Wyniki Allegro rozczarują? Analitycy obcięli cenę docelową o prawie połowę
Analitycy Trigon DM w raporcie z 13 kwietnia obniżyli rekomendację dla Allegro do "trzymaj" z "kupuj" z ceną docelową do 28 zł z 52 zł. Uzasadnili, że wyniki finansowe firmy w pierwszym kwartale br. będą rozczarowaniem dla rynku.
- Dotychczas zakładaliśmy, że dołek dynamiki wyników nastąpi w 4 kw’21, obniżenie limitu dla bezpłatnych dostaw ramach Smart!, którego ogłoszenie we wrześniu było dla nas zaskoczeniem, powinno wspierać wolumen, towarzyszący wzrost kontrybucji merchantów częściowo złagodzi impakt kosztowy tego działania - napisano w raporcie na temat Allegro autorstwa analityków Dominika Niszcza i Grzegorza Kujawskiego z Trigon DM.
- Niestety niska 2-cyfrowa dynamika GMV (łącznej wartości sprzedaży na platformach Allegro - przyp.) w 1 kw. naszym zdaniem może dalej rozczarowywać rynek, podobnie ekspansja strony kosztowej. W rezultacie pomimo podwyżek cennika od marca’22 oraz większej kontrybucji merchantów w kosztach dostaw od początku lutego, rentowność będzie naszym zdaniem dalej pod presją - oceniono.
- W tym kontekście pytanie czy obniżenie pułapu bezpłatnych dostaw kurierskich, co jak rozumiemy miało być odpowiedzią na ofertę Amazon Prime i jednocześnie służyć dywersyfikacji usług logistyki zewnętrznej, pozwoliło osiągnąć biznesowy cel oraz czy trwale nie obniży rentowności Allegro - napisano.
Z początkiem lutego br. Allegro wprowadziło nowy, wyższy cennik dla sprzedawców za dostawy w ramach Allegro Smart! za zakupy opłacone z góry i za pobranie.
Natomiast z początkiem marca Allegro podniosło sprzedawcom z kontami firmowymi prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach, a także opłaty za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard.
Trigon DM prognozuje spadek marży i zysku EBITDA Alllegro
Analitycy Trigon DM zakładają w pierwszym kwartale 2022 roku wzrost GMV i przychodów odpowiednio o 13 proc. i 19 proc. r/r. Prognozują spadek wyniku skor. EBITDA o 11 proc. do 479 mln zł, co będzie drugim z rzędu kwartałem z ujemną dynamiką, większą niż w 4 kwartale 2021 roku i to mimo kontrybucji merchantów w kosztach dostaw od początku lutego oraz podwyżek cennika od marca.
Według analityków Trigona na spadek marży r/r wpłyną głównie rosnące koszty dostaw (+48 proc. r/r), koszty marketingu wyższe o 35 proc. r/r oraz negatywna kontrybucja do wyniku ze strony projektów logistycznych, a także szybsze od dynamiki przychodów wzrosty kosztów pracy oraz IT.
Ich prognozy zakładają stopniową poprawę dynamiki wyników w kolejnych kwartach 2022 roku , najwyższą w 4 kwartale (+15 proc. r/r). Niemniej jednak dynamika EBITDA w całym roku będzie ich zdaniem niższa niż zakłada zarząd (4 proc. vs. 7-12 proc.).
Jakie będą wyniki Allegro w 2022 i 2023 roku?
W kontekście 2023 roku analitycy z Trigon DM zwracają uwagę na to, że otoczenie konkurencyjne wciąż może ograniczać potencjał wzrostu cen abonamentów Smart! pomimo rosnącej presji kosztowej, wprowadzone progi opłat za dostawy przez Shopee w kwietniu 2022 roku są pozytywnym sygnałem zmian na rynku, ale spółka wciąż pozostaje najbardziej agresywną pod kątem opłat konkurencją Allegro, a także na nową ofertę eBay, którego ambicją jest miejsce w pierwszej trójce platform w Polsce.
Ich zdaniem Allegro czeka podwyżka stawek u firmy InPost w 4 kwartale 2022 roku, która może ich zdaniem przekroczyć 10 proc. (łącznie zakładają wzrost z 3,56 proc. GMV w 2022 roku do 3,91 proc. w 2023 roku).
Analitycy obniżają także prognozy skorygowanej EBITDA Allegro w latach 2022-23 o odpowiednio 11 proc. i 18 proc. (o 0,25 mld zł w 2022 roku i 0,55 mld zł w 2023 roku) w związku z niższym zakładanym GMV (prognoza przychodów z marketplace w Polsce obniżona o odpowiednio 0,06 mld zł i 0,30 mld zł). Jednocześnie przyjmują wyższe koszty dostaw netto po silnym wzrośnie w 4 kwartale 2021 (odzwierciedlone koszty dopłat do przesyłek kurierskich) o 0,15 mld zł w 2022 roku i 0,17 mld zł w 2023 roku (do 1,78 mld/2,29 mld zł).
Zakładają, że koszty dostaw w stosunku do GMV wzrosną w 2023 roku o około 10 proc. pod wpływem podwyżek InPostu i innych kurierów), co przełoży się na dodatkowe 200 mln zł kosztów dla grupy Allegro. Przyjmują, że tylko około połowę spółka przełoży na merchantów - osłabienie dynamik GMV nie będzie bowiem sprzyjało dociążaniu kosztami sprzedawców. Ponadto zakładają wzrost koszów marketingu o ok. 60-80 mln zł do 860-1.059 mln zł (rosnące ceny zakupu ruchu) i osobowe w tym związane z projektem logistycznym.
Allegro to zdecydowanie najpopularniejsze platforma e-commerce w Polsce. Według badania Mediapanel w styczniu br. zanotowało 21,87 mln użytkowników i 73,58 proc. zasięgu.
W czwartym kwartale ub.r. Allegro osiągnęło wzrost wpływów o 23,2 proc. do 1,6 mld zł i 199,7 mln zł zysku netto. Firma prognozuje, że w latach 2022-2026 jej przychody będą rosnąć o wysokie kilkanaście proc., a skorygowana EBITDA ma być w środkowych lub wyższych rejestrach 20 proc. Pod koniec lutego poinformowano, że z Allegro odchodzi prezes i dyrektor generalny Francois Nuyts, będzie pełnił te funkcje najpóźniej od końca br.
W drugiej połowie marca uruchomiono wersję Allegro w języku angielskim, testowaną wcześniej przez kilka miesięcy. Jest ona dostępna także pod adresem Allegro.com.
Allegro inwestuje we własne automaty paczkowe
Od wiosny ub.r. Allegro rozwija swoją sieć automatów paczkowych, na koniec grudnia ub.r. miało tysiąc maszyn, w br. chce postawić kolejne 2 tys. Na początku listopada firma uruchomiła opartą na nich usługę logistyczną One Box dla kupujących.
W połowie grudniu usługa pojawiła się w kolejnych ośmiu miastach: Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Bydgoszczy, Krakowie i Katowicach. Równocześnie Allegro poinformowało, że podpisało umowy dotyczące instalowania automatów na stacjach Shell i przy sklepach Stokrotka.
Na początku kwietnia br. Allegro sfinalizowało transakcję nabycia 100 proc. udziałów firm Mall Group i WE|DO działających w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Zapłaciło łącznie 881 mln euro (ok. 4,1 mld zł) za w Mall Group i WE|DO.
Dołącz do dyskusji: Wyniki Allegro rozczarują? Analitycy obcięli cenę docelową o prawie połowę
I wszystko jasne.
Gadka korpomatołów i wszystko jasne. Sprzedawcy uciekają z Alledrogo. Wolą dopłacić do przesyłki (biorąc pod uwagę prowizję z Alledrogo to i tak lepiej na tym wychodzą) w swoim sklepie, ustawić go na guglu, dopisać do ceneo niż sprzedawać na Alledrogo.