Google, Apple i Amazon najcenniejszymi markami rozrywkowymi świata, Netflix z najwyższym wzrostem
W tegorocznym rankingu BrandZ agencji Kantar Millward Brown i WPP, podium w segmencie najcenniejszych marek rozrywkowych zajmują liderzy zestawienia ogólnego - Google, Apple i Amazon. O 31 miejsc awansował Netflix, głównie za sprawą rosnącego trendu nałogowego oglądania seriali.
Podobnie jak w przypadku rankingu ogólnego 100 najcenniejszych marek świata BrandZ, tak i w obszarze rozrywki dominują Google, Apple i Amazon.
Na dziesięć najcenniejszych globalnych marek rozrywkowych, tyko dwie są spoza USA - to chińska Alibaba, właściciel serwisu AliExpress (miejsce 5., wartość 113,4 mld dolarów) oraz brytyjskie BT (miejsce 10., wartość 13,6 mld dolarów). Alibaba może się także pochwalić najwyższym w sakli roku wzrostem wartości (+92 proc.), deklasując pod tym względem Netflixa (miejsce 9., +73 proc.) czy Amazona (miejsce 3., +49 proc.). Amerykański serwis OTT zanotował najwyższy wzrost, biorąc pod uwagę miejsce w rankingu ogólnym. Netflix przesunął się o 31 miejsc do przodu względem zeszłego roku.
Ofensywa OTT
Autorzy raportu wskazują, że rosnąca konsumpcja serwisów OTT (over the top) pokazuje zmiany w zwyczajach związanych z oglądaniem treści telewizyjnych. Marki próbują łączyć się z innymi, wchodząc w spółki partnerskie oraz tworząc nowe czysto rozrywkowe submarki, takie jak Apple Music, Amazon Music, AT&T Direct Now czy Google Play.
Mocno konkurencyjny rynek oznacza zarówno wyzwania jak i okazje dla marek nastawionych na rozwój, częściowo dzięki temu, że rozszerza obszary konkurencji. Dostawca telekomunikacyjny - AT&T (nr 10 wśród 100 najcenniejszych marek) oczekuje na finalną decyzję sądu w sprawie dotyczącej proponowanego połączenia się z Time Warner wartym 85,4 miliardów dolarów, który umożliwiłby firmie bezpośrednie współzawodnictwo z innymi graczami, takimi jak Disney (nr 19) oraz Netflix, oraz czynny udział w szybko zmieniającym się sektorze rozrywki i telekomunikacji.
Rywalizacja na polu uwagi widzów otwiera nowe możliwości dla innych firm tworzących partnerstwa strategiczne. Alibaba we współpracy z Disneyem wzmocniła swoją pozycję w dziedzinie mediów i rozrywki, umacniając się jako największy dystrybutor animacji Disneya w Chinach.
YouTube nie składa broni
YouTube (miejsce 51. w rankingu) odnotował 37-procentowy wzrost wartości marki, osiągając 23 miliardy dolarów, oraz docierając do ponad 1,5 miliarda użytkowników. Ostatnio we współpracy z Ticketmasterem oferuje osobom zainteresowanym wydarzeniami muzycznymi informacje dotyczące biletów i tras koncertowych bezpośrednio ze stron wideo ich ulubionych artystów.
Nowy serwis OTT - YouTube TV będzie miał wyłączność na relacje z meczy Los Angeles Football Club (LAFC). YouTube wprowadza kolejne innowacje do swojej marki – między innymi stworzył aplikację YouTube Go, mobilną wersję platformy, która może być wykorzystywana na rynkach wschodzących, gdzie mogą występować problemy ze stabilnym połączeniem internetowym.
Google i Apple działają zgodnie z kierunkiem zmian w sektorze rozrywki i oferują usługę streamingu, współzawodnicząc ze Spotify oraz Amazon Music. Apple Music oferuje streaming muzyki, radio na żywo oraz miejsce, gdzie fani muzyki mogą się kontaktować z ich ulubionymi artystami. Google ostatnio wprowadziło YouTube Music, które zastąpiło Google Play Music, i potwierdza swoje możliwości w dziedzinie przesyłania treści wideo oraz jako platforma muzyki dostarczanej na żądanie.
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands prowadzony przez firmę Kantar Millward Brown, która w ramach grupy WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i badaniami marek, istnieje już od trzynastu lat. Jest to jedyne badanie, które łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach przeprowadzanych z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest rygorystyczna metodologicznie analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Worldpanel), aby wyodrębnić wpływ marki na generowaną sprzedaż i wartość dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ – nawet w przypadku prawdziwie globalnych marek – wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
Dołącz do dyskusji: Google, Apple i Amazon najcenniejszymi markami rozrywkowymi świata, Netflix z najwyższym wzrostem