Onet promuje się zasięgiem i lepszymi opiniami marketerów. Wirtualna Polska: mamy wiele marek i jesteśmy liderem
W swojej nowej kampanii autopromocyjnej Grupa Onet przekonuje, że wśród polskich serwisów partnerem pierwszego wyboru dla marketerów jest wciąż Onet.pl, a nie WP.pl, ponadto bardziej niż zasięg wszystkich stron wydawcy liczą się wyniki jego głównego portalu. - Rozumiemy, jak trudno Onetowi, po wielu latach liderowania, pogodzić się z faktem narodzin nowego numeru jeden. Grupa WP to nie tylko jeden silny portal WP.pl, ale też Money.pl, ABCzdrowie.pl, o2.pl czy Pudelek - komentuje Grupa Wirtualna Polska.
Kampania Grupy Onet jest oparta na wynikach sondażu zrealizowanego miesiąc temu na zlecenie Media Impact Polska, biura reklamowego Onetu i Ringier Axel Springer Polska przez ARC Rynek i Opinia wśród 142 osób zajmujących się planowaniem kampanii reklamowych w internecie. 66 proc. respondentów uznało, że przy planowaniu kampanii zasięg portalu jest ważniejszy niż zasięg grupy mediowej do której on należy. 92 proc. mediaplanerów oceniło, że to zasięg strony głównej portalu i całej jego domeny definiuje lidera rynku portali, natomiast tylko 54 proc. zgodziła się, że bycie liderem rynku portali jest wyznaczane przez przynależność do grupy mediowej, która ma największy zasięg (pełny raport z badania jest na stronie ikropka.onet.pl).
A wśród samych portali Onet.pl wyprzedza WP.pl. W lipcu pierwszy serwis miał 15,64 mln użytkowników i 2,82 mld odsłon, a drugi - 12,98 mln użytkowników i 2,35 mld odsłon. Przy czym statystyki WP.pl zapewne wzrosną od września, po tym jak w obręb tej domeny został włączony serwis Sportowefakty.pl. Na początku br. taki ruch z serwisem Tipy.pl wykonała Interia.pl, co przyniosło portalowi rekordowo duży zasięg.
Grupa Onet chwali się też, że dwie trzecie mediaplannerów uznaje Onet.pl za lidera wśród portali (wobec 23 proc. wskazujących WP.pl), a ponad jedna trzecia na nim w pierwszej kolejności wykupiłaby reklamy wideo (na WP.pl - co dziewiąty). Zaznaczmy, że do Grupy Onet należy też najpopularniejszy polski serwis z długimi materiałami wideo - VoD.pl, podczas gdy Grupa Wirtualna Polska dopiero planuje start serwisu z darmowymi treściami VoD, za to od początku br. w uruchomionym własnym studiu realizuje wiele cykli krótkich materiałów wideo.
Ponadto trzy czwarte mediaplannerów uważa, że przy planowaniu reklam na stronie głównej portalu bardzo ważny jest jej zasięg. A w tym obszarze Onet też ma przewagę na WP.pl: w lipcu br. strona główna pierwszego portalu miała 11,02 mln użytkowników i 584,1 mln odsłon, a drugiego - 10,21 mln użytkowników i 424,8 mln odsłon.
Kampanię Grupy Onet można uznać za reakcję na wyniki Megapanelu z czerwca i lipca, w których Grupa Wirtualna Polska, po włączeniu przejętych na przełomie maja i czerwca serwisów Open.fm, Polskastacja.pl i stron Grupy NextWeb Media, ponownie wyprzedziła Grupę Onet-RASP, awansując na pozycję lidera zasięgowego wśród polskich wydawców. W lipcu strony Grupy WP miały łącznie 18,38 mln użytkowników i 4,06 mld odsłon, o 189,3 tys. użytkowników i 340,7 mln odsłon więcej niż witryny Grupy Onet-RASP (zobacz szczegółowe statystyki).
O tym, jak ważna przy pozyskiwaniu budżetów reklamowych jest pozycja lidera zasięgowego wśród polskich wydawców, wiele razy mówił w ostatnich latach prezes Grupy Wirtualna Polska Jacek Świderski, podkreślając, że chce, żeby jego firma stała się dla marketerów partnerem pierwszego wyboru. Podczas prezentacji wyników finansowych firmy z pierwszej połowy br. stwierdził, że wzrost wpływów reklamowych wynika m.in. z wyprzedzenia Grupy Onet-RASP przez Grupę WP w Megapanelu, polepszenia strategii wydawniczej i wizerunku portalu WP.pl (głównie dzięki rebrandingowi zrealizowanemu rok temu) oraz efektywniejszej technologii emisji reklam.
Pierwszy raz Grupie Wirtualna Polska udało się osiągnąć większy zasięg od głównego konkurenta w grudniu ub.r. Tuż przed ogłoszeniem tych statystyk Grupa Onet zarzuciła Grupie WP, że w niedozwolony sposób pozyskiwała z Google ruch na stronę główną WP.pl. Od lutego br. Grupa Onet włączyła do swoich wyników statystyki przejętego serwisu NK.pl i na kilka miesięcy wróciła na pozycję lidera zasięgowego wśród polskich wydawców. W kwietniu br. prezes Grupy Onet Jonny Crowe powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl, że zasięg w internecie jest przeceniany i wydawca nie zamierza kupować innych serwisów po zawyżonych cenach tylko po to, żeby go podwyższyć (przeczytaj ten wywiad).
Za to Grupa Wirtualna Polska przez ostatnie półtora roku rosła zasięgowo właśnie przede wszystkim dzięki przejęciom, uzupełniając też swoje portfolio o kategorie tematyczne, w których była wcześniej słabo obecna. Wydawca kupił kolejno Dobreprogramy.pl (jeszcze przed fuzją Grupy o2 i Wirtualnej Polski w Grupę WP), Sportowefakty.pl, Domodi.pl i Homebook.pl, Grupę Money.pl, Open.fm, Polskąstację.pl i Grupę NextWeb Media. Obecnie ma ponad 80 mln zł wolnych środków (głównie z debiutu giełdowego w maju br.) i planuje kolejne akwizycje: w sektorze e-commerce oraz serwisów turystycznych i motoryzacyjnych.
Odnosząc się do nowej kampanii głównego konkurenta, Grupa Wirtualna Polska podkreśla, że w swojej strategii stawia na rozwój serwisów tematycznych działających pod osobnymi markami. - Pamiętajmy, że Grupa WP to nie tylko jeden silny portal Wirtualna Polska, ale też Money.pl, ABCzdrowie.pl, o2.pl czy Pudelek.pl - mówi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Halicka, rzeczniczka prasowa Grupy WP. - Nie należy też mylić zasięgu portalu z zasięgiem domeny, co usiłuje zrobić Onet. Można porównywać albo strony główne portali - i o to zapewne chodziło mediaplanerom - albo całą grupę medialną. Porównywanie zaś ze sobą sumy przypadkowych serwisów tylko dlatego, że działają w jednej subdomenie, jest chybione - ocenia Halicka. - Grupa WP świadomie stawia na rozwój silnych, autonomicznych marek funkcjonujących poza domeną wp.pl. Mniejszy zasięg serwisu Finanse.wp.pl, a większy Money.pl, mniejszy Zdrowie.wp.pl, większy ABCzdrowie.pl - jest tego naturalną konsekwencją - wylicza.
Grupa Wirtualna Polska zaznacza, że o jej obecnej sytuacji rynkowej świadczą też wyniki finansowe. - W branży B2B na najlepszych głosuje się zaś budżetami. W drugim kwartale 2015 roku zanotowaliśmy niemal 32 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014. To mówi za siebie - stwierdza Katarzyna Halicka. - Nie możemy nie zgodzić się z wynikami badania zrealizowanego przez renomowaną firmę ARC Rynek i Opinia, rozumiejąc jednocześnie, jak trudno Onetowi, po wielu latach liderowania, pogodzić się z faktem narodzin nowego numeru jeden - podsumowuje.
Przypomnijmy, że już wiosną ub.r., niedługo po przejęciu Wirtualnej Polski przez Grupę o2 i powstaniu Grupy WP, zarówno ten wydawca, jak i Grupa Onet promowali się jako liderzy polskiego rynku internetowego.
Przedstawiciele Grupy Interia.pl i Grupy Gazeta.pl nie chcieli szczegółowo komentować wyników sondażu zleconego przez Grupę Onet. - Publikacja badań jest elementem walki między Onetem a Wirtualną Polską, walki o wrażenia. My skupiamy się nie na emocjach, ale na biznesie. Sukcesywnie wzmacniamy naszą pozycję i poprawiamy wskaźniki biznesowe - odpowiedziała nam Joanna Szpyt-Wiktorowska, kierownik PR & social media w Grupie Interia.pl. - Wiemy, że marketerzy i pracownicy domów mediowych są racjonalni i wiedzą, że planowanie mediów to bardziej złożone zagadnienie niż sugerowanie się jedną liczbą, wygodną dla danego wydawcy w określonym momencie - dodała.
Dołącz do dyskusji: Onet promuje się zasięgiem i lepszymi opiniami marketerów. Wirtualna Polska: mamy wiele marek i jesteśmy liderem
ale tak Niemcy mają ...