Oszczędność głównym atutem zakupów w internecie, kontakt z produktami przemawia za tradycyjnymi sklepami
Za główne czynniki wpływające na decyzję o zakupach online przyjęło się uznawać oszczędność pieniędzy i czasu oraz wybór towarów, w szczególności dostęp do tzw. "długiego ogona". Z kolei na decyzję o zakupach w sklepie tradycyjnym wpływać miały lepsze doświadczenia w bezpośrednim kontakcie i możliwość natychmiastowego zabrania zakupów do domu. Podział ten nie jest jednak tak jednoznaczny i prosty, jak jeszcze do niedawna mogło się wydawać - wynika z badania GfK.
W ramach badania GfK FutureBuy, instytut GfK zapytał 23 tys. konsumentów w krajach Europy, Azji i Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej i Północnej oraz Bliskiego Wschodu, dokonujących zakupów w 17 branżach, pierwszy raz kiedy decydowali czy dokonać zakupu online, czy w sklepie tradycyjnym. Poproszono ich o wskazanie, co wpłynęło wówczas na ich decyzje.
Najistotniejszymi czynnikami wymienianymi przez kupujących, którzy zdecydowali się na zakupy w internecie zamiast w sklepie tradycyjnym, były: oszczędność (główny czynnik – 55 proc. wskazań), łatwiejsze zakupy (28 proc.), większy wybór produktów (26 proc.) i szybsze zakupy (25 proc.). 21 proc. kupujących online wskazało jeszcze na lepszy dostęp do informacji i nawyk dokonywania właśnie tam zakupów.
Wyniki badania wskazują jednocześnie na zbieżność niektórych czynników, które wpływają także na decyzje o zakupach w sklepach tradycyjnych. Cztery z czynników wskazanych jako istotne przy zakupach online, powtarzają się również w pierwszej piątce najistotniejszych czynników w decyzjach o zakupach w sklepach tradycyjnych.
To, co najbardziej motywowało konsumentów do wizyty w rzeczywistym punkcie sprzedaży, to możliwość obejrzenia i dotknięcia produktów przed ich zakupem (51 proc. wskazań). 1/3 (33 proc.) respondentów stwierdziła, że dokonuje zakupów w sklepie tradycyjnym zamiast w internetowym, ponieważ jest to dla nich łatwiejsze (w porównaniu z 28 proc. twierdzących, że łatwiej kupuje się online). Kolejne czynniki motywujące do wyboru zakupów w sklepie offline to łatwiejszy zwrot (29 proc.) i nawyk dokonywania zakupów właśnie tam (28 proc.). Piątym najpopularniejszym powodem dokonywania zakupów w zwykłym sklepie był lepszy dostęp do informacji i oszczędność (odpowiednio po 22 proc. wskazań).
Dołącz do dyskusji: Oszczędność głównym atutem zakupów w internecie, kontakt z produktami przemawia za tradycyjnymi sklepami
np. zywnosc, sprzet, kosmetyk itp ? jedyny czynnik,
ktory rozni wypowiedzi net/sklep to oszczednosc, i tyle,
no i w necie nie ma sprzedawcow nagabujacych i zaczepiajacych
nachalnie w sklepie,
sprzedaje marke/nalepke, dotyczy to ubran, butow, torebek,
sa to tandetne na ogol wyroby dla mlodej klienteli niewybrednej
bo niewyrobionej, kiepskie designersko,wykonczeniowo, surowcowo,
a robi to,bo mu plany podboju padaja,wiec "poszerza "segment o malolatow
i tworzy produkt typu ziemniak z cekinami albo brylantami,ktos to kupi ?