SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jak temperatura wpływa na oglądanie telewizji?

Temperatura powietrza na zewnątrz ma niemal liniowy związek ześrednią oglądalnością telewizji w ciągu dnia - wynika z analizprowadzonych od dwóch lat przez dom mediowy Macroscope OMD.

Z badania wynika, że średni wzrost temperatury o 1'C powodujeśredni spadek oglądalności telewizji w grupie Wszyscy 4+ o 1,6proc. Zatem jeśli temperatura wzrośnie o 10'C to Polacy w wieku od4 lat spędzą w ciągu takiego dnia o 16 proc. mniej czasu przedodbiornikami. Zależność ta pozostaje niezmienna zimą i latem. Tozwiększone wahania temperatury powietrza wiosną czy latem powodują,że w tych porach roku wahania oglądalności są tak wysokie i tymsamym trudniej przewidywalne.

Przeprowadzona analiza wykazała również, że stacje telewizyjne wPolsce w ostatnich kilku latach nie były w stanie przeciwstawić siętej zależności nawet najbardziej atrakcyjnymi ramówkami.Niezależnie od tego, w jak mocne pozycje inwestowały w danymsezonie nie zmieniły zachowań Polaków. Konkurowały jedynie ze sobąnawzajem o udział wśród tych widzów, którzy pozostali przedodbiornikami.

Wykonane analizy potwierdziły też, że Polacy najbardziej skłonnibędą do rezygnacji z tej formy spędzania wolnego czasu w godzinachod 16.00 do 19.00 od poniedziałku do piątku w tygodniu, w którympogoda się poprawia. 10'C więcej na termometrach po powrocie zpracy i czas spędzony przed telewizorem w tych godzinach w roboczedni tygodnia spadnie o blisko 30 proc. Popołudnie to czas, w którympotencjalni widzowie są skłonni zrezygnować z oglądania telewizjina rzecz korzystania z pięknej aury również w weekendy, choć tutajwpływ już jest trochę mniejszy: 1'C w górę oznacza ok. 2,6 proc.spadku oglądalności. Oglądalność w innych porach dnia (wieczoryokreślane jako czas po godz. 10.00 czy poranki i wczesne popołudniadefiniowane do godziny 16.00) jest w znacznie mniejszym stopniuwrażliwa na wahania temperatury: wzrost temp. o 1'C to spadekoglądalności o 1,2 proc.

Badanie wykazało, że grupy widzów, które słyną z wyjątkowodługiego czasu poświęcanego na oglądanie telewizji, są równieżnajbardziej skłonne zrezygnować z niej w czasie dobrej pogody. Itak osoby w wieku powyżej 45 lat lub kobiety z dziećmi w wieku 4-14lat, a więc tak zwani heavy userzy telewizji, poświęcą swojejulubionej dotychczas rozrywce odpowiednio o 16,2 proc. i 15,4 proc.mniej czasu niż zwykle, gdy termometry wskazują 10'C więcej.Przeciwnie postępują grupy stosunkowo mało oglądające telewizję,takie jak młodzież w wieku 16-24 lata czy dobrze wykształcenipanowie w sile wieku 25-39 z miast powyżej 50 tys. mieszkańców. Ichrozkład zajęć w ciągu dnia i rozrywki wyraźnie są uniezależnione odpogody, gdyż na 10'C wzrost temperatury zareagują jedynie ok. 11proc. spadkiem czasu spędzonego przed odbiornikiem.

Domy mediowe z grupy OmnicomMediaGroup przeanalizowały też,które pozycje programowe najbardziej są odporne na spadek widownizwiązany z ładniejszą pogodą. Z badania wynikło, że takichprogramów jest wyjątkowo mało, a prym wśród nich wiedzie serial "Mjak miłość", mający wyjątkowo lojalnych widzów.

Dołącz do dyskusji: Jak temperatura wpływa na oglądanie telewizji?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl