Publicis Poland utrzymał zyskowność, 23 proc. więcej od klientów
O blisko jedną czwartą wzrosły przychody sprzedażowe agencji Publicis Poland (Publicis Groupe) w 2022 roku. Firmie udało się utrzymać zysk na zbliżonym do 2021 roku poziomie. Na ten rok przychody zapewnione są w 80 proc. długoterminowymi umowami.
Spółka Publicis wypracowała w 2022 roku 50,4 mln zł przychodów sprzedażowych, zwiększając je rok do roki o 23,2 proc.
Wpływy ze sprzedaży usług świadczonych na terenie Polski wzrosły w skali roku z 31,8 mln zł do 40,9 mln zł. Zaś te zagraniczne - z 9,1 mln zł do 9,5 mln zł.
W spółce wzrosły koszty operacyjne - o 24,7 proc., do 48,1 proc. Najwięcej w ich strukturze stanowiły wydatki na usługi obce - było to 32,8 mln zł (wobec 21 mln zł rok wcześniej).
Zmalały natomiast koszty wynagrodzeń - z 14,1 mln zł w 2021 roku do 11,8 mln zł w 2022 roku. Agencja utrzymała zatrudnienie na tym samym poziomie - miała w 2022 roku 92 etatowych pracowników.
W 2022 roku zarząd nie wypłacił sobie wynagrodzenia (w 2021 roku wynosiło ono 155,9 tys. zł).
Zysk ze sprzedaży zmalał z 2,4 mln zł do 2,3 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej spadł z 2,5 mln zł do 2,3 mln zł. Nieznacznie zmniejszył się zysk netto, który na koniec 2022 roku wyniósł 1,83 mln zł (wobec 1,87 mln zł w 2021 roku).
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021:
W 2022 do grona agencji Publicis Poland dołączyli: PKP Intercity i Mondelez, Publicis Healthcare zaczęła obsługiwać Sandoz i Orkla Care, a Publicis Consultants - dla firm Henkel, Tchibo i Garnier.
Jak informuje zarząd Publicis, główne inwestycje spółki związane były, podobnie jak w latach ubiegłych, z wymianą sprzętu IT oraz uzupełnieniem oprogramowania. W tym roku firma planuje się zastąpienie sprzętu komputerowego starszego niż 5 lat, poprzez
wyspecjalizowane centrum obsługi Re:Sources, które zapewnia pełną obsługę informatyczną i łącza są na poziomie całej Międzynarodowej Grupy Publicis.
Wynik w 2023 roku na podobnym poziomie
Zarząd Publicis planuje zakończyć 2023 rok podobnym do 2022 roku wynikiem finansowym. Jednocześnie zaznacza w złożonym sprawozdaniu finansowym, że głównym czynnikiem związanym z ryzykiem może być zakończenie lub znaczne ograniczenie współpracy z klientami sieciowymi lub ograniczanie współpracy z klientami ze względu na zmianę kanałów reklamowych.
Spółka podkreśla, że do spadku rentowności w branży reklamowej przyczyniają się negocjacje cenowe jak i stałe negocjowanie zakresu obsługi. Zarząd zapewnia, że na rok 2023 przychody zabezpieczone są w 80 proc. długoterminowymi umowami.
"Nowe technologie, platformy i eCRM oraz innowacyjne podejście do reklamy sprawia, że obok tradycyjnych klientów sieciowych Publicis pozyskuje nowych klientów zagranicznych i krajowych" - informuje spółka.
Dołącz do dyskusji: Publicis Poland utrzymał zyskowność, 23 proc. więcej od klientów