Orlen wydał 410 mln zł na marketing i PR. W górę koszty doradców i prawników
Wydatki grupy Orlen na marketing sięgnęły w ub.r. 410,8 mln zł, a na public relations 26 mln zł. Koncern, który w ciągu roku sfinalizował przejęcie Grupy Lotos i PGNiG, zwiększył też nakłady na usługi doradcze i prawne.
Koszty marketingowe grupy Orlen wzrosły w ub.r. z 320,52 do 410,83 mln zł, natomiast ich udział w łącznych wpływach sprzedażowych zmalał z 0,357 do 0,2 proc.
W sprawozdaniu koncern wyliczył, że jego działania marketingowe „wspierały obszary sprzedażowe w realizacji ich rocznych planów operacyjnych oraz utrzymaniu wiodącej pozycji rynkowej firmy, miały na celu budowanie i utrzymywanie wysokiego poziomu rozpoznawalności i promowanie pożądanych atrybutów marki Orlen oraz wiodących marek produktowych”. Koszty obejmują wydatki na kreację i produkcję reklam oraz zakup mediów na potrzeby kampanii.
Jak opisywaliśmy szczegółowo, w połowie ub.r. Orlen po kilku lata przerwy wrócił z reklamami do stacji TVN WarnerBros Discovery, ale nadal dużo mocniej promuje się w kanałach Telewizji Polskiej i Polsatu.
Orlen sponsoruje Formułę 1, piłkarzy i olimpijczyków
Budżet marketingowy grupy Orlen obejmuje wydatki na sponsoring sportu, kultury i mediów, które zwiększyły się 204,81 do 266,76 mln zł (ich udział w łącznych przychodach spadł z 0,228 do 0,13 proc.).
- Najważniejszym projektem w 2022 roku pozostał sponsoring tytularny zespołu Alfa Romeo F1 Team Orlen i współpraca z Robertem Kubicą - ambasadorem marki Orlen. Projekt ten stanowił platformę marketingową i komunikacyjną nie tylko na rynku polskim, ale także czeskim i niemieckim, gdzie wspierał proces rebrandingu stacji Benzina i Star oraz na Słowacji i Węgrzech, gdzie wspierał uruchamianie nowych obiektów w wyniku konsolidacji z Grupą Lotos - wyliczono w raporcie firmy.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Orlen po sfinalizowaniu kupna części aktywów Grupy Lotos przejął też jej umowy sponsoringowe. Jesienią ub.r. logo płockiego koncernu pojawiło się m.in. na strojach skoczków i biegaczy narciarskich oraz strojach treningowych zawodników naszej reprezentacji piłkarskiej. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/orlen-grupa-lotos-sponsor-reprezentacja-polski-nowa-umowa Umowa sponsoringowa z Polskim Związkiem Piłki Nożnej na początku br. została przedłużona o cztery lata.
W sprawozdaniu Orlen zaznaczył, że po przejęciu Grupy Lotos i PGNiG liczba sportowców sponsorowanych przez koncern w ramach umów indywidualnych wzrosła do ponad 90, klubów - do ponad 70, a związków sportowych - do 12.
26 mln zł na public relations
Wydatki grupy Orlen na public relations (zarówno komunikację wewnętrzną, jak i zewnętrzną) sięgnęły w ub.r. 25,96 mln zł, a ich udział w łącznych przychodach koncernu - 0,013 proc. Rok wcześniej było to 20,63 mln zł i 0,023 proc. udziału
Firma zaznaczyła, że w ub.r. duża część tych nakładów poszła na komunikację budowy koncernu multienergetycznego, szeroko komunikowano też wsparcie dla społeczności lokalnych, w tym Gdańska i Płocka.
- W zakresie komunikacji wewnętrznej, wydatki obejmowały utrzymanie i rozwój kanałów komunikacji z pracownikami takich jak: wewnętrzna TV Studio GO!, magazyn drukowany dla pracowników MGO! , intranet, produkcję materiałów foto video na potrzeby komunikacji korporacyjnej, a także komunikację procesów akwizycyjnych i realizację projektów skierowanych do pracowników PKN Orlen - wyliczono.
Więcej na prawników i doradców
Koszty usług doradczych związanych z zarządzaniem wzrosły z 57,44 do 68,58 mln zł, a ich udział w łącznych przychodach firmy zmalały z 0,064 do 0,033 proc. Chodzi głównie o doradztwo związane z przejęciami, w zakresie zagadnień regulacyjnych i realizacji strategii koncernu.
W przypadku usług prawnych nastąpił wzrost wydatków z 34,32 do 54,76 mln zł i spadek udziału w przychodach z 0,038 do 0,027 proc. - W szczególności z usług doradców korzystano przy przygotowywaniu i negocjowaniu umów o dużej wartości, w kwestiach prawno-regulacyjnych oraz w sprawach, w których wymagana była znajomość obcych porządków prawnych. Istotna część tych wydatków dotyczyła obsługi prawnej nowych projektów strategicznych, w tym przygotowywanych i realizowanych projektów inwestycyjnych - wyliczono.
Natomiast koszty usług reprezentacyjnych zwiększyły się z 2,74 do 2,93 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach koncernu zmalały z 0,003 do 0,001 proc.
W ub.r. grupa Orlen zanotowała wzrost przychodów z 277,56 do 342,39 mld zł, a zysk netto zwiększył się z 33,63 do 39,94 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Orlen wydał 410 mln zł na marketing i PR. W górę koszty doradców i prawników