Nasza Klasa: 75 mln zł przychodów, tylko połowa z reklam
W ub.r. Nasza Klasa, spółka zarządzająca portalem NK.pl, zanotowała 75,3 mln zł przychodów i 17,3 mln zł zysku netto. Aż 47 proc. wpływów firmy pochodziło ze źródeł pozareklamowych.
Przychody Naszej Klasy były w 2011 roku o 14,2 proc. wyższe niż przed rokiem, a o 20,3 proc. wyższe niż dwa lata wcześniej. Zysk netto spółki w skali roku wzrósł o 3,5 proc., za to w porównaniu z rekordowym 2009 rokiem był o 6,5 proc. niższy. Natomiast EBITDA wyniosła 27,1 mln zł - 2 proc. więcej niż rok wcześniej.
53 proc. wpływów zapewniły w ub.r. Naszej Klasie reklamy. Przypomnijmy, że we wrześniu spółka wprowadziła nowy cennik reklamowy NK.pl (więcej o nim) uwzględniający nowe opcje w serwisie, a także samoobsługowe reklamy rozliczane w modelu CPC (więcej na ten temat).
Z kolei już 47 proc. wpływów Naszej Klasy pochodziło z innych źródeł, z których najważniejsze to mikropłatności od użytkowników za funkcjonalności typu premium (np. brak reklam), wirtualne prezenty czy atrybuty w grach. Spółka sporo zarabia też na marketingowych akcjach specjalnych, w których wykorzystywane są opcje takie jak aplikacje, gry czy grupy.
W tym roku nowym źródłem przychodów Naszej Klasy mają być badania marketingowe realizowane wśród użytkowników NK.pl. - Dysponujemy zespołem, który zajmuje się dostarczaniem i analizą danych, testowaniem skuteczności przekazów marketingowych, raportowaniem wyników prowadzonych w serwisie kampanii i pozyskiwaniem opinii konsumenckich - opisuje Joanna Gajewska, rzeczniczka spółki. Natomiast w ofercie reklamowej portalu pojawią się reklamy wideo oraz pakiet skierowany do małych i średnich firm. - Ten pakiet to komplet prostych narzędzi komunikacji, których osią są darmowe grupy wyposażone w wiele mechanizmów personalizacji przekazu, będą one coraz mocniej osadzane w mechanizmach rekomendacji w serwisie. Docelowo z grupami powiązany będzie działający już system samoobsługowej reklamy rozliczanej w modelu za kliknięcie - zapowiada Gajewska.
W styczniu br. NK.pl odwiedziło 11,2 mln użytkowników, o ponad milion mniej niż rok wcześniej (zobacz szczegółowe dane). Wśród serwisów społecznościowych większy zasięg w Polsce ma tylko Facebook.
Dołącz do dyskusji: Nasza Klasa: 75 mln zł przychodów, tylko połowa z reklam