Nielsen: Co czwarte gospodarstwo w Polsce korzysta z płatnych treści streamingowych
Telewizor coraz częściej służy do oglądania treści na platformach streamingowych, co czwarte gospodarstwo domowe wykupuje płatny dostęp do serwisów VoD. Najczęściej odbiorca śledzi filmy czy seriale na telewizorze i smartfonie - wynika z najnowszego badania Nielsen Media.
Co roku firma Nielsen Media przeprowadza badanie “Establishment Survey” na temat oglądalności treści telewizyjnych oraz wideo przez Polaków. Z tegorocznej edycji raportu wynika, że coraz chętniej widzowie sięgają po treści wideo online.
Telewizor w domu ma blisko 97 proc. gospodarstw w Polsce, 65 proc. z nich płaci za dostęp do telewizji, korzystając z platform satelitarnych, kablówek czy IPTV. Telewizja linearna coraz częściej jest także oglądana na żywo przez internet na różnych urządzeniach - robi tak 7 proc. gospodarstw domowych.
- Stabilna i bardzo wysoka liczba gospodarstw telewizyjnych w Polsce jest znakiem tego, że telewizor to wciąż podstawowy sprzęt w domach Polek i Polaków, a grupa osób bez dostępu do telewizji nie zwiększa się. Jednak zdecydowanie sam telewizor jako ekran zyskuje nowe funkcje. Widzimy to wyraźnie w obecnej fali badania “Establishment Survey” - komentuje Joanna Kopeć, senior media research executive w Nielsen Media.
Rośnie popularność serwisów streamingowych
W ostatnim roku, kiedy Polacy spędzali więcej czasu w domu, rosła popularność serwisów streamingowych. W związku z tym, coraz więcej gospodarstw domowych używało telewizorów, by oglądać nie telewizję linearną, a treści w serwisach VoD czy grać w gry komputerowe. Niemal dwukrotnie w porównaniu do poprzedniej edycji badania wzrosło wykorzystanie odbiornika do oglądania platform VoD takich jak: Netflix, HBO GO czy Player.
W 2020 roku 15 proc. gospodarstw telewizyjnych deklaruje wykorzystywanie swojego telewizora do oglądania treści VOD – to prawie dwa razy więcej niż w 2019 roku (wtedy odpowiadało tak 8 proc. gospodarstw).
Na popularności zyskują także płatne treści w serwisach streamingowych. Dostęp do internetu, który umożliwia między innymi korzystanie z takich serwisów posiada 77 proc. gospodarstw domowych, a spośród nich 26 proc. płaci za dostęp do treści streamingowych (jednorazowo lub w modelu subskrypcyjnym).
Natomiast 95 proc. gospodarstw korzystających z płatnej telewizji i jednocześnie płacących za treści streamingowe nie zamierza zmieniać aktualnej oferty telewizyjnej.
- Świadczy to o komplementarnym charakterze usług VOD, pewnym dodatku poszerzającym ofertę wideo, płatna telewizja to bowiem często więcej niż telewizja linearna, to usługi łączone jak chociażby dostęp do internetu, wielofunkcyjne dekodery, catch-up TV, tak więc potrzeby, które zaspokaja są szersze niż te realizowane przez serwisy VOD. Stąd też cord-cutting w Polsce raczej nie przybierze w najbliższym czasie tempa jakie ma miejsce choćby w Stanach Zjednoczonych - prognozuje Joanna Kopeć z Nielsena.
Polak najczęściej ogląda na telewizorze i smartfonie
Najczęściej Polacy deklarują, że mają w domu jeden telewizor (81 proc. odpowiedzi), niemal co piąte gospodarstwo posiada dwa odbiorniki lub więcej (19 proc.).
Drugim najczęściej używanym ekranem jest smartfon, do którego ma dostęp 73 proc. gospodarstw telewizyjnych. Następnie najczęściej treści ogląda się na komputerze/laptopie (67 proc. ankietowanych). Natomiast 40 proc. telewizorów to smart TV (z opcją podłączenia do sieci), z tej opcji korzysta jednak blisko co 3. gospodarstwo (27 proc.). Ta liczba w ciągu sześciu ostatnich lat potroiła się (z 9 proc. w 2015 roku).
"Establishment Survey" to cykliczne badanie założycielskie Nielsen Media służące do pomiaru oglądalności mediów w Polsce. Odbywa się na podstawie dwukrotnie przeprowadzonych 6 tys. wywiadów bezpośrednich, wspomaganych komputerowo metodą CAPI w okresie od lipca do września i od października do listopada 2020 roku.
Dołącz do dyskusji: Nielsen: Co czwarte gospodarstwo w Polsce korzysta z płatnych treści streamingowych