SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polacy coraz bardziej ufają nowym technologiom

80 proc. polskiego społeczeństwa uważa, że cyfryzacja może pomóc rozwiązać najważniejsze problemy przed jakimi stoi nasz kraj. Rośnie również otwartość wobec nowych technologii, szczególnie tych, które wspomagają zieloną cyfryzację – wynika z raportu fundacji Digital Poland.

Fundacja Digital Poland wraz z firmą GfK Polonia przygotowała 4. edycję raportu "Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0". Ogólnopolskie badanie pokazuje świadomość Polaków co do strategicznych wyzwań przed jakimi stoi nasz kraj, nastawienie oraz chęć wykorzystania nowych technologii do ich pokonania w ramach tzw. koncepcji społeczeństwa 5.0. W raporcie zawarto także wyniki badania - ogólnopolskiego testu wiedzy o celach zrównoważonego rozwoju oraz raportowaniu ESG.

Punktem wyjścia do zbadania nastawienia Polaków wobec nowych technologii było określenie najważniejszych problemów, przed jakimi według nich stoi nasz kraj. Lista 39 wyzwań powstała na podstawie celów zawartych w Agendzie 2030.

W pierwszej dziesiątce, aż trzy odnoszą się do działań na rzecz klimatu oraz czystej i zielonej energii. Starzejące się społeczeństwo oraz ograniczony dostęp do opieki zdrowotnej niezmiennie od czterech lat wskazywane są jako problemy najistotniejsze. Natomiast aż o 16 pkt. proc. w porównaniu do ubiegłego roku wzrosła liczba osób, które uważają, że poziom edukacji w polskich szkołach jest zbyt niski.

80% badanych twierdzi, że nowe technologie mogą pomóc w rozwiązaniu tych problemów, a 95% jest zdania, że państwo powinno wspierać ich rozwój. Do 95% wzrosła również liczba Polaków, którzy twierdzą, że umiejętności cyfrowe zwiększają ich szanse na rynku pracy.

W czołówce najpopularniejszych technologicznych rozwiązań znalazły się takie, które umożliwiają produkcję z recyklingu (90%) oraz panele słoneczne (89%) i elektryczne samochody (83%). Największy wzrost akceptacji wobec technologii zaobserwowano w przypadku energii jądrowej.


Wyraźnie zwiększyła się liczba Polaków, którzy z chęcią sięgają po nowinki technologiczne – z 66% w ubiegłym roku do 78% w roku 2022. Coraz mniej osób jest zdania, że technologia tworzy sztuczny świat – ich liczba spadła o 16 pkt. proc. w porównaniu do 2019 roku. Zmienia się również nasze nastawienie do robotyzacji. Co prawda wciąż 41% ankietowanych uważa, że automatyzacja jest zagrożeniem dla miejsc pracy, ale ich liczba spadła o 12 pkt. proc. w stosunku do 1. edycji badania. Jedynie 6% polskiego społeczeństwa jest zdania, że cyfryzacja i nowe technologie są zbędne.

Opinie dotyczące nowych technologii pozwoliły na podzielenie Polaków na trzy grupy: otwarci, zdystansowani i ostrożni. Według tegorocznych badań 63% respondentów ma pozytywne nastawienie do cyfryzacji – to o 6 pkt. proc. więcej w stosunku do roku 2021. Wśród nich są głównie młodzi mieszkańcy miast, po równo kobiety i mężczyźni. Na podobnym poziomie utrzymuje się grupa ostrożnych.

Potencjał nowych technologii może być skutecznie wykorzystany w realizacji celów SDG. Natomiast Agenda 2030 dość powierzchownie znana jest Polakom. Wprawdzie 50% badanych spotkało się z zagadnieniem "Cele Zrównoważonego Rozwoju", ale zaledwie 16% ma znaczącą wiedzę na ich temat, przy czym aż 40% nie potrafiło wskazać żadnej definicji SDG.

Dążenie do zrównoważonego rozwoju zgodnie z nowymi regulacjami ma wesprzeć pozafinansowe raportowanie ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance). To również nowe pojęcie dla większości Polaków – tylko 22% przyznaje, że miało okazję o nim usłyszeć, a 57% nie jest w stanie wskazać, z czym kojarzy im się ten skrót.

Polacy dopiero poznają pojęcie zrównoważonego rozwoju i ESG, ale już dostrzegają ich ważność. 61% ankietowanych jest przekonana, że Polska jako kraj stosunkowo rozwinięty powinna emitować do atmosfery mniej gazów cieplarnianych niż kraje biedniejsze. 25% uważa, że Polska powinna osiągnąć ten cel szybciej niż inne kraje.

Według Polaków o zrównoważony rozwój powinny zadbać przede wszystkim firmy. 78% twierdzi, że organizacje mają obowiązek publicznie informować o swoim wpływie na środowisko i klimat. Podobna liczba badanych jest zdania, że należy nakładać kary finansowe za publikowanie mylących i nieprawdziwych informacji o ESG.

Badani chcą być informowani o rankingu ESG firmy i jej politykach głównie przez internet (73%). Z kolei by ocenić wpływ swoich zakupów na środowisko i emisje CO2, większość z nas chciałaby znaleźć specjalne oznaczenie na etykiecie produktu, np. w formie jego klasyfikacji, podobnie jak w przypadku sprzętu AGD. 31% uważa, że ten rodzaj informacji powinien znaleźć się na paragonie, a 18% Polaków nie jest w ogóle zainteresowanych wiedzą na temat oddziaływania ich zakupów na klimat.

Zdaniem badanych odpowiedzialność spoczywa również na mediach. 75% Polaków uważa, że dzięki informowaniu o ESG media mogą przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej na temat zrównoważonego rozwoju.

Polacy doceniają zrównoważone podejście i coraz częściej zwracają uwagę na to, czy kupowane przez nich produkty wytwarzane są przez organizacje działające w ten sposób. Choć 53% badanych przyznaje, że nie zna różnicy między produktem ekologicznym, a zrównoważonym, to 43% z nich byłoby w stanie więcej za niego zapłacić. Dla 54% konsumentów najważniejszą cechą produktów jest proces wytwarzania, który nie jest szkodliwy dla środowiska.

Proekologiczne postawy konsumentów wspiera rynek re-commerce, który przyciąga coraz więcej Polaków. 66% badanych przyznaje, że korzysta z handlu rzeczami używanymi, a 84% z nich chciałoby to zrobić w przyszłości.

Czynniki z obszaru pozafinansowego raportowania coraz częściej wpływają także na wybory pracownicze. Okazuje się, że 60% badanych nie podjęłoby pracy w firmie niezgodnej z bazowymi wymogami ESG. Za najważniejsze kryterium wyboru pracodawcy uznają działania społeczne, pomoc charytatywną oraz humanitarną.

Informacje dotyczące wskaźników ESG oraz zrównoważonego rozwoju są kluczowe dla wiarygodności firm nie tylko z perspektywy inwestorów, ale także konsumentów. Potwierdza to fakt, że zdaniem 84% badanych firmy w obszarze ESG nie robią nic, bardzo mało lub mało.

Polacy oczekują zmiany w myśleniu o roli biznesu w gospodarce i w społeczeństwie, a do najważniejszych elementów strategii i raportowania ESG zaliczają promowanie godziwych warunków pracy i adekwatnej płacy (46%), brak jakiejkolwiek dyskryminacji, także dotyczącej orientacji seksualnej (41%), kwestie generowania śmieci oraz politykę antykorupcyjną.

Raport fundacji Digital Poland "Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?. Edycja 2022” powstał w partnerstwie z GfK Polonia, Polpharma oraz T-Mobile Polska. Partnerem merytorycznym raportu jest KPMG.

Pierwsze badanie zostało przeprowadzone przez GfK Polonia metodą wywiadów telefonicznych (CATI) na reprezentatywnej próbie 800 Polaków w wieku 18 i więcej lat, a drugie - metodą badania online (CAWI) na reprezentatywnej grupie 802 Polaków w wieku 18 i więcej lat. Oba badania przeprowadzono na przełomie lipca/sierpnia 2022 r.

Dołącz do dyskusji: Polacy coraz bardziej ufają nowym technologiom

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Koczkodan
Za darmo byście takich bzdur nie publikowali.
odpowiedź
User
Mirek1974
Ciekawe , czyli drożyzna jest numer 1, nie dziwię się, patrząc na rachunek.
odpowiedź
User
KarolinaT
Budujący ten wynik że prawie połowa nie kupiła by produktu od firmy która produkuje w kraju objętym sankcjami. Slava Ukrainie!
odpowiedź