Rosną przychody reklamowe TVP. Matyszkowicz: telewizja publiczna nie powinna mieć zbyt dużego zysku
Przychody reklamowe TVP rosną szybciej od średniej rynkowej - mówi Wirtualnemedia.pl Mateusz Matyszkowicz, prezes Telewizji Polskiej. Podtrzymuje on plan, że spółka w tym roku zanotuje wynik „zero plus”. - Telewizja publiczna nie powinna wypracowywać zbyt dużego zysku - zaznacza.
- Od strony przychodowej spółka odnotowuje wzrost. Przychody reklamowe mają wzrosty lepsze od średniej rynkowej. Rynek odczuwa odbicie popandemiczne - mówi Wirtualnemedia.pl Mateusz Matyszkowicz. Nieoficjalnie wiadomo, że biuro reklamy TVP ma do zrealizowania plan przychodowy wyższy niż w ub.r., a już go przekracza.
Pozytywny wpływ na przychody TVP mają dobre wyniki oglądalności. - Dwójka miała bardzo dobrą wiosnę i zimę i to w grupie komercyjnej, jesień bardzo pozytywnie się zaznaczy. Całe niemal siły skoncentrowaliśmy na wiośnie i jesieni - dodaje.
Zgodnie z planami spółki, o których informowaliśmy w czerwcu br., wpływy TVP z reklam i sponsoringu mają wzrosnąć z 844,7 do 850,4 mln zł, a wynik ze zmiany stanu produktów - z 17,9 mln zł straty do 120,5 mln zł zysku.
Telewizja Polska spodziewa się znaczącego wzrostu przychodów z abonamentu i rekompensaty (z 2,12 do 2,7 mld zł), przede wszystkim w związku z podwyższeniem nominalnej kwoty rekompensaty dla wszystkich mediów publicznych z 1,95 do 2,7 mld zł. Pula została już podzielona przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji: TVP dostała 2,35 mld zł, Polskie Radio - 187 mln zł, a 17 spółek radiofonii regionalnej - 165 mln zł.
Spółka prognozuje wzrost kosztów operacyjnych z 3,28 do 3,87 mld zł oraz spadek pozostałych wydatków operacyjnych z 248,6 do 185,5 mln zł i kosztów finansowych z 243,3 do 239,5 mln zł.
TVP ma mieć niewielki zysk za 2023 rok
Zysk sprzedażowy nadawcy ma wzrosnąć z 283,2 do 376,5 mln zł, a wynik brutto i netto Telewizji Polskiej wyjść na zero. Według Matyszkowicza całkiem realny jest wynik „zero plus” na koniec.
- Telewizja publiczna nie powinna wypracować zbyt dużego zysku. Jeśli mając finansowanie publiczne, wypracujemy za duży zysk oznacza to, że nie jesteśmy efektywni w wykorzystaniu środków publicznych. Najlepiej jest, gdy działalność TVP się na koniec roku się bilansuje albo jest niewielka nadwyżka - dodaje Matyszkowicz.
W 2022 r. przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się o 9,5 proc. do 3,56 mld zł, z czego wpływy sprzedażowe netto - z 3,15 do 3,14 mld zł. Wynik brutto TVP zmalał z 15,1 mln zł straty do 89,2 mln zł, a wynik netto - z 3,9 mln zł zysku do 50,7 mln zł straty. Strata netto byłaby wyższa, gdyby nie 38,5 mln zł ujemnych kosztów z tytułu podatku dochodowego (w 2021 roku spółka zapłaciła 11,2 mln zł).
TVP zatrudnia 2,9 tys. osób na etatach
W ub.r. liczba pracowników Telewizji Polskiej zmniejszyła się z 2 913 do 2 893, a liczba etatów - z 2888,95 do 2 876,08. Zatrudnienie w spółce było o ponad 100 pracowników i etatów niższe niż planowane przed rokiem.
W Telewizji Polskiej w ub.r. zatrudniono 274 nowych pracowników. Równocześnie ze spółką rozstało się 289 osób: 90 przeszło na emeryturę,, dwie na renty 61 odeszło za porozumieniem stron, 54 złożyły wypowiedzenia, dwóm wypowiedzenia złożyła firma, 80 pożegnało się z innych przyczyn (m.in. wygaśnięcia umowy, np. zawartej na czas określony lub próby, czy śmierci). W centrali Telewizji Polskiej liczba pracowników zmniejszyła się przez rok z 2 234 do 2 193, a liczba etatów - z 2222,95 do 2188,2.
Tyle samo osób co przed rokiem pracowało w centrum usług produkcyjnych (403) i Telewizyjnej Agencji Informacyjnej (202). W TVP Technologie liczba pracowników wzrosła z 218 do 228, w biurze programowym - ze 132 do 142, a w biurze spraw korporacyjnych - z 78 do 88. Natomiast w ośrodku dokumentacji i zbiorów programowych nastąpił spadek ze 168 do 117 pracowników.
Natomiast w oddziałach regionalnych liczba pracowników wzrosła z 679 do 700, a liczba zajmowanych przez nich etatów - z 665 do 687,9. Najwięcej osób pracuje w oddziale krakowskim (87), katowickim (69) i poznańskim (64). Liczba etatów zajmowanych przez dyrektorów i wicedyrektorów zwiększyła się w ub.r. z 99,5 do 100, a przez doradców zarządu - z 4,25 do 4,95.
Większe wzrosty nastąpiły w kategorii dziennikarzy (z 298 do 318,25) oraz pracowników gospodarczych i obsługi (z 52,75 do 57,75). Natomiast liczba etatów zajmowanych przez konserwatorów urządzeń telewizyjnych zmalała z 51,6 do 38,35.
W ub.r. średnie wynagrodzenie zasadnicze pracowników etatowych Telewizji Polskiej wynosiło 11 317 zł, co wobec 10 491 rok wcześniej oznacza wzrost o 7,9 proc. To zarobki bez uwzględnienia nagród indywidualnych i jubileuszowych, odpraw emerytalnych, odpraw i odszkodowań, rekompensat, ekwiwalentów urlopowych, wynagrodzeń z klauzuli konkurencyjnej, honorariów z umów o dzieło i wynagrodzeń bezosobowych.
Dołącz do dyskusji: Rosną przychody reklamowe TVP. Matyszkowicz: telewizja publiczna nie powinna mieć zbyt dużego zysku