„Newsweek” oskarża „Wprost” o kradzież pomysłu akcji społecznej
Ringier Axel Springer Polska, wydawca „Newsweeka”, uważa, że akcja społeczna „Wprost” (AWR „Wprost”) „Polska jest Ok!” to kopia akcji „Fajna Polska”, z którą wczoraj ruszył „Newsweek”. Zamierza skierować sprawę do sądu. Wydawca „Wprost” zaprzecza i sam zapowiada kroki prawne.
W poniedziałek 21 maja br. „Wprost” rozpoczął akcję „Polska jest Ok!”, w ramach której zapowiedział promowanie Polski i Polaków, którzy odnosili i odnoszą największe sukcesy w Europie. Do wydania z 21 maja i dwóch kolejnych dwóch numerów pisma dołączono naklejki z logo akcji czyli biało-czerwoną uśmiechniętą buźką (więcej na ten temat). Wczoraj z podobną akcją „Fajna Polska” ruszył konkurencyjny tygodnik „Newsweek Polska”. Jak podał jego wydawca, jej celem jest zachęcenie Polaków do optymistycznego myślenia o Polsce. Do magazynu dołączone zostały naklejki z logo akcji „Fajna Polska”, którą też jest uśmiechnięta buźka.
Zdaniem wydawcy „Newsweeka”, redakcja „Wprost” ukradła zamysł akcji, którą wymyślił Tomasz Lis, do początku lutego br. naczelny „Wprost”, a od końca marca br. szef „Newsweeka”. - Akcja społeczna „Fajna Polska”, promująca nowoczesny patriotyzm, była autorskim pomysłem Tomasza Lisa, który już w styczniu złożył w Urzędzie Patentowym wniosek o rejestrację znaku graficznego w biało-czerwonych barwach. Wydawca „Wprost” bezprawnie przypisywał sobie później autorstwo akcji oraz prawa do promującego ją znaku - czytamy w komunikacie Springera przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.
W związku z tym Ringier Axel Springer Polska wystąpił do Sądu Okręgowego w Krakowie o zabezpieczenie jego roszczeń dotyczących akcji „Fajna Polska”. Sąd przychylił się do wniosku Springera w poniedziałek 4 czerwca br. i wydał zabezpieczenie powództwa na 14 dni. - Postanowienie zakazuje AWR „Wprost” używania oznaczeń podobnych/zbliżonych do znaku „Fajna Polska”/„Polska jest fajna”, a także przypisywania „Wprost” lub jej pracownikom autorstwa znaku. Sąd zakazał również Wprost rozpowszechniania informacji kwestionujących prawa Ringier Axel Springer Polska i Tomasza Lisa do akcji i znaku „Fajna Polska”/„Polska jest Fajna” - głosi komunikat Springera.
Ringier Axel Springer Polska zapowiedział wczoraj, że wniesie do sądu pozew przeciwko AWR „Wprost”, w którym domagać się będzie znacznego odszkodowania za bezprawne działania „Wprost”. Wydawca tego ostatniego tytułu odpiera jednak wszystkie zarzuty.
- Idea i logo akcji „Fajna Polska” powstały w redakcji tygodnika „Wprost” w związku z zapotrzebowaniem wydawcy na wykreowanie akcji społecznej towarzyszącej 30-leciu tygodnika „Wprost”. Założenia akcji zostały przygotowane przez wydawcę we współpracy z redakcją. Logo akcji w jego pierwotnym kształcie zostało zaprojektowane i wykonane przez studio graficzne „Wprost”. Nazwa i logo akcji powstały w AWR „Wprost” i zostały po raz pierwszy opublikowane w tygodniku „Wprost” nr 51-52/2011 z dn. 19.12.2011. W związku z tym zarówno znak, jak i nazwa akcji są własnością - informuje w komunikacie AWR „Wprost”.
AWR „Wprost” podkreśla, że po zmianie kierownictwa redakcji tygodnika „Wprost” zdecydowało, że akcja „Fajna Polska” zmieni nazwę na „Polska jeOK!” ze względu na bardziej międzynarodowy charakter tego określenia i bezpośrednie powiązanie z promocją Polski przed Euro 2012. - Nowy znak graficzny akcji „Polska OK!” został zaprojektowany przez dyrektora artystycznego tygodnika „Wprost”. Fakt zmiany nazwy akcji i zmiany jej logo nie oznacza jednak, że prawa własności AWR do pierwotnych znaków wygasły - podkreśla spółka.
>>> “Przekrój” i “Wprost” sporo straciły, “Newsweek” do góry
Zdaniem AWR „Wprost”, jeśli Tomasz Lis będąc jeszcze naczelnym „Wprost”, „wystąpił o rejestrację znaków, które powstały w ramach jego działalności jako redaktora naczelnego „Wprost”, oznacza, iż jako pracownik AWR „Wprost” podjął udokumentowane działania naruszające interes pracodawcy”.
- Próbę zawłaszczenia przez byłe kierownictwo redakcji praw do akcji „Fajna Polska”, wydawca tygodnika „Wprost” traktuje jako akt naruszenia swojej własności. Wydawca podjął już niezbędne kroki celem zabezpieczenia swoich praw - kończy oświadczenie AWR. Anna Pawłowska-Pojawa, PR manager spółki, nie ujawnia jednak, o jakie kroki prawne chodzi.
Dołącz do dyskusji: „Newsweek” oskarża „Wprost” o kradzież pomysłu akcji społecznej