“Ranczo” straciło 1,5 mln widzów, ale pokonało konkurencję
Piąty sezon serialu “Rancza” miał mniej widzów niż nadawana dwa lata temu poprzednia seria, ale dał Jedynce pozycję lidera rynku TV. W grupie komercyjnej TVP 1 straciła jednak pierwsze miejsce na rzecz TVN i jego “X Factora”.
Średnia oglądalność piątej edycji "Rancza" (niedziele 20.20) wyniosła 6,65 mln widzów, co przełożyło się na 39,40 proc. udziału w grupie 4+ i 30,59 proc. w komercyjnej grupie 16-49 - pokazują dane Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnemedia.pl. Największą widownię przyciągnął pierwszy odcinek serii, który obejrzało aż 8,5 mln osób, zaś finałowy odcinek sezonu zgromadził tylko 5,54 mln widzów.
Wyniki “Rancza 5” były wyższe tylko od wyników pierwszego sezonu, który wiosną 2006 roku oglądało 4,72 mln widzów. Najwyższą dotąd oglądalność miała czwarta edycja, którą od marca do czerwca 2009 roku śledziło 8,28 mln widzów (więcej na ten temat). Lepsze wyniki od zakończonej właśnie serii zanotowały druga i trzecia, nadawane w 2007 i 2008 roku - miały one po ok. 6,9 mln oglądających.
Produkcja podwyższyła jednak widownię TVP 1 w porównaniu do analogicznego okresu ub.r., bo w tym samym paśmie Jedynka miała wtedy 4,74 mln widzów, a jej udział wyniósł 29,04 proc. w 4+ i 24,66 proc. w 16-49. Nadawany wówczas był serial “Blondynka”.
>>> Bohaterowie „Rancza” opowiadają o dotacjach z UE
W czasie emisji piątej edycji komediowej produkcji stacja była nadal liderem rynku telewizyjnego wśród wszystkich widzów. Zajmująca drugie miejsce telewizja TVN, emitowała w tym czasie “X Factor” i miała 24 proc. udziału (dowiedz się więcej). Dalej uplasowały się: Polsat (gł. "CSI: Kryminalne Zagadki Miami", “Wzór”; 10,67 proc.) i TVP 2 (programy kabaretowe, filmy fabularne; 7 proc.). W grupie komercyjnej liderem z niedużą przewagą nad TVP 1 został jednak TVN.
Wpływy z reklam umieszczonych przed i po odcinkach piątej serii wyniosły 21,3 mln zł. Dla porównania, czwarta seria z reklam przyniosła 19,4 mln zł (dane cennikowe netto, bez rabatów). Z danych telemetrycznych wynika, że serial śledziły głównie kobiety, widzowie po 45. roku życia, mieszkańcy wsi i średnich miast.
W planach jest szósta seria “Rancza”. Zdjęcia do niej ruszą latem br., a emisja ma nastąpić wiosną 2012 roku. Za produkcję wykonawczą odpowiadać będzie - tak jak do tej pory - należące do ATM Grupy Studio A.
Widownia “Rancza” odcinek po odcinku
Data | Wszyscy 4+ | 16-49 | |
AMR | SHR % | SHR % | |
06-03-2011 | 8 505 195 | 46,66% | 37,92% |
13-03-2011 | 7 812 933 | 43,81% | 36,14% |
20-03-2011 | 7 201 978 | 39,62% | 31,24% |
27-03-2011 | 7 448 975 | 41,16% | 31,11% |
03-04-2011 | 7 039 028 | 40,23% | 30,70% |
17-04-2011 | 6 858 208 | 40,02% | 31,21% |
24-04-2011 | 5 750 352 | 35,59% | 28,44% |
01-05-2011 | 6 100 137 | 35,54% | 28,29% |
08-05-2011 | 6 254 249 | 37,29% | 27,08% |
15-05-2011 | 6 645 897 | 39,73% | 31,59% |
22-05-2011 | 5 452 660 | 36,21% | 26,69% |
29-05-2011 | 5 950 910 | 38,41% | 28,53% |
05-06-2011 | 5 538 714 | 36,37% | 26,47% |
Średnia | 6 652 457 | 39,40% | 30,59% |
Oglądalność serialu na tle konkurencji
Stacja | Wszyscy 4+ | 16-49 | |
AMR | SHR % | SHR % | |
Ranczo | 6 652 457 | 39,40% | 30,59% |
TVN | 4 052 148 | 24,00% | 31,44% |
Polsat | 1 801 846 | 10,67% | 12,12% |
TVP 2 | 1 181 719 | 7,00% | 6,47% |
Profil widowni produkcji
Profil | TVP1 | ADH % | AFF |
Płeć | Mężczyźni | 42,99% | 89 |
Kobiety | 57,01% | 110 | |
Wiek | 4-9 | 1,70% | 29 |
10-15 | 3,73% | 55 | |
16 - 19 | 2,21% | 39 | |
20 - 24 | 2,65% | 34 | |
25 - 29 | 3,18% | 36 | |
30 - 34 | 4,78% | 58 | |
35 - 39 | 5,87% | 80 | |
40 - 44 | 5,69% | 89 | |
45 - 49 | 8,91% | 130 | |
50 - 54 | 11,35% | 141 | |
55 - 59 | 11,63% | 150 | |
60+ | 38,31% | 190 | |
Wlk. miasta | Wieś | 47,05% | 120 |
< 50 tys. | 23,61% | 98 | |
50-100 tys. | 8,78% | 102 | |
100-200 tys. | 5,61% | 69 | |
> 200 tys. | 14,95% | 74 | |
Zawód | Top management | 6,13% | 71 |
Pracownicy średniego szczebla | 12,56% | 84 | |
Pracownicy fizyczni i rolnicy | 19,48% | 98 | |
Emeryci | 45,68% | 178 | |
Inni | 16,16% | 53 | |
Wykształcenie | Podstawowe | 55,51% | 123 |
Średnie | 28,30% | 96 | |
Wyższe | 10,76% | 86 | |
Inne | 5,43% | 43 |
Dołącz do dyskusji: “Ranczo” straciło 1,5 mln widzów, ale pokonało konkurencję
-ostra konkurencja TVN w postaci X factora.Program ten okazał się hitem TVN
-równoległa emisja na TVP HD(a ludzie jak mają możliwość lepszego oglądania to oglądają)
-bardzo słaba reklama Rancza w TVP 1.
-późniejsza emisja Rancza.Dwa lata temu serial zaczął się tydzień wcześniej,a zakończył dwa tygodnie wcześniej.A emisja w maju i czerwcu szkodzi każdemu programowi,ponieważ ludzie wtedy mniej oglądają tv,bo na dworze jest ciepło.No i ogólnie w szczególności kwiecień-czerwiec w niedzielne wieczory jak było Ranczo to powiększości była ładna i ciepła pogoda.Dwa lata temu jak było Ranczo to więcej padało i było zimniej.
-10 kwietnia nie wyemitowano odcinka,więc ludzie jak zobaczyli,że nie ma Rancza,to pomyśleli,że już nie będzie.Brak tej emisji zdezorientował widzów.Zobaczcie,że przed 10 kwietnia wszystkie odcinki miały widownię ponad 7 mln widzów,a po 10 kwietnia od razu spadła i widownia i udziały(a udziały programu są podobne przez cały rok.Nie ważne czy zima,czy lato.Widzów tracą wszyskie programy na wiosnę, a ich zyskują na jesieni).
Wg mnie widownia choć mniejsza,to i tak bardzo dobra.Myślę,że za rok TVP wyciągnie wnioski i zacznie lepiej promować Ranczo.Może nawet TVP będzie emitować Ranczo już od stycznia.Będzie zima i więcej widzów,a w dodatku w styczniu i lutym Ranczo nie konkurowałoby z X factorem tylko te ostatnie odcinki 6 serii Rancza wyemitowane w marcu.