Tradycja, ekologiczność i praktyczność uważane za główne cechy marki Polski
Polska marka według konsumentów to przede wszystkim ta stworzona w Polsce. Produkty polskich marek są ich zdaniem tańsze od zagranicznych i mają wyższą jakość. Istotniejszy jest dla konsumentów kraj produkcji niż samo pochodzenie marki - wynika z badania SGH i ARC Rynek i Opinia.
Zgodnie z deklaracjami respondentów, jakość jest najważniejszym wyznacznikiem przy wyborze takich produktów jak obuwie, odzież oraz mleko i przetwory mleczne.
Dla konsumentów polska marka to przede wszystkim tradycje narodowe, ekologiczność i praktyczność. Najmniej badanych kojarzyło marki pochodzące z Polski z prestiżem (5%) i niską jakością (7%).
W porównaniu z markami zagranicznymi, mocną stroną produktów polskich marek są jakość i cena, zaś słabszą - ograniczony asortyment i możliwości dystrybucji poza Polską.
Konsumenci przyznają, że przy wyborze produktów z kategorii takich jak kosmetyki, mleko i przetwory mleczne oraz odzież i obuwie, ważniejsze są dla nich inne czynniki niż pochodzenie danego produktu. Badani znacznie częściej wskazywali wysoką jakość, niską cenę i zaufanie do marki niż kraj pochodzenia marki i wytwarzania produktu.
Jednocześnie wyniki różnią się w zależności od kategorii. Spośród badanych kategorii polskość marki miała największe znaczenie przy produktach mlecznych. Potwierdzają to wyniki innych badań, wskazujących, że w przypadku żywności kraj pochodzenia ma dla konsumentów większe znaczenie niż w przypadku innych rodzajów produktów. Poza tym, w przypadku odzieży i obuwia dużą rolę przy wyborze marki odgrywa wzornictwo produktu lub opakowania.
Dla konsumentów ważniejszą informacją jest to, w jakim kraju został wyprodukowany dany produkt, niż to, z jakiego kraju pochodzi marka.
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia dla Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w lipcu 2016 r., przy wykorzystaniu techniki ankietowej (ang. Web Panel Interview) w ramach panelu internetowego e-panel, na próbie 1012 osób, reprezentatywnej dla dorosłych internautów w Polsce.
Dołącz do dyskusji: Tradycja, ekologiczność i praktyczność uważane za główne cechy marki Polski