Polsat odżywa reklamowo. Wzrost, jakiego nie było od półtora roku
W zeszłym kwartale przychody Telewizji Polsat z reklam i sponsoringu zwiększyły się o 4,1 proc. do 284 mln zł. To najwyższa dynamika od półtora roku. - Podtrzymujemy oczekiwania wzrostu rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu w 2023 roku w niskim jednocyfrowym tempie - poinformował podczas telekonferencji dla mediów prezes Telewizji Polsat, Stanisław Janowski.
284 mln zł wyniosły przychody z reklam i sponsoringu wszystkich stacji własnych Telewizji Polsat. Łącznie w zeszłym kwartale miały 21,9 proc. udziału w rynku oglądalności w grupie wiekowej 16-59 lat, wobec 23,2 proc. rok wcześniej (bez uwzględnienia stacji w modelu partnerskim: Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature, Polsat Viasat History, JimJam, CI Polsat, Polsat Comedy Central Extra).
W prezentacji Cyfrowego Polsatu zaznaczono, że niekorzystny wpływ na ich wyniki miał refarming do standardu DVB-T2. Na udział nadawcy złożyło się 8 proc. głównego Polsatu i 13,9 proc. stacji tematycznych.
Spadki zanotowali też pozostali główni nadawcy: udział TVN Warner Bros. Discovery zmalał z 24,9 do 23,3 proc., a Telewizji Polskiej - z 20,9 do 20,5 proc. Natomiast stacje innych nadawców z naziemnej tv cyfrowej osiągnęły wzrost z 8,1 do 8,2 proc., a pozostałe kanale z dystrybucja tylko kablową i satelitarną - z 22,9 do 26,1 proc.
4,1 proc. wzrostu reklamowego Telewizji Polsat to najwyższy wynik od trzeciego kwartału 2021 roku, gdy jego przychody w tym obszarze zwiększyły się o 6,1 proc. do 267 mln zł (m.in. dlatego, że rok wcześniej rynek dopiero odżywał po pierwszym lockdownie covidowym). Natomiast w całym ub.r. nastąpił wzrost tylko o 1,3 proc. do 1,29 mld zł, a w samym drugim kwartale wpływy minimalnie zmalały (o 0,1 proc).
"Na rynku reklamy telewizyjnej oczekujemy niskiego jednocyfrowego wzrostu. Dla rynku reklamy internetowej przewidujemy średni wzrost w okolicy 6-7 proc." - powiedział Janowski.
Według szacunków i danych Publicis Groupe cały polski rynek reklamy telewizyjnej urósł w minionym kwartale o 4 proc. do 1,01 mld zł.
Zysk mediów zmalał przez inwestycje
Cały pion mediów grupy Cyfrowy Polsatu, obejmujący też reklamy internetowe oraz sprzedaż treści (m.in. licencji do stacji tv dla innych operatorów) zwiększył w zeszłym kwartale przychody o 6 proc. do 568 mln zł. - Na przychody ze sprzedaży pozytywnie wpływają rosnące przychody reklamowe, od operatorów kab/sat oraz ze sprzedaży licencji, sublicencji i praw majątkowych - opisano w prezentacji.
Koszty segmentu zwiększyły się mocniej - o 9 proc. do 474 mln zł. Cyfrowy Polsat tłumaczy to inwestycjami w ramówki swoich stacji i platform streamigowych, m.in. transmisje sportowe i seriale. Zysk EBITDA zmniejszył się o 4 proc. do 93 mln zł, a marża EBITDA - o 1,8 pkt proc. do 16,3 proc.
Cała grupa Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale zanotowała wzrost wpływów o 7,1 proc. do 3,2 mld zł (głównie dzięki wyższej sprzedaży sprzętu), a zysk netto skurczył się o 212,8 do 71 mln zł. Firma na obsługę zadłużenia wydała 179 mln zł więcej niż przed rokiem.
Dołącz do dyskusji: Polsat odżywa reklamowo. Wzrost, jakiego nie było od półtora roku