplay przez kwartał zyskała ponad 240 tys. subskrybentów
NENT Group nie wyszczególnia, ile wyniosły przychody Viaplay w krajach skandynawskich, a ile na innych rynkach. Prezes i CEO firmy Anders Jensen w komunikacie dla inwestorów zaznaczył, że wpływy platformy poza Skandynawią „odzwierciedlają względnie wczesny etap rozwoju, zwłaszcza na polskim rynku”.
Podkreślono natomiast, że wyniki zarówno w Polsce, jak i Skandynawii okazały się wyższe niż planowano (przy starcie Viaplay w naszym kraju menedżerowie NENT Group zapowiadali, że platforma na koniec br. będzie mieć ok. 500 tys. subskrybentów).
W grudniu Viaplay zaczęła na wyłączność transmitować w krajach, w których działa, gale federacji mieszanych sztuk walki KSW, pierwszą pokazano w połowie miesiąca. W Polsce w listopadzie zakończono promocję, w której korzystanie z platformy przez pierwszy miesiąc było darmowe, natomiast sieć UPC na początku grudnia zaoferowała wszystkim swoim klientom miesięczny dostęp do Viaplay bez dodatkowych opłat. Standardowo subskrypcja na platformie kosztuje 34 zł miesięcznie.
W połowie grudnia Viaplay pojawiła się w USA, przy czym nie oferuje tam transmisji sportowych, tylko głównie skandynawskie filmy i seriale. Danych platformy z USA nie uwzględniono jeszcze w wynikach NENT Group w czwartym kwartale.
21 proc. więcej z Viaplay
W całym ub.r. Viaplay w Skandynawii pozyskała netto 438 tys. subskrybentów, a w innych krajach - 547 tys. Łączna liczba klientów platformy zwiększyła się przez rok o 33 proc.
Przychody Viaplay wzrosły znacznie słabiej - o 21 proc. całorocznie, a o 21,9 proc. rok do roku do 1,2 mld koron szwedzkich w czwartym kwartale ub.r.
Jednocześnie platforma stała się największą przychodowo linią biznesową NENT Group. W zeszłym kwartale wpływy z innych usług subskrypcyjnych zwiększyły się o 12,8 proc. do 1,13 mld koron szwedzkich (całoroczny spadek wynika ze sfinalizowanej wiosną 2020 roku fuzji należącego do NENT Group operatora kablowego Viasat Consumer z Canal Digital),a przychody reklamowe wzrosły o 3,9 proc. do 1,14 mld koron.
Łączne przychody NENT Group zwiększyły się w minionym kwartale o 12,4 proc. do 3,55 mld koron. Zysk operacyjny zmalał ze 117 do 69 mln koron, a wynik netto poszedł w górę z 633 mln koron straty do 32 mln koron zysku.
W całym 2020 roku koncern zanotował aż 2,23 mld koron zysku netto, głównie dzięki wpływom ze sprzedaży 50 proc. Viasat Consumer. Natomiast w ub.r. zysk netto wyniósł 325 mln koron.
Na koniec ub.r. NENT Group miała 2,06 mld koron długu netto, to 2,1-krotność zysku EBITDA z minionych 12 miesięcy. W ub.r. nakłady inwestycyjne koncernu sięgnęły 216 mln koron, wobec 147 mln rok wcześniej.
Viaplay w br. ma zyskać 2,5 mln subskrybentów, strata poza Skandynawią
W br. NENT Group spodziewa się, że jej przychody sprzedażowe zwiększą się o ok. 28 proc. (tylko w Skandynawii o ok. 20 proc.). W Skandynawii holding ma osiągnąć wzrost zysku operacyjnego i stabilizację lub niewielki spadek marży (w związku z wyższym od prognoz wynikiem w ub.r.). Natomiast poza tym regionem strata operacyjna ma sięgnąć ok. 1,5 mld koron.
Na koniec roku Viaplay ma mieć ok. 6,5 mln subskrybentów, z czego ok. 4,3 mln w Skandynawii i ok. 2,2 mln na pozostałych rynkach. 1 marca br. platforma zostanie uruchomiona w Holandii, a do połowy br. w Wielkiej Brytanii.
Z kolei do końca 2025 roku Viaplay ma wzrosnąć do ok. 12 mln, z czego po połowie ma być w Skandynawii i poza tym regionem. Łączne przychody sprzedażowe NENT Group mają iść w górę średniorocznie o ok. 18-20 proc., a tylko w Skandynawii prognozowany wzrost będzie niższy, wyniesie 13-15 proc.
Koncern chce zmniejszyć wskaźnik zadłużenia netto poniżej 2,5-krotności zysku EBITDA z 12 mieięcy.
Dołącz do dyskusji: Viaplay ma 547 tys. subskrybentów w Polsce i krajach bałtyckich