SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pracownicy Amazona w Polsce walczą o przejrzysty system premiowania

W poniedziałek pod magazynem Amazona w Sosnowcu związkowcy firmy przeprowadzili akcję informacyjną połączoną ze zbieraniem podpisów pod petycją o zmianę systemu premiowania na korzystniejszy dla załogi. Miała ona też uświadomić zagrożenia, jakie niesie ze sobą zwiększające się tempo pracy w magazynach Amazona.

Fot. Facebook/ Solidarność Pracowników Amazon PolskaFot. Facebook/ Solidarność Pracowników Amazon Polska

Akcja trwała od godz. 11, zorganizowała ją zakładowa Solidarność. Polegała na wręczaniu ulotek pracownikom firmy. Podkreślano w nich, że tempo pracy w magazynach Amazon się zwiększa, tymczasem premia „wydajnościowa” przyznawana jest „w szczątkowej formie, albo w ogóle”. Dodatkowo system premiowania – zdaniem związkowców – jest nieczytelny, a każde L-4 oraz urlop na żądanie – obniża premię. - Związek zamierza wystąpić do pracodawcy o wprowadzenie takiej formy premiowania pracowników, która będzie sprawiedliwa i możliwa do weryfikacji – przekonywano.

Petycja trafić ma do zarządu

Aby wprowadzono taki system, związkowcy w Sosnowcu zbierali podpisy pod petycją do władz firmy. Związek będzie też domagał się wypełnienia przez zakład pracy obowiązku konsultacyjnego w zakresie zbiorowego prawa pracy. - Rozumiemy przez to wprowadzenie szczegółowych zapisów dotyczących sposobu naliczania premii regulaminowej w regulaminie wynagradzania, poprzedzonych konsultacjami z organizacjami związkowymi – przekonują związkowcy.   

Z początkiem lipca br. Amazon ma podwyższyć stawki godzinowe dla zatrudnionych w centrach logistycznych koncernu w Polsce. Stawka dla początkujących pracowników wzrośnie o 12,5 proc. do 22,50 zł brutto za godzinę. Wraz z premią za frekwencję pracownicy poziomu początkowego mogą zarabiać od 4 082 do 4 355 zł brutto miesięcznie, a liderzy zespołów - od 5 080 do 5 443 zł brutto miesięcznie.

Amazon w Polsce w liczbach

Do Amazona należy obecnie w naszym kraju dziewięć centrów logistycznych. Pierwsze z tych kompleksów, pod Poznaniem i Wrocławiem, ruszyły w połowie 2014 roku. W kolejnych latach uruchomiono jeszcze siedem: w Sosnowcu, Gliwicach, drugie pod Wrocławiem, okolicach Szczecina, Bolesławca i dwa w pobliżu Łodzi. Drugie centrum pod Łodzią i obiekt w Gliwicach oddano do użytku w ub.r.

Centrami zarządza spółka Amazon Fulfillment, która w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 64,2 proc. do 3,67 mld zł, a jej zysk netto zmalał z 60,87 do 28,67 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 718,5 do 969,3 mln zł, a na ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 205,4 do 281,5 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio 17 323 osób, wobec 14 563 rok wcześniej. Na koniec ub.r. liczba pracowników przekroczyła już 18 tys.

Stanowisko Amazona

We wtorek swoje stanowisko przesłała nam centrala Amazona w Polsce. "Dzisiaj nasi pracownicy wykonują swoje obowiązki tak, jak każdego dnia. Faktem jest, że Amazon oferuje wysoce konkurencyjne wynagrodzenie, atrakcyjny pakiet benefitów, liczne możliwości rozwoju kariery, a wszystko to w bezpiecznym i nowoczesnym środowisku pracy" - czytamy w nim. 

"Jesteśmy dumni, że stworzyliśmy w Polsce ponad 18 tys. stałych miejsc pracy. W ostatnich dniach ogłosiliśmy, że płaca początkowa dla wszystkich pracowników w centrach logistyki Amazon w Polsce wzrośnie do 22,5 zł brutto/godz. od 1. lipca 2021 r. Wraz z premią za frekwencję nasi pracownicy poziomu początkowego będą zarabiać od 4 082 zł brutto miesięcznie, a liderzy zespołów od 5 080 zł brutto miesięcznie - w zależności od stażu pracy i liczby przepracowanych godzin w danym miesiącu. Jest to część kompleksowego pakietu świadczeń obejmującego również prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie, bezpłatny transport na wybranych trasach, ciepłe posiłki za 1 zł oraz dostęp do innowacyjnego programu „Postaw na Swój Rozwój”, w ramach którego pracownik może liczyć na pokrycie kosztów szkoleń zawodowych do 26 tys. zł." - informuje biuro prasowe Amazona.

W stanowisku możemy również przeczytać, że "wczorajsza sytuacja nie wpłynęła w żaden sposób na realizację zamówień dla klientów". - Była ona ograniczona tylko do jednego z dziewięciu obecnie funkcjonujących centrów logistycznych w Polsce. Naszym celem jest zaspokojenie potrzeb naszych klientów, w tym małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich przedsiębiorców, którzy polegają na Amazon - kończy swoje oświadczenie firma.

Dołącz do dyskusji: Pracownicy Amazona w Polsce walczą o przejrzysty system premiowania

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl