Rada Etyki Mediów: program Bosackiej chwalący firmę, którą potem zaczęła reklamować, naruszył trzy zasady etyczne
Katarzyna Bosacka, przygotowując w marcu br. program o żelach i płynach do mycia, naruszyła trzy zasady zapisane w Karcie Etycznej Mediów: obiektywizmu, uczciwości i pierwszeństwa dobra odbiorcy - brzmi opinia Rady Etyki Mediów. Dziennikarka nie komentuje werdyktu.
17 marca br. TVN Style wyemitowało program Katarzyny Bosackiej z cyklu „Co nas truje”, pt. „Żele i płyny do mycia”. Były tam też fragmenty na temat składnika SLES w produktach kosmetycznych, a jako ekspert występował pracownik firmy Laboratorium Naturella, producenta kosmetyków OnlyBio. Głos oddano także Ewie Wójcikowskiej, prezesowi Laboratorium Naturella.
Wkrótce po emisji okazało, że Katarzyna Bosacka jest ambasadorem marki OnlyBio. TVN rozwiązał z Bosacką umowę ze skutkiem natychmiastowym.
Sprawą zainteresował się konkurent Laboratorium Naturella - Global Cosmed Group (właściciel marki kosmetyków Apart Natural). W oświadczeniu firma stwierdziła, że wiadomość o rozwiązaniu umowy z dziennikarką przyjmuje „z satysfakcją”. - W naszej ocenie, w programie tym pani Katarzyna Bosacka w sposób nierzetelny i wprowadzający odbiorców w błąd sugerowała o rzekomej szkodliwości składnika SLES w produktach kosmetycznych - napisano.
O swoich zastrzeżeniach względem prowadzącej program Global Cosmed Group poinformował nie tylko TVN, lecz także Radę Etyki Mediów oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, składając tam skargi.
Kilka dni temu Rada Etyki Mediów zajęła stanowisko w sprawie programu Bosackiej. Członkowie gremium ocenili, że dziennikarka w swoim programie naruszyła trzy zasady zapisane w Karcie Etycznej Mediów: zasadę obiektywizmu (wymaga ona od dziennikarza rzetelnego przedstawiania rzeczywistości, niezależnie od swoich poglądów) zasadę uczciwości (zakładającą nieuleganie wpływom), oraz zasadę pierwszeństwa dobra odbiorcy.
- Tak więc REM w pełni zgodziła się z przedstawionymi w Państwa skardze zarzutami. Nie inne musiały być też wnioski redakcji TVN Style, skoro natychmiast po zawarciu umowy z firmą kosmetyczną, która uczyniła red. Bosacką „ambasadorką”, czyli opłacaną gloryfikatorką wyrobów producenta-zleceniodawcy, zerwała z nią kontrakt i usunęła z anteny - czytamy w stanowisku podpisanym przez Ryszarda Bańkowicza, przewodniczącego REM.
Katarzyna Bosacka nie odpowiedziała na prośbę portalu Wirtualnemedia.pl o komentarz do tego stanowiska.
W czerwcu br. ukonstytuowała się nowa Rada Etyki Mediów, której kadencja upłynie w 2022 roku. Liczy 13 członków, a jej przewodniczącym został ponownie Ryszard Bańkowicz.
Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. udział TVN Style w rynku oglądalności telewizji wyniósł 0,65 proc.
Dołącz do dyskusji: Rada Etyki Mediów: program Bosackiej chwalący firmę, którą potem zaczęła reklamować, naruszył trzy zasady etyczne