Media Cyfrowego Polsatu: wpływy 5 proc. w górę, niższy zysk
W czwartym kwartale ub.r. przychody segmentu mediowego grupy Cyfrowy Polsat, obejmującego głównie Telewizję Polsat, Eleven Sports i Interię, zwiększyły się o 5 proc. do 687 mln zł. Wpływy z reklam i sponsoringu telewizyjnego wzrosły o 1,6 proc. do 402 mln zł.
Koszty operacyjne segmentu mediów grupy Cyfrowy Polsat zwiększyły się dużo mocniej od wpływów - o 14 proc. do 510 mln zł. Przełożyło się to na spadek zysku EBITDA o 13 proc. do 176 mln zł i marży EBITDA o 5,3 pkt proc. do 25,6 proc.
W prezentacji firma wyliczyła, że do spadku zyskowności jej pionu mediowego przyczyniły się „rozpoznanie wyższych kosztów produkcji własnej, przeprowadzona inwentaryzacja aktywów filmowych oraz rozpoznanie kosztów dot. eliminacji mistrzostw świata w piłce nożnej".
Pakiet praw do pokazywania eliminacji Euro 2020, europejskich eliminacji mistrzostw świata 2022 oraz dwóch edycji Ligi Narodów został kupiony przez Polsat jesienią 2016 roku. Europejskie eliminacje do tegorocznego mundialu zakończyły się w listopadzie ub.r., do rozegrania pozostały jeszcze baraże.
1,3 mld zł z reklam i sponsoringu w Telewizji Polsat
W czwartym kwartale ub.r. przychody Telewizji Polsat z reklam i sponsoringu telewizyjnego zwiększyły się o 1,6 proc. do 402 mln zł. To znacząco mniej niż dynamika całego rynku reklamy tv, który - według danych Publicis Groupe - urósł o 3,7 proc. do 1,439 mld zł.
Nadawca szacuje, że jego udział w tym rynku wyniósł 28 proc.
Z kolei w całym ub.r. Telewizja Polsat osiągnęła wzrost wpływów z reklam i sponsoringu telewizyjnego o 13,2 proc. do 1,272 mld zł. Miała 28,6 proc. udziałów w tym rynku, którego wartość zwiększyła się o 11,5 proc. do 4,454 mld zł.
- Nasze kanały pozostają w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej z udziałem na poziomie 24 proc. w skali roku. Nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu rosły w zeszłym roku szybciej niż cały rynek reklamy TV, w efekcie czego nasz udział w rynku wzrósł do poziomu 28,6 proc. - podkreśla Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.
- Jesteśmy również wiodącym graczem na rynku mediów internetowych. Efektywnie wykorzystujemy synergie kontentowe, dzięki czemu portale naszej Grupy odwiedza co miesiąc 20,5 mln użytkowników, którzy generują 2 mld odsłon. Grupa Polsat-Interia zajmuje silne miejsce w trójce największych polskich portali horyzontalnych - zaznacza.
Telewizja Polsat nadaje 39 własnych kanałów telewizyjnych (m.in. pod markami Polsat, Eleven Sports i Eska i sześć wspólnie z innymi nadawcami (Chello Zone, A+E Networks, Viasatem i ViacomCBS). Jesienią 2020 roku kupiła od Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych 50,52 proc. udziałów spółki TV Spektrum (to nadawca kanałów Fokus TV i Nowa TV), stając się jej jedynym właścicielem.
Biuro reklamy Polsat Media obsługuje też jako broker innych nadawców, m.in. Telewizję Puls, Kino Polska TV, grupę 4fun Media, A+E Networks, BBC Worldwide i AMC Networks.
W połowie 2020 roku Polsat mocno zwiększył swoją obecność na rynku internetowym, przejmując od Bauer Media za 442 mln zł Grupę Interia.
Grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat, do której oprócz Telewizji Polsat należą m.in. Polkomtel, Netia i sam Cyfrowy Polsat, w czwartym kwartale ub.r. zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 0,5 proc. do 3,265 mld zł i zysku netto z 333,7 do 326,7 mln zł. W całym roku dzięki sprzedaży Polkomtel Infrastruktury osiągnęła rekordowe 4,414 mld zł zysku netto.
Dołącz do dyskusji: Media Cyfrowego Polsatu: wpływy 5 proc. w górę, niższy zysk