Grupa Polsat Plus zaprezentowała autobus na wodór
NesoBus to zasilany wodorem autobus, którego premiera miała miejsce w poniedziałek. Za jego stworzenie odpowiada Grupa Polsat Plus, która zapowiada uruchomienie seryjnej produkcji w połowie przyszłego roku.
W poniedziałek Grupa Polsat Plus zaprezentowała prototypowy model NesoBusa - autobusu zasilanego na wodór.
NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest zdaniem twórców najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata.
Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus - polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 rok w powstającej w Świdniku fabryce.
Grupa Polsat Plus podkreśla, że komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Stworzyliśmy autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze.
NesoBus, jak zaznaczono, jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza dwutlenkiem węgla to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.
Jak działa autobus na wodór?
NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.
Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej – dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg.
Autobus jest zbudowany modułowo, można dopasować go do potrzeb konkretnych miast. Zatrudnionych zostało 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.
Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
NesoBus – premiera polskiego autobusu wodorowego
Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu. Firma planuje rozpocząć produkcję seryjną w Polsce – na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów
Grupa podkreśla, że jest dumna z budowy fabryki w Świdniku - regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Planowane jest tam produkowanie ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka ma zostać oddana do użytkowania w przyszłym roku.
- W drugim kwartale przyszłego roku chcemy mieć możliwości produkcyjne na produkcję ponad 100 autobusów rocznie z możliwością rozbudowy do 200 autobusów rocznie – mówił w poniedziałek Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat Plus ds. strategii i nowych obszarów rozwoju biznesowego. Dodawał, że liczy również na eksport autobusów.
- W pełni jesteśmy przygotowani do produkcji seryjnej - dodał Tomasz Jasłowski, dyrektor ds. produkcji spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
W autobusie ma być darmowy dostęp do internetu 5G, a także porty USB i miejsca ładowania indukcyjnego do smartfonów czy laptopów.
Wewnątrz znajdzie się pięć wyświetlaczy pokazujących informacje dla pasażerów (informacje o trasie, bieżące informacje pogodowe, wiadomości lokalne, z kraju i świata, informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus – np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina teatry – oraz reklamy), a na zewnątrz sześć wyświetlaczy bocznych plus po jednym z przodu i z tyłu. Autobus ma być wyposażony w 360-stopniowy monitoring.
W poniedziałek zapowiedziano, że trwają już prace również nad 18-metrowym modelem autobusu.
Dołącz do dyskusji: Grupa Polsat Plus zaprezentowała autobus na wodór
Z własnych instalacji produkcyjnych, które powstają równolegle.