Netflix po ćwierć wieku rezygnuje z wypożyczania DVD
Serwis streamingowy Netflix po 25 latach odcina się od swoich korzeni i rezygnuje z wypożyczania filmów na płytach DVD. Firma zaczynała właśnie jako wysyłkowa wypożyczalnia, ale w ostatnim czasie przychody z tej odnogi biznesu to tylko pół procenta całkowitych zarobków Netflixa.
Pod koniec września Netflix wyśle ostatni film w czerwonej kopercie. Jedna z najpopularniejszych platform streamingowych na świecie zaczynała w 1998 roku właśnie jako wypożyczalnia płyt DVD i Blu-ray. Pierwszym filmem udostępnionym w ten sposób był „Sok z żuka”, a najpopularniejszym tytułem - „Wielki Mike. The blind side”. W sumie firma dostarczyła ponad 5,2 mld płyt DVD 40 mln subskrybentów.
„Wszystkim, którzy kiedykolwiek dodali DVD do swojej kolejki lub czekali przy skrzynce pocztowej na nadejście czerwonej koperty: dziękuję” - powiedział Ted Sarandos, współdyrektor generalny Netflixa.
Zdaniem firmy, to właśnie jej przesyłki zmieniły sposób, w jaki ludzie oglądają filmy w domu, torując drogę dla streamingu. To było także powodem zamknięcia wypożyczalni DVD – w ub.r. przyniosła ona niecałe 150 mln dolarów zysku (pół procent całkowitych dochodów Netflixa).
Co ciekawe, jeszcze w 2020 roku z wypożyczalni DVD Netflixa korzystało 2 mln osób w USA. Miesięczny abonament kosztował wtedy 7,99 dolarów (możliwość wypożyczenia jednej płyty naraz) lub 11,99 dolarów (dwie płyty w jednym czasie). Dla porównania, koszt subskrypcji streamingu Netflixa był wtedy wydatkiem w wysokości 8,99 dolarów za miesiąc. Jak jednak pisał wówczas „The Wired”, oferta wypożyczalni DVD była szersza niż platformy.
Netflix na rynek usług streamingowych wszedł w 2007 roku, do Polski zawitał jesienią 2016 roku. Obecnie jest dostępny niemal na całym świecie (nie licząc Chin, Rosji, Korei Północnej czy Syrii) – nawet na Antarktydzie.
W zeszłym kwartale globalna liczba subskrybentów Netfliksa zwiększyła się o 1,75 mln, z czego prawie 1,5 mln przybyło w regionie Azji i Pacyfiku. Na koniec marca br. z platformy korzystało na całym świecie 323,5 mln klientów.
W Polsce Netflixa odwiedza ponad 40 proc. internautów. W marcu było ich 12,19 mln (41,09 proc. zasięgu), spędzali tam średnio 5 godzin, 42 minuty i 32 sekundy (dane: Mediapanel). Serwis jest w naszym kraju liderem wśród platform streamingowych (na kolejnych miejscach znalazły się Disney+, Hbo Max i Player).
Dołącz do dyskusji: Netflix po ćwierć wieku rezygnuje z wypożyczania DVD
Ile mamy nowych gier w dystrybucji pudełkowej, a ile w cyfrowej? Nie powinno więc dziwić, że coraz mniej ludzi kupuje gazety komputerowe, mając recenzje i walkthrough całych gier na youtubie.