Polskie targowiska mają 52,40 mln zł długów
2,3 proc. firm targowych w Polsce, w czerwcu br. miało zaległe zobowiązania kredytowe i pozakredytowe na kwotę powyżej 500 zł opóźnione o co najmniej 30 dni. Łączna wartość niespłaconych długów w tym segmencie handlu sięga 52,40 mln zł, wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK.
Zakaz handlu w niedzielę nie dotyczy targowisk, czy osiedlowych bazarków, które nadal mogą prowadzić działalność, także siódmego dnia tygodnia.
Jak pokazują dane z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy BIK, na 122 319 aktywnych i wyrejestrowanych już firm zajmujących się detalicznym handlem straganowym (przy czym uwzględniono wyłącznie jednoosobowe działalności gospodarcze, które są przede wszystkim obecne na targowiskach), jedynie 2 856 posiada opóźnione powyżej 30 dni i na kwotę powyżej 500 zł zobowiązania kredytowe i pozakredytowe. To 2,3 proc. tych firm.
Zaległe zobowiązania kredytowe firm targowych wynoszą 24,4 mln zł, a pozakredytowe 28,0 mln zł. Średnie przeterminowane zadłużenie kredytowe przypadające na jedną firmę z tego typu zaległościami wynosi 49 473 zł, a średnie nieopłacone zobowiązania pozakredytowe to 11 854 zł.
– Ta solidność targowych handlarzy nie oznacza jednak wcale, że handel ten jest obarczony znacząco niższym poziomem ryzyka, niż inne gałęzie handlu. Ogólnie dla całego handlu, opóźnione powyżej 500 zł i 30 dni zobowiązania pozakredytowe miało 3,5 proc. mikroprzedsiębiorstw, a kredytowe 1,5 proc. – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Mazowsze i Śląsk mają najwięcej niesolidnych dłużników
Najwięcej firm wpisanych do baz BIG InfoMonitor i BIK prowadzi swoją działalność w województwie mazowieckim (456) oraz w śląskim (440). Podium zamyka województwo dolnośląskie z liczbą 262 firm z tego sektora handlu.
Z danych GUS wynika, że w 2016 r. zarejestrowanych było 2 199 stałych targowisk (w tym 2 112 targowisk z przewagą sprzedaży drobnodetalicznej). Na ich terenie działało ok. 96,5 tys. stałych punktów sprzedaży drobnodetalicznej, wśród których 56,3 tys. było otwartych codziennie. Uzupełnieniem stałej sieci targowiskowej były targowiska sezonowe, których w 2016 r. odnotowano 6 938. Roczne wpływy z opłaty targowej były niższe w ujęciu r/r o blisko 7,5 proc.
Z badań przeprowadzonych w Katedrze Ekonomiki Rolnictwa i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych SGGW wynika, że udział handlu targowiskowego w detalicznym obrocie artykułami FMCG wynosi 5-7 proc. i dotyczy przede wszystkim produktów rolno-spożywczych, a w mniejszym stopniu także odzieży i obuwia. W handlu targowiskowym uczestniczą głównie małe, rodzinne gospodarstwa rolne.
Dołącz do dyskusji: Polskie targowiska mają 52,40 mln zł długów