Nie będzie reklam niezdrowej żywności przy programach dla dzieci
W środę w KRRiT siedmiu nadawców telewizyjnych podpisało porozumienie, w którym zobowiązali się, że programom dla dzieci nie będą towarzyszyły reklamy niezdrowej żywności. Samoregulacja zacznie obowiązywać od stycznia przyszłego roku.
Porozumienie dotyczy zasad rozpowszechniania reklam oraz wskazań sponsorskich dla artykułów spożywczych i napojów zawierających duże ilości m.in. cukru, tłuszczu i soli. Ich spożycie w dużych ilościach przez dzieci jest niewskazane. Samoregulacja przewiduje, że reklamy takich produktów nie będą towarzyszyć programom kierowanym do dzieci w wieku do 12 lat i nadawanym między 6.00 a 20.00.
- To jest rodzaj samoregulacji nadawców, oczywiście dokonanej pod opieką Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Doceniamy, że ważny element społeczny ochrony dzieci przed niezdrową żywnością został uwzględniony. Porozumienie nie jest skierowane przeciwko producentom, ale przeciwko niezbyt zdrowym nawykom żywieniowym i produktom, które te nawyki umożliwiają - podkreślał w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Jan Dworak, przewodniczący KRRiT.
W aneksie do porozumienia zidentyfikowane zostały rodzaje żywności, których reklamy nie będą emitowane przy programach dla dzieci. Należą do nich produkty na bazie cukru (czekolada i wyroby czekoladowe, dżem lub marmolada, nieczekoladowe słodycze), napoje bezalkoholowe oraz chipsy ziemniaczane i przekąski na bazie ziemniaków, a także produkty z ciasta.
Dokument podpisano w siedzibie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a nadawców reprezentowali: Manuel Rougeron, wiceprezes ITI Neovision, Mirosław Błaszczyk i Maciej Stec z Telewizji Polsat, Juliusz Braun z Telewizji Polskiej, Dariusz Dąbski z TV Puls, Maciej Maciejowski i Piotr Tyborowicz z Grupy TVN, Dariusz Janczewski z VIMN Poland oraz Patryk Piputa z The Walt Disney Company Polska. Przystąpienie do porozumienia było dobrowolne, natomiast negocjacje między nadawcami trwały półtora roku.
Nadawcy, którzy podpisali porozumienie, rozpoczną od początku grudnia zbieranie deklaracji od reklamodawców, w których ci złożą oświadczenie o zgodności reklamowanego produktu lub wskazania sponsorskiego z Kryteriami żywieniowymi, wskazanymi w porozumieniu.
Samoregulacja zacznie obowiązywać 1 stycznia 2015 roku.
Z monitoringu prowadzonego przez KRRiT w 2012 r. reklamy produktów niezdrowej żywności stanowiły 10 proc. wszystkich reklam emitowanych przy audycjach dla dzieci, w 2013 r. - 7 proc.
Dołącz do dyskusji: Nie będzie reklam niezdrowej żywności przy programach dla dzieci