SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Spółce zależnej Wirtualnej Polski grozi kara od UOKiK. Za reklamy Pilot WP o meczach Barcelony z Lewandowskim

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca spółce zależnej Wirtualnej Polski zarządzającej platformą Pilot WP, że wprowadzała odbiorców w błąd. Reklamowała się bowiem sloganami „Lewy w hiszpańskich barwach w WP Pilot! Nie przegap żadnego meczu!”, mając w ofercie kanały Eleven Sports pokazujące tylko połowę meczów ligowych FC Barcelony.

Zarzuty prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczą kampanii reklamowej Pilot WP, w której pojawiały się stwierdzenia: „Nie możesz się już doczekać występów Roberta Lewandowskiego w FC Barcelonie? Przygotuj się! Wykup dostęp do wszystkich kanałów Eleven Sports w WP Pilot i nie przegap żadnego meczu LaLiga Santander” oraz „Lewy w hiszpańskich barwach w WP Pilot! Nie przegap żadnego meczu!”.

Robert Lewandowski do FC Barcelona przeszedł latem ub.r., a transmisjami meczów ligi hiszpańskiej od kilku lat dzielą się u nas Canal+ i Eleven Sports. Każdy z nadawców pokazuje po połowie meczów zdecydowanie najpopularniejszych drużyn: Barcelony i Realu Madryt. W pakietach sportowych Pilot WP są stacje Eleven Sports, nie ma tam natomiast kanałów sportowych Canal+.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W komunikacie UOKiK wyliczono skargi skierowane w sprawie reklam Pilot WP obiecujących, że subskrybent nie przegapi żadnego meczu ligowego FC Barcelony z Robertem Lewandowskim. „Informacja o transmisji tylko 50% (czyli połowy) meczów Lewandowskiego w lidze hiszpańskiej nie została umieszczona w żadnym z materiałów informacyjnych umieszczonych w linkach i reklamach na wp.pl (…) Brak tej informacji to nieuczciwy marketing dezinformujący nabywców pakietów”. „Chciałem obejrzeć mecz FC Barcelona – Rayo, bo miał grać Lewandowski (…) chciałbym anulować subskrypcję i odzyskać 15 zł”, „W pakiecie, który kupiłem miała być dostępna LaLiga (…) Chcę zwrot pieniędzy, bo nawet nie będę z tego korzystał” - czytamy skargach. Podobnie komentowano to na Facebooku: „Czemu wprowadzacie w błąd. Na żadnym Eleven nie są transmitowane wszystkie mecze Lewandowskiego”.

Pilot WP grozi kara do 10 proc. przychodów

UOKiK poinformował, że najpierw skierował do zarządzającej Pilot WP spółki Netwizor tzw. występienie miękkie, a po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego postawił jej zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

- Spółka Netwizor promowała swoją ofertę hasłami, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Mogli oni odnieść wrażenie, że po wykupieniu pakietów zawierających kanały Eleven Sports mają zagwarantowany dostęp do wszystkich meczy wskazanych w reklamach WP Pilot. Tymczasem na oferowanych kanałach transmitowana jest zaledwie połowa sportowych rozgrywek, o czym przekazy reklamowe nie informowały - uzasadnił Urząd.

- Dostęp do określonych wydarzeń sportowych - transmisji meczy danej ligi piłkarskiej czy występów konkretnego zawodnika, są dla wielu widzów kluczowe przy wyborze oferty przedsiębiorcy i decyzji o zakupie jego usług. Reklama wykorzystująca kontekst konkretnych rozgrywek i udział konkretnych sportowców nie może pomijać istotnych informacji. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że hasła reklamowe będą rzetelne i niewprowadzające w błąd. W przypadku oferty WP Pilot mogli oczekiwać, że jeśli wykupią dostęp do kanałów Eleven Sports, to rzeczywiście nie przegapią żadnego meczu - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Regulator może nałożyć na Netwizor grzywnę wynoszącą do 10 proc. rocznych obrotów lub nakazać zrekompensowanie konsumentom poniesionych strat.

UOKiK zaznaczył, że nie wyklucza dalszych kroków także wobec Eleven Sports (należącego do grupy Cyfrowy Polsat) w związku z możliwością wprowadzania kibiców w błąd. Obecnie trwa w tej sprawie postępowanie wyjaśniające: zbierane są dowody, m.in. reklamacje złożone przez klientów.

W ub.r. spółka Netwizor przy wzroście przychodów o 30 proc. do 33,28 mln zł zanotowała spadek zysku netto z 3,5 mln zł do 228,8 tys. zł.

Zarzuty ws. Wakacje.pl i oznaczania reklam

Na początku br. prezes UOKiK postawił należącej do Wirtualnej Polski platformie turystycznej Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd, za co grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu. - Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy - oświadczył zarząd Wakacje.pl.

Natomiast pod koniec ub.r. regulator postawił Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media (to spółka zależna WP zarządzająca serwisami z treściami dziennikarskimi) zarzut wprowadzania użytkowników w błąd poprzez niewłaściwe oznaczanie treści reklamowych.

W pierwszym kwartale br. skonsolidowane przychody sprzedażowe Wirtualna Polska Holding wzrosły pro forma o 23 proc. do 310,45 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 72,36 do 76 mln zł. Do spadku zysku netto o 28,8 mln zł przyczyniły się konsekwencje zeszłorocznych przejęć: wyższe koszty obsługi zadłużenia i amortyzacji.

Dołącz do dyskusji: Spółce zależnej Wirtualnej Polski grozi kara od UOKiK. Za reklamy Pilot WP o meczach Barcelony z Lewandowskim

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
alojzy
A co słychać w pozostalych spółkach? kontrola trwa?
0 0
odpowiedź
User
3 2 1
Artykuły i święte oburzenie za atak na wolne media za 3,2,1.... A to tylko Januszowa metoda robienia biznesu... Klikbajt nawet w reklamie.
8 4
odpowiedź