Polsat najlepiej ocenianą stacją wśród Polaków, rośnie krytycyzm wobec Polskiego Radia
Z najnowszych badań CBOS wynika, że siedmiu na dziesięciu Polaków pozytywnie ocenia stację Polsat, dwie trzecie - TVN, a niecałe 60 proc. chwali TVP. Jeśli chodzi o stacje radiowe, lepiej oceniani są najwięksi nadawcy komercyjni - RMF FM i Radio Zet - niż publiczne Polskie Radio.
W ujęciu półrocznym, od października 2017 do kwietnia 2018, na tym samym poziomie kształtują się pozytywne opinie o Polsacie (70 proc. przy 10 proc. negatywnych). TVN zyskał w tym okresie 1 p.proc. pozytywnych ocen (66 proc. przy 17 proc. złych). Z kolei Telewizję Publiczną dobrze ocenia 59 proc. ankietowanych (+2 p.proc.), a źle 27 proc - najwięcej spośród wymienionych nadawców.
- Nasilenie krytycyzmu wobec dwóch ostatnich nadawców telewizyjnych [TVN i TVP], zwłaszcza TVP, obserwujemy w naszych badaniach od marca 2016 roku - czytamy w raporcie CBOS-u.
Na oceny nadawców telewizyjnych wyraźnie wpływają poglądy polityczne i preferencje partyjne. Działalność stacji komercyjnych relatywnie lepiej postrzegają osoby o poglądach lewicowych lub centrowych, elektorat PO, Nowoczesnej lub SLD. Grupy te zauważalnie częściej niż przeciętnie krytykują TVP. Pozytywnymi opiniami o telewizji publicznej wyróżniają się natomiast respondenci o poglądach prawicowych i zwolennicy PiS, którzy obok głosujących na Kukiz’15 relatywnie często wypowiadają się negatywnie o stacjach komercyjnych, szczególnie TVN.
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy wzrosła liczba osób niemających zdania na temat działalności stacji radiowych. Najlepiej znaną i ocenianą jest RMF FM (56 proc. badanych ocenia je pozytywnie, a 5 proc. – negatywnie). Działalność Radia Zet chwali 47 proc. ankietowanych, o 4.proc.mniej od października 2016 roku, a krytykuje – co dwudziesty (5%).
Pozytywnie o pracy Polskiego Radia wypowiada się 43 proc. badanych (spadek o 3 p. proc.), a negatywnie – 11 proc., wzrost o 3 p. proc.
- Warto zaznaczyć, że o ile w przypadku stacji komercyjnych poziom krytyki jest w dłuższym okresie stabilny, o tyle w przypadku Polskiego Radia począwszy od marca 2016 roku obserwujemy jego co najmniej dwukrotny wzrost w stosunku do wcześniejszych wyników - informuje w swoim komunikacie CBOS.
O działalności Radia Maryja dobrze wypowiada się co piąty badany (20 proc.) i niemal tyle samo (18 proc.) – źle, a 62 proc. nie ma wyrobionej opinii o tej stacji.
Na postrzeganie działalności Polskiego Radia i Radia Maryja zauważalnie rzutują poglądy, preferencje polityczne oraz religijność badanych (ostatnie - zwłaszcza w przypadku Radia Maryja). Częściej niż inni zadowoleni z niej są ankietowani o prawicowych poglądach politycznych, najbardziej zaangażowani w praktyki religijne, zwolennicy PiS. Pod względem opinii negatywnych wyróżniają się natomiast przede wszystkim osoby o lewicowych poglądach, nieuczestniczący w praktykach religijnych, zamierzający obecnie głosować na PO, SLD lub Nowoczesną; jeśli chodzi o Radio Maryja – również potencjalni wyborcy Kukiz’15.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (335) przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 5–12 kwietnia 2018 roku na liczącej 1140 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
Dołącz do dyskusji: Polsat najlepiej ocenianą stacją wśród Polaków, rośnie krytycyzm wobec Polskiego Radia