Polsat: w 2021 roku wzrost na rynku reklamy o 3,5-4 proc., dobra sytuacja Grupy mimo pandemii koronawirusa
- Wzrost rynku reklamy telewizyjnej w IV kwartale powinien być zbliżony do tego do ubiegłego roku. Jeśli chodzi o 2021 rok, wzrost rynku powinien wynieść 3,5-4 proc. - uważa Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.
W III kwartale br. Cyfrowy Polsat zmniejszył wydatki na reklamę i sponsoring o 2,2 proc. (z 888 mln zł do 869 mln zł). Z kolei przychody z reklamy i sponsoringu w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku wzrosły o 0,9 proc. (z 250 mln zł do 252 mln zł).
Prezes Telewizji Polsat Stanisław Janowski sytuację Grupy ocenił jako „bardzo dobrą”, zwrócił uwagę, że dynamika przychodów z reklamy i sponsoringu Telewizji Polsat była powyżej dynamiki rynku, a jej udział w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł rok do roku do poziomu 29 proc.
Jeśli natomiast chodzi o pozycję Grupy na rynku reklamy i sponsoringu po III kwartałach br., jej udział w rynku wyniósł 28,2 proc. Według oceny zarządu dynamika przychodów z reklamy i sponsoringu jest zgodna z trendem rynkowym, odzwierciedlającym efekty wiosennego lockdownu. Wydatki na reklamę i sponsoring spadły o 15,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku (z 3,06 mld zł do 2,58 mld zł), a przychody z reklamy i sponsoringu o 13,9 proc. (z 845 mln zł do 727 mln zł przez 9 miesięcy br.).
Według prezesa Telewizji Polsat Stanisława Janowskiego, Cyfrowy Polsat spodziewa się w IV kwartale br. wzrostu na rynku reklamy na poziomie z 2019 roku. Jeśli chodzi o 2021 roku, jego zdaniem wzrost rynku powinien wynieść 3,5-4 proc.
Dobra sytuacja Grupy mimo pandemii
Grupa Cyfrowy Polsat po trzech kwartałach 2020 roku miała 8,715 mld zł przychodów i 819,5 mln zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku przychody grupy wzrosły o 1,3 proc., a zysk netto zwiększył się o 2,1 proc. Wskaźnik EBITDA wyniósł 3,066 mld zł i był o 2,2 proc. niższy niż przed rokiem.
- Charakter i różnorodność naszej działalności sprawiły, że nas biznes okazał się odporny na sytuację, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Jednocześnie trzeci kwartał pozwolił nam odbudować wyniki segmentu mediowego, który najdotkliwiej odczuł skutki wiosennego lockdownu - komentował Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu. - Mając stabilną sytuację finansową, z myślą o dalszym rozwoju Grupy, prowadziliśmy duże projekty inwestycyjne. Kupiliśmy Grupę Interia, kanały Fokus TV i Nowa TV rozszerzyły portfolio Telewizji Polsat, uruchomiliśmy sprzedaż fotowoltaiki pod marką ESOLEO, a dzięki intensywnej rozbudowie naszej sieci 5G w jej zasięgu już w przyszłym roku znajdzie się ponad 11 milionów mieszkańców Polski - wyliczył.
Analitycy pozytywnie o wynikach finansowych Cyfrowego Polsatu
Według Dominika Niszcza z Domu Maklerskiego Trigon, wyniki na poziomie operacyjnym przebiły oczekiwania głównie ze względu na wzrost rentowności w segmencie mediów, gdzie EBITDA wzrosła z 94 mln do 135 mln rok do roku. - Przebicie prognoz na poziomie operacyjnym i netto to konsekwencja wyższego wyniku EBITDA, natomiast wyższe od oczekiwań przychody to głównie efekt mocnego biznesu hurtowego (wzrost o 8 proc. rok do roku do 857 mln, m.in. rozliczenia operatorskie). Zwracamy uwagę także na powrót do wzrostu na pozycji przychodów detalicznych, relatywnie stabilne rdr. oczekiwane w ostatnim kwartale przychody reklamowe i wzrost pozostałych przychodów ze sprzedaży wspartych biznesem fotowoltaicznym - podsumowuje.
Natomiast Marcin Nowak z Ipopema Securities zwraca uwagę, że analitycy wyniki oceniają pozytywnie, biorąc pod uwagę lepszy o 4 proc. wynik EBITDA w porównaniu z ich prognozą i konsensusem rynkowym napędzanym głównie przez lepsze przychody.
- Ze znacznie lepszym wynikiem EBITDA (do 1 079 mln zł, wzrost o 6 proc. rdr) oczekujemy pozytywnej reakcji rynku na wyniki Cyfrowego za III kwartał. Pozytywnie zaskoczyły przede wszystkim lepsze od naszych prognoz przychody detaliczne, ale też nieco niższe koszty ogółem. Uważamy, że obawy dotyczące oczekiwanego wpływu pandemii na biznes mediowy mogą się zmniejszyć z uwagi na symboliczny 1 proc. wzrost rdr przychodów z reklam telewizyjnych (spodziewaliśmy się 2 proc. wzrostu rdr), skutecznie wzmacniając dzisiejszą pozytywną reakcję rynku - uważa analityk.
Dobra sprzedaż sprzętu
Dodaje, że po raz kolejny Ipopema Securities podoba się również dobra sprzedaż sprzętu, która wzrosła o 5 proc. rdr (zgodnie z ich prognozą) przy przyzwoitej marży, pomimo spadków odnotowanych przez Play i Orange Polska. - Pod względem komercyjnym trzeci kwartał 2020 postrzegamy jako solidny z ponownie silnymi wzrostami abonentów telefonii komórkowej i powoli rosnącym ARPU – oceniają eksperci rynku giełdowego.
Do grupy Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel (operator sieci Plus), Eleven Sports, 66 proc. akcji Netii i przejęte pod koniec ub.r. 23 proc. akcji Asseco Poland. Natomiast w lipcu br. firma sfinalizowała kupno za 422 mln zł Grupy Interia.
Wyniki zyskowności grupy Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale znacząco się poprawiły. Zysk EBITDA skorygowany o 3,3 mln zł kosztów związanych z epidemią poszedł w górę z 1,02 do 1,08 mld zł, skorygowana marża EBITDA - z 35,3 do 36 proc., a marża operacyjna - z 15,9 do 16,8 proc. Holding osiągnął w trzecim kwartale 345 mln zł zysku netto, wobec 236,5 mln zł rok wcześniej.
Dzień po ogłoszeniu wyników finansowych akcje Cyfrowego Polsatu były na minimalnym plusie, na koniec sesji cena za akcję wynosiła 27,54 zł, co stanowiło wzrost o 0,73 proc.
Dołącz do dyskusji: Polsat: w 2021 roku wzrost na rynku reklamy o 3,5-4 proc., dobra sytuacja Grupy mimo pandemii koronawirusa