PCF Group bez tantiem od wydawcy ze sprzedaży gry „Outriders”
Firma PCF Group poinformowała, że nie otrzymała od wydawcy jej gry „Outriders”, Square Enix Limited, wynagrodzenia w formie tantiem.
Tantiemy płacone miały być przez wydawcę na rzecz PCF Group, jeśli wpływy netto ze sprzedaży gry "Outriders" (zdefiniowane w umowie produkcyjno-wydawniczej) zapewnią wydawcy zwrot, na określonym poziomie, kosztów poniesionych przez wydawcę w związku z produkcją, dystrybucją i promocją gry.
- Mając na uwadze, że określony w umowie produkcyjno-wydawniczej 45-dniowy termin wypłaty ewentualnych tantiem na rzecz spółki liczony od zakończenia kwartału kalendarzowego upłynął z końcem dnia 14 sierpnia 2021 r., a spółka w pierwszym dniu roboczym po tym dniu, nie otrzymała wynagrodzenia, spółka przyjęła, że brak jest podstaw po stronie wydawcy do wypłaty tantiem na rzecz spółki za okres od 1 kwietnia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r. - napisano w komunikacie.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
PCF Group podało, że nie otrzymał od wydawcy żadnych informacji dotyczących sprzedaży, wpływów ani kosztów związanych z produkcją i wydaniem gry „Outriders”.
We wtorek na otwarciu sesji giełdowej akcje PCF Group taniały nawet o ponad 7 proc. Ok. godz. 11 spadek wynosił już ponad 12 proc.
PCF Group szacuje sprzedaż „Outriders” na 2-3 mln egz.
Gra „Outriders”, przygotowywana przez People Can Fly przez pięć lat, ukazała się 1 kwietnia br. To trzecioosobowa gra z gatunku shooter RPG, osadzona w konwencji dark science fiction. W maju PCF Group i Square Enix, informowali, że w pierwszym miesiącu po jej premierze w „Outriders zagrało” ponad 3,5 miliona unikalnych użytkowników. Gra już w dniu premiery dostępna była w ramach usługi Xbox Game Pass.
- Nie dysponujemy żadnymi danymi dotyczącymi sprzedaży Outriders - szacujemy ją na poziomie między 2 a 3 miliony egzemplarzy i zakładaliśmy, że jest to wynik zapewniający temu projektowi rentowność już w pierwszym kwartale sprzedaży. Brak płatności ze strony Wydawcy oznacza najpewniej, że zdaniem Square Enix tak jednak nie jest - komentuje Sebastian Wojciechowski, prezes PCF Group.
- Być może zadecydowały o tym jakieś elementy polityki sprzedażowej Square Enix, których szczegółów nie znamy, np. partnerstwa zawierane przez Wydawcę z platformami dystrybucyjnymi czy podmiotami oferującymi grę Outriders jako dodatek do swoich produktów. Nieosiągnięcie poziomu rentowności może także oznaczać, że koszty poniesione przez Wydawcę są wyższe niż oczekiwaliśmy. Ale nie chcę spekulować; będziemy dalej analizować sytuację. Warto jednak zaznaczyć, że takie wyjaśnienia wymagają czasu, a nasz wpływ na stanowisko Wydawcy jest ograniczony. Jego rola jest tutaj wiodąca - przyznaje Wojciechowski.
Szef PCF Group zwraca uwagę, że w nadchodzącym czasie trwał będzie „ogon sprzedażowy gry Outriders”.
- Wspominaliśmy w prospekcie o tym, że pracujemy nad dalszym wsparciem deweloperskim tej gry i mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli opowiedzieć o szczegółach. Liczymy też na dalsze działania promocyjne po stronie Wydawcy - wylicza.
- Mimo tych rozczarowujących informacji, wierzymy że jeszcze w tym roku do Spółki trafią pierwsze tantiemy ze sprzedaży Outriders. Będziemy starali się w tej kwestii prowadzić jak najbardziej szczegółową i otwartą komunikację z inwestorami, bo wiem, że tego od nas oczekują. Jednocześnie proszę, aby pamiętali, że nasza polityka informacyjna jest ściśle związana z modelem biznesowym opartym na współpracy z globalnym Wydawcą - dodaje.
PCF Group szykuje gry AAA
W komunikacie PCF Group zwraca uwagę, że przygotowuje obecnie gry z kategorii AAA -projekt Dagger dla Take-Two Interactive oraz projekt Gemini dla Square Enix. Ponadto od maja prowadzi wstępne prace nad kolejnymi tytułami, m.in. grą, którą zamierza wydać we własnym zakresie.
- Praca z Wydawcą ma bardzo wiele korzyści, ale też swoje wady - jedną z nich jest niewielki wpływ PCF na działania sprzedażowe oraz niekompletność czy też - jak w tym przypadku - brak danych uzyskiwanych od Wydawcy w tym zakresie. Między innymi dlatego, obok pracy z Wydawcami, zdecydowaliśmy się rozwijać projekty, których IP pozostaną własnością Spółki, i które będą przez Spółkę wydawane - wyjaśnia Sebastian Wojciechowski.
- Z punktu widzenia kalkulowania rentowności produkcji gier w segmencie produkcji na zlecenie Wydawców zawsze uwzględniamy jedynie bieżące przychody uzyskiwane z dostarczanych dla Wydawców milestone'ów - zaznacza.
Pod koniec kwietnia PCF Group przejęła 100 proc. udziałów kanadyjskiego producenta gier Game On Creative, z którym od lat współpracuje. Wartość transakcji to 29,37 mln zł plus możliwe dopłaty.
W pierwszym kwartale br. firma zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów o 19 proc. do 30,9 mln zł i spadek zysku netto z 8,68 do 7,82 mln zł.
Dołącz do dyskusji: PCF Group bez tantiem od wydawcy ze sprzedaży gry „Outriders”