Producent „M jak miłość”: koszty wzrosły mocniej od wpływów wskutek realizacji „Miszmasz, czyli kogel mogel 3”
Spółka MTL Maxfilm, producent serialu „M jak miłość”, w ub.r. zanotowała wzrost przychodów o 4 proc. do 34,15 mln zł oraz 1,78 mln zł zysku netto (wobec 3,26 mln zł zysku rok wcześniej). Firma w ub.r. wyprodukowała też film „Miszmasz, czyli kogel mogel 3”, co spowodowało wzrost kosztów operacyjnych o 15,5 proc.
Przychody MTL Maxfilm zwiększyły się w skali roku głównie dzięki polepszeniu wyniku ze zmiany stanu produktów z -1,63 mln zł w 2017 roku do 210,2 tys. zł w ub.r. Natomiast same wpływy sprzedażowe netto zmalały o 1,3 proc. - z 34,36 do 33,93 mln zł.
Mniej więcej 90 proc. przychodów zapewnia firmie realizacja ” dla Telewizji Polskiej serialu „M jak miłość” i programu o jego kulisach. W skali roku wpływy z tego źródła minimalnie zmalały - z 30,25 do 30,15 mln zł.
Zmniejszyły się też przychody z reemisji kablowej (z 1,55 do 1,28 mln zł) oraz sprzedaży licencji i praw autorskich (z 2,34 do 2,29 mln zł).
Ponadto MTL Maxfilm wyprodukował w ub.r. komedię „Miszmasz, czyli kogel mogel 3”, która do kin trafiła pod koniec stycznia br. (przez pierwsze trzy tygodnie wyświetlania obejrzało ją 2,16 mln widzów). Reżyser filmu Kordian Piwowarski zapowiedział, że na DVD i w telewizji pojawi się on w rozszerzonej wersji. - Fani „Miszmasz” domagają się wyciętych z filmu scen - stwierdził w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.
W ub.r. MTL Maxfilm nie zanotował jeszcze żadnych wpływów z dystrybucji „Miszmaszu”.
Produkcja „Miszmaszu” podniosła koszty
W związku z realizacją filmu „Miszmasz, czyli kogel mogel 3” znacząco zwiększyły się koszty operacyjne producenta - z 27,93 mln zł w 2017 roku do 32,25 mln zł w ub.r., czyli o 15,5 proc.
Najbardziej przyczynił się do tego wzrost nakładów na usługi obce (z 19,98 do 23,03 mln zł) oraz wynagrodzenia (z 7,11 do 7,9 mln zł). Przeciętnie zatrudnienie w spółce w ub.r. wynosiło 11,9 etatów, wobec 14,5 w 2017 roku. Z kolei koszty amortyzacji poszły w górę z 47,8 do 82,1 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - ze 112,6 do 318,9 tys. zł.
Przełożyło się to na spadek zysku sprzedażowego z 4,91 do 1,9 mln zł. Natomiast pozostałe przychody operacyjne firmy podskoczyły z 25,8 do 254,9 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne zmalały z 231,2 do 121,1 tys. zł. Podobnie zmieniły się wpływy finansowe (wzrost z 99,9 do 165,5 tys. zł) i koszty finansowe (spadek ze 193,6 do 6,2 tys. zł).
W konsekwencji zysk operacyjny MTL Maxfilm skurczył się z 4,7 do 2,03 mln zł, zysk brutto - z 4,61 do 2,19 mln zł, a zysk netto - z 3,26 do 1,78 mln zł. Firma zapłaciła w ub.r. 417,9 tys. zł podatku dochodowego, wobec 1,35 mln zł rok wcześniej.
22 mln zł dywidendę
Udziałowcami spółki są jej prezes Tadeusz Lampka i Bożena Izydorczyk. Pod koniec czerwca na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że zeszłoroczny zysk zostanie przeznaczony na kapitał zapasowy.
Na koniec ub.r. MTL Maxfilm miał w kasie i na rachunkach 21,87 mln zł, wobec 23,31 mln zł rok wcześniej.
W ciągu roku kapitał zapasowy firmy zmalał z 19,57 mln zł do zera, a kapitały własne - z 22,99 do 1,93 mln zł. Wynika to z faktu, że w ub.r. przeznaczono 22,83 mln zł na wypłatę dywidendy, podczas gdy w 2017 roku wydano na to 3,56 mln zł.
Właśnie zakończony sezon „M jak miłość” oglądało średnio 5,32 mln osób. Produkcja zanotowała spadek widowni względem poprzedniego sezonu, ale wzrosły jej wpływy reklamowe. TVP2 w czasie emisji serialu miała pozycję zdecydowanego lidera rynku telewizyjnego zarówno wśród wszystkich widzów, jak i w grupie 16-49.
Wyniki producentów telewizyjnych
W ub.r. Akson Studio zanotowało wzrost wpływów sprzedażowych o 0,4 proc. do 58,51 mln zł i 68,7 tys. zł zysku netto (wobec 1,89 mln zł rok wcześniej). Firma wyprodukowała kilka seriali dla Telewizji Polskiej oraz trzy filmy fabularne. Jej siostrzana spółka Akson Dystrybucja miała 4,2 mln zł wpływów sprzedażowych i 27,4 tys. zł zysku.
W ub.r. Endemol Shine Polska, produkujący głównie programy i seriale telewizyjne, osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 36,9 proc. do 70,83 mln zł oraz 645 tys. zł zysku netto (wobec 858,3 tys. zł rok wcześniej). W pierwszej połowie br. firma wykonała już 83 proc. planu sprzedażowego na cały br., realizując m.in. nową edycję „Big Brothera”.
W ub.r. firma produkcyjna Rochstar osiągnęła 52,13 mln zł przychodów sprzedażowych (57 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 3,78 mln zł zysku netto (wobec 2,32 mln zł w 2017 roku). Oprócz programów telewizyjnych i internetowych zrealizowała w ub.r. przedstawienie „100 lat niepodległości” dla NBP.
Dołącz do dyskusji: Producent „M jak miłość”: koszty wzrosły mocniej od wpływów wskutek realizacji „Miszmasz, czyli kogel mogel 3”
Hejt i zazdrość to nasze cechy, opluwanie 2,4 mil widzów kinowych to zwykła pogarda dla widzów. Tyle w temacie, dziękuje.