Nadawcy rozwijają telewizję hybrydową w Polsce. "Wciąż ograniczona pod względem dystrybucji"
TVN od marca 2019 r. rozwija swoją platformę hybrydową, Telewizja Polska stawia na swoje aplikacje w wersjach na HbbTV, a Polsat od września testuje tę technologię. - Może być pomocna w personalizacji przekazu, w tym także reklamowego oraz w poszerzeniu oferty, otwierając widzowi możliwość interakcji, bądź surfowania po powiązanych treściach - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN Discovery Polska ds. segmentu digital.
HbbTV, czyli hybrid broadcast broadband TV, to połączenie treści dosyłanych przez nadawcę telewizyjnego i zawartości dostępnej przez internet. Aby korzystać z usługi, trzeba podłączyć telewizor typu connected tv z aktywną funkcją odbioru HbbTV, zarówno do anteny z sygnałem telewizyjnym, jak i do sieci internetowej. Telewizja hybrydowa daje dostęp m.in. do zapowiedzi programów, internetowych serwisów informacyjnych, prognozy pogody, serwisów sportowych, w tym np. statystyk z meczów na żywo.
Obecnie TVP ma swoją platformę hybrydową, od listopada 2012 roku takie rozwiązanie zaoferowała również Eska TV.
HbbTV umożliwia także realizację kampanii reklamowych, spersonalizowanych i dopasowanych pod użytkownika. Aplikacja umożliwia na przykład prowadzenie interakcji z widzem, konkursów, quizów oraz dostarczanie dodatkowych informacji związanych z aktualnie nadawaną audycją.
TVN: Ciekawa technologia, ale wciąż jeszcze ograniczona
W marcu 2019 r. Grupa TVN i Discovery Polska uruchomiła na multipleksie drugim platformę telewizji hybrydowej HbbTV dla kanału głównego TVN, dzięki której m.in. widzowie „Dzień dobry TVN” mogą głosować w sondach. W platformie hybrydowej TVN znajdują się zwiastuny wideo dla wybranych pozycji programowych, opisy i zdjęcia. Aplikacja HbbTV TVN oferuje też interaktywną grę Quiz, w ramach której można odpowiedzieć na pytania z zakresu oferty programowej TVN.
Jak mówi nam Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN Discovery Polska, odpowiedzialny za rozwój segmentu digital, że „HBB w wypadku tego nadawcy to nie tylko testy”. - Już wiosną realizowaliśmy pierwsze działania autopromocyjne naszego flagowego produktu - „Big Brother” z dostępem do streamingu live w Player - podkreśla. - Prowadzimy również innowacyjną akcję reklamową, która pokazuje spory potencjał telewizji hybrydowej. Jako produkt reklamowy oferowany przez TVN Discovery HbbTV wzbudza na rynku spore zainteresowanie. Jesteśmy z tego niezmiernie zadowoleni i prowadzimy już rozmowy z kolejnymi reklamodawcami - dodaje Maciej Maciejowski.
Jak podkreśla, miłym zaskoczeniem dla nadawcy była wysoka interaktywność technologii hybrydowej. - W sondach emitowanych w trakcie wybranych audycji użytkownicy naszej aplikacji oddali ponad pół miliona głosów - to bardzo dobry wynik - stwierdza.
Według Macieja Maciejowskiego „interakcja z widzem poprzez >>tradycyjny<< telewizor to bardzo kusząca perspektywa”. - Już teraz możemy to robić przez nasze platformy online (player, www czy tvn24.pl). To może być w przyszłości istotne narzędzie dla reklamodawców - zaznacza. - Warto dodać, że HbbTV to ciekawa technologia, ale wciąż jeszcze ograniczona pod względem dystrybucji. Obecnie operatorzy kablowi i satelitarni blokują zewnętrzny sygnał telewizji hybrydowej. W dalszej perspektywie liczba gospodarstw, do których docieramy może się więc jeszcze zwiększyć - uważa.
Przypomina też, że korzystanie z telewizji hybrydowej wymaga nowoczesnego telewizora, dostępu do internetu i anteny telewizji naziemnej. - O ile jednak technologia ta przyjmie się szeroko, może być pomocna w personalizacji przekazu, w tym także reklamowego, oraz w poszerzeniu oferty, otwierając widzowi możliwość interakcji, bądź surfowania po treściach powiązanych.
Członek zarządu TVN Discovery Polska uważa, że inicjatywa nadawcy została również „zauważona przez konkurencję”. - Aktywność pozostałych nadawców w tym obszarze wzrosła po rozpoczęciu przez nas testów w pierwszym kwartale tego roku - stwierdza w odpowiedzi na nasze pytania Maciejowski.
Polsat: Sprawdzamy jak najlepiej wykorzystać tę technologię
- Testy trwają i będą prowadzone jeszcze przez jakiś czas, na razie jest więc zbyt wcześnie na ocenę i podsumowania. Sprawdzamy między innymi, do czego najlepiej wykorzystać tę technologię, jak z jej odbiorem radzą sobie różne modele telewizorów, a jednocześnie weryfikujemy potencjał zwiększenia zasięgu MUX4 - mówi nam Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu.
Spytaliśmy również publicznego nadawcę, jak podchodzi obecnie to kwestii rozwoju technologii telewizji hybrydowej. - Telewizja Polska stale rozwija swoją multimedialną ofertę, wykorzystując standard telewizji hybrydowej, łączący w sobie emisję sygnałów telewizyjnych wraz z multimedialnymi treściami dostarczanymi do odbiornika telewizyjnego przez szerokopasmowy internet. Platforma udostępniania treści służy zwiększeniu interaktywności telewizji i jej atrakcyjności dla odbiorców mających nawyk, podczas oglądania telewizji, wyszukiwania dodatkowych informacji lub korzystania z innych treści (np. poprzez urządzenia mobilne) - odpowiedziało nam TVP.
Jak wynika z naszych informacji, TVP rozwija swoje aplikacje, w wersjach na platformę hybrydową – chodzi o serwis audiowizualny na żądanie (vod.tvp.pl); tematyczne (na przykład info.tvp.pl, tvp.info, regiony.tvp.pl) oraz poświęcone poszczególnym programom, audycjom lub wydarzeniom (na przykład o programach „M jak Miłość”, „Ranczo”, „The Voice”, poświęcone np. Igrzyskom Olimpijskim czy wydarzeniom takim jak festiwal w Opolu lub Sylwester.
Obecnie TVP na MUX-8 na testowe sloty: TVP4, TVP6 oraz TVP7. Docelowo miałyby się tam znaleźć nowe, wirtualne kanały - naziemnie nadawca emituje tylko plansze (w tej chwili znajdują się tam plansze autopromocyjne, informujące albo o programach, albo o np. koncertach organizowanych przez nadawcę).
Emitel uruchomił HbbTV dla Legii Warszawa oraz dla Orange
Aby korzystać z telewizji hybrydowej, telewizor powinien być również podłączony do internetu i musi posiadać funkcję obsługi HbbTV. W największym stopniu rozwija się w Niemczech czy Francji - szczególnie w zakresie treści związanych ze sportem. Takim przykładem jest kanał telewizyjny Sport1 – widzowie mogą w nim odtwarzać klipy Bundesligi, Primera Division, Serie A, Ligue 1, Ligi Europejskiej UEFA, a także fragmenty programu dla kibiców w Niemczech "Der Volkswagen Doppelpass".
Dołącz do dyskusji: Nadawcy rozwijają telewizję hybrydową w Polsce. "Wciąż ograniczona pod względem dystrybucji"
I jeszcze nad Evobox-em Stream korzystającym z kodeka wideo AV1 zamiast H.264 i nad rezygnacją z TV Mobilnej.