MediaCom i Starcom z największymi obrotami, w górę Value Media (TOP24 domów mediowych w Polsce)
17 domów mediowych osiągnęło w ub.r. w Polsce przychody przekraczające 100 mln zł. Na czele są MediaCom Warszawa z 793 mln zł i Starcom Polska z 618 mln zł. W skali roku duże spadki przychodów zanotowały PHD, Arena Media, Easymedia i MEC. Prawie jedną trzecią obrotów na całym rynku zrealizowały domy mediowe należące do Group M.
Z danych opracowanych przez firmę audytorską Stars wynika, że obroty MediaCom Warszawa w ub.r. wyniosły 793 mln zł, o 3,5 proc. więcej niż rok wcześniej, co zapewniło mu utrzymanie pierwszego miejsca wśród domów mediowych z największymi przychodami na polskim rynku. Na drugiej pozycji znalazł się Starcom z 618,5 mln zł wpływów (wzrost o 1,7 proc. w skali roku), a na piątej - SMG Poland z 377,8 mln zł (wzrost o 21,4 proc.).
Trzecie miejsce zajął MEC z 709,2 mln zł (19,4 proc. mniej niż rok wcześniej), a czwarte - ZenithOptimedia Group z 414,9 mln zł (w dół o 1,4 proc.). Wpływy pierwszych trzech domów mediowych stanowiły 35,4 proc. przychodów wszystkich sklasyfikowanych.
Po ponad 300 mln zł obrotów osiągnęły też OMD i Mindshare Polska, od 200 do 260 mln zł - PHD Media Direction, Carat Polska, Havas Media, Media Direction i Initiative Media Warszawa, a od 108 do 178 mln zł - Maxus, Vizeum Polska, Value Media, Lowe Media i Universal McCann.
Największe procentowe wzrosty zanotowały Media+ Warsaw i Value Media. Przychody pierwszej firmy zwiększyły się aż trzynastokrotnie, a drugiej - prawie trzykrotnie. Mocno podskoczyły też przychody Media On (o 67,4 proc.), Initiative Media Warszawa (o 33,8 proc.) i OMD (o 29,5 proc.).
Za to wpływy PHD zmalały w skali roku o 43,2 proc. (z 32,2 do 18,3 mln zł), Arena Media - o 29,6 proc. (z 88,9 do 62,6 mln zł), Easymedia - o 25,1 proc. (z 30,1 do 22,5 mln zł), a MEC - o 19,4 proc. (z 709,2 do 571,5 mln zł).
Zestawienie jest oparte na przekazanych kopiach sprawozdań domów mediowych (kwoty na czarno) oraz szacunków firmy Stars (kwoty na czerwono). Spółka zapowiada, że jesienią ub.r. zweryfikuje te szacunki ze sprawozdaniami domów pozyskanymi z KRS.
- Raport publikujemy w oparciu o te źródła już teraz, gdyż RECMA za chwilę pokaże swój ułomny raport, który zawiera od kilkunastu lat mocno zawyżone kwoty (o ok. 80-100 proc.). Doszliśmy do wniosku, że lepiej pokazać nawet częściowo szacunkowy raport z realnych przychodów, niż zostawić rynek tylko z raportem RECMY - tłumaczy Rafał Szysz, założyciel i szef Stars.
Wśród koncernów marketingowych największy udział w obrotach na polskim rynku domów mediowy miały w ub.r. Group M (obejmująca m.in. MediaCom, MEC, Maxus i Mindshare) i Vivaki (należą do niej Starcom MediaVest i ZenithOptimedia). Udział pierwszego wyniósł 32,4 proc. (o 3,9 pkt proc. mniej niż rok wcześniej), a drugiego - 25 proc. (o 0,1 proc. więcej).
Mocno wzrósł udział rynkowy Gropu One (do której należy Value Media) - z 1,1 do 3,2 proc.
Dołącz do dyskusji: MediaCom i Starcom z największymi obrotami, w górę Value Media (TOP24 domów mediowych w Polsce)
Bo ego nie napędza kasy na koncie ;)