Ranking aplikacji mobilnych 2017 - na czele YouToube i Messenger, znakomity rok Rossmanna (TOP20)
W 2017 roku najpopularniejsze pod względem zasięgu aplikacje mobilne w Polsce to YouTube, Messenger i Facebook - wynika z danych Spicy Mobile, przygotowanych na zlecenie portalu Wirtualnemedia.pl. Największym wzrostem zasięgu w ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku może zaś pochwalić się aplikacja sieci drogerii Rossmann.
Polacy w ubiegłym roku najczęściej korzystali z aplikacji społecznościowych, zakupowych, gier oraz komunikatorów. Brakuje za to aplikacji informacyjnych.
- Generalnie, coraz więcej ruchu mobilnego jest konsumowanego przez aplikacje kosztem stron www. Wyjątkiem od tej reguły są treści newsowe i informacyjne - zdecydowanie częściej poszukiwane przez użytkowników na stronach mobilnych niż w dedykowanych aplikacjach - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Artur Zawadzki, współzałożyciel Spicy Mobile.
Prezentowane dane obejmują użytkowników telefonów i tabletów z systemem operacyjnym Android. Ranking topowych aplikacji w 2017 roku otwiera YouTube, którego zasięg utrzymywał się ponad 60-procentowym poziomie na przestrzeni dwunastu miesięcy ubiegłego roku. W tym okresie, najlepszym miesiącem był dla aplikacji kwiecień, kiedy osiągała 69,91 proc. zasięgu. Kolejne dla miejsca należą do Messengera i Facebooka - ich zasięg w skali roku 2017 przekracza 40 procent. To nie jedyna aplikacja serwisu Marka Zuckerberga - na miejscu szóstym znalazł się Instagram. Jego największy konkurent - Snapchat - w zestawieniu znalazł się na końcu pierwszej dziesiątki.
Silną reprezentację w pierwszej dwudziestce aplikacji mają także komunikatory, na czele ze wspomnianym Messengerem.
- Poza aplikacją pocztową Gmail, z której korzystało średnio ok. 30% użytkowników, są to komunikatory Messanger, WhatsApp Messenger, Hangouts, Skype oraz Viber. Dla dwóch z nich - Hangouts oraz Skype - odnotowaliśmy tendencję spadkową. W ciągu ostatnich dwóch lat Skype stracił w Polsce wielu użytkowników mobilnych. Dla przypomnienia, w styczniu 2016 r. jego zasięg wynosił blisko 18%. Z kolei w grudniu 2017 r. jego wynik to nieco ponad 7%. Na stałym poziomie utrzymuje się z kolei popularność aplikacji WhatsApp Messenger - wyjaśnia Zawadzki.
Spośród aplikacji zakupowych, na szczególną uwagę zasługują dwie - Rossmann (miejsce 14. zestawienia) oraz AliExpress Shopping App (miejsce 11.). Zasięg pierwszej nie przekraczał na początku 2017 roku 0,5 proc., by w grudniu osiągnąć wynik ok. 14 proc. Artur Zawadzki uważa, że to zasługa atrakcyjnych benefitów dla użytkowników oraz przemyślanych działań marketingowych.
- W ciągu zaledwie kilku miesięcy aplikacja sklepu Rossmann znalazła się w gronie najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce. Jej sukces wiąże się z przemyślaną strategią marketingową – uruchomieniem wiosną ubiegłego roku programu adresowanego do stałych klientów drogerii oraz promocją aplikacji przy kasach w sklepach stacjonarnych. W ramach Klubu Rossmann klubowicze otrzymują wiele korzyści – poprzez aplikację jako pierwsi dowiadują się o nowych promocjach, mogą też skorzystać z atrakcyjnych zniżek, czy zrobić zakupy w sklepie on-line - komentuje Artur Zawadzki.
Popularność chińskiej aplikacji m-commerce wynika zdaniem eksperta Spicy Mobile z powiązaniem z popularną w Polsce platformą zakupową AliExpress.
- W przeciwieństwie do aplikacji Rossmann nie była ona dotąd wsparta żadnymi widocznymi działaniami promocyjnymi - zresztą podobnie jak sama platforma zakupowa. Niemniej to wystarczyło. Koniec 2017 r. chiński gigant może zaliczyć do wyjątkowo udanych – w listopadzie z aplikacji mobilnej AliExpress Shopping App korzystał już co siódmy użytkownik urządzenia mobilnego z systemem Android (zasięg 13,62%), zaś w grudniu co ósmy (11,86%) - wskazuje Artur Zawadzki.
W rankingu znalazły się także trzy gry - Subway Surfers, Pou oraz My Talking Tom (mechanika dwóch ostatnich opiera się na opiece nad zwierzęciem).
Prezentowane wyniki pochodzą z badania Mobience – projektu badawczego realizowanego przez agencję marketingu mobilnego Spicy Mobile. Dane obejmują użytkowników telefonów i tabletów z systemem operacyjnym Android. Celem badania jest poznanie korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne: telefony i tablety. Badanie Mobience jest badaniem pasywnym. Pomiar aktywności użytkowników na urządzeniach mobilnych z systemem Android jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dane o populacji mobinautów, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Kantar Millward Brown.
Dołącz do dyskusji: Ranking aplikacji mobilnych 2017 - na czele YouToube i Messenger, znakomity rok Rossmanna (TOP20)