SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Netflix wprowadza reklamy. Koniec pobłażania współdzieleniu kont

Platforma streamingowa Netflix wprowadzi w czwartym kwartale tego roku nowy, tańszy pakiet z reklamami - podał "New York Times". Ma także zmienić politykę wobec użytkowników, którzy udostępniają innym konto do współdzielenia.

O nowym abonamencie Netfliksa z reklamami spekuluje się od miesięcy. Ma być remedium na niższe od oczekiwanych wyniki platformy oraz przyciągać nowych abonentów. Z tym Netflix ma kłopot, bo w pierwszym kwartale br. zaraportował pomniejszenie bazy użytkowników aż o 200 tysięcy - to pierwsza taka sytuacja od dekady. Jednak w drugim kwartale platforma spodziewa się utraty kolejnych dwóch milionów użytkowników. W kwietniu Netflix poinformował, że ma 221 milionów subskrybentów.

Dodatkowo, konkurencja coraz mocniej podgryza dotychczasowego potentata - swoje platformy streamingowe z powodzeniem wprowadziły na rynek Disney, Apple, Amazon, NBCUniversal (Peacoock), rynek szturmuje także Paramount+, w planach jest SkyShowtime.

Zobacz: Netflix pozwany przez niezadowolonego akcjonariusza

Netflix z reklamami. Koniec z tolerancją dla współdzielących konta

Jak pisze "New York Times", tańszy pakiet z reklamami w Netfliksie ma pojawić się w czwartym kwartale tego roku. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztował abonament w tej wersji ani w jakiej formie mają pojawiać się reklamy.

Dziennik przytacza kwietniowy komentarz Reeda Hastingsa, szefa Netfliksa: "Wiele sensu ma umożliwienie uzyskania tego, czego chcą, konsumentom lubiącym niższe ceny i wykazującym się tolerancją na reklamy". Argumentem za wprowadzeniem pakietu z reklamami ma być większa dostępność dla uboższych klientów oraz fakt, że na podobne kroki decydują się konkurenci.

Z informacji wewnętrznych Netfliksa, do jakich dotarli dziennikarze "NYT" wynika, że platforma równolegle z nowym pakietem z reklamami będzie mocniej zniechęcać do współdzielenia kont. To od lat narastająca bariera ograniczająca bazę nowych użytkowników Netfliksa, od czym od miesięcy piszą media. Netflix będzie w tym roku silnie zniechęcać abonentów do udostępniania innym konta, np. wprowadzając za to podwyższoną opłatę.

O tym, jaki problemem jest dla serwisu współdzielenie kont, mówią też wyniki ostatniej ankiety przeprowadzonej wśród abonentów. Badanie w grupie tysiąca subskrybentów Netfliksa w Stanach Zjednoczonych pokazało, że z każdej wykupionej usługi w tym kraju korzystały co najmniej dwie osoby, które nie płaciły abonamentu.

Badanie wykazało również, że po jakimś czasie płacący abonament zmieniają hasła licząc, że osoba korzystająca z ich konta nie skontaktuje się z pytaniem o nowe. 30 proc.  nie zniechęciło się i poprosiło posiadaczy kont o ponowne udostępnienie swoich nowych danych uwierzytelniających. Wielu właścicieli kont odkryło, że ich dane do logowania zostały udostępnione bez ich wiedzy, choć 48 proc. współdzielących konta mieszka z właścicielem konta.

Eksperci pytani o pomysł reklam w Netfliksie wskazywali, że wielu reklamodawców chętnie będzie się promować w platformie. Diabeł tkwi jednak w szczegółach, bo zbyta agresywna polityka reklamowa może przynieść przeciwny skutek i odpływ klientów od platformy będzie jeszcze większy - ocenili.

Zobacz: Te seriale Netfliksa doczekają się kontynuacji. Na liście m.in. "Emily w Paryżu" i "Stranger Things"

Ile kosztuje Netflix

W Polsce najtańszy abonament do Netfliksa kosztuje 29 zł, nie ma w nim jakości HD. Pakiet Standard, pozwalający na dostęp dwóm osobom, kosztuje miesięcznie 43 złote. Pakiet Premium na cztery osoby, w jakości obrazu Ultra HD, to miesięczny koszt  60 zł miesięcznie. To więcej niż obecnie kosztuje dostęp do konkurencyjnych serwisów - HBO MAX, Prime Video czy Apple TV+ to miesięczny wydatek rzędu od 11 do 30 złotych.

Słabsze wyniki Netfliksa

W najnowszym raporcie biznesowym Netflix podał, że w pierwszym kwartale 2022 r. zanotował spadek liczby subskrybentów o 0,2 mln do 221,64 mln. To pierwszy taki przypadek od 2011 r. Platforma przyznała, że wzrost jej wpływów zwalnia, m.in. wskutek współdzielenia profili i konkurencji.

Również przychody Netflixa w minionym kwartale okazały się niższe od planu - zwiększyły się rok do roku o 9,8 proc. do 7,868 mld dol., wobec prognozowanego wzrostu o 10,3 proc. do 7,903 mld. Marża operacyjna platformy wyniosła 25,1 proc., a zysk netto - 1,597 mld dol.

W sprawozdaniu Netflix przyznał, że wzrost jego przychodów znacząco zwolnił i był niższy od prognoz. - Nasza stosunkowo wysoka penetracja w gospodarstwach domowych, z uwzględnieniem wysokiej liczby gospodarstw dzielących swoje konta, połączona z konkurencją tworzy przeciwności do wzrostu wpływów - napisano. - Aż dotąd wielki boom na streaming podczas covidu przysłonił ten krajobraz - przyznano.

Zdaniem ekspertów pytanych przez Wirtualnemedia.pl, podstawowym problemem serwisu są coraz gorszej jakości treści wypadające marnie na tle konkurencji. Serwis powinien przestać przerzucać odpowiedzialność na odbiorców, a aktywna walka ze współdzieleniem kont może się okazać „strzałem w stopę” - oceni specjaliści.

Dołącz do dyskusji: Netflix wprowadza reklamy. Koniec pobłażania współdzieleniu kont

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kambalarz
Efekt będzie odwrotny do zamierzonego.
odpowiedź
User
Rick Sanchez
Więcej kasowania kolejnych sezonów seriali, które jeszcze trzymały jakiś poziom. Więcej lewackiej propagandy. Najtańszy abonament z reklamami i pewnie dalej w jakości 480p? Przecież to się nadaje dla ludzi, którzy mają jeszcze kineskopowe telewizory xD
odpowiedź
User
dlg
Reklamy. Czyli zamieniają się w telewizję.
odpowiedź