12 proc. mniej na reklamy outdoorowe. Wzrosły ceny, wykorzystanie powierzchni zmalało o 15 proc.
W trzecim kwartale br. wpływy firm outdoorowych raportujących do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej zmalały w skali roku o 12 proc. do 105,1 mln zł, a w trzech kwartałach były o 4,4 proc. niższe niż rok wcześniej. IGRZ ocenia, że wykorzystanie powierzchni reklamowych w minionym kwartale spadło o 15 proc.
Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom łączne wpływy firm outdoorowym, licząc także te nienależące do IGRZ, w minionym kwartale wyniosły ponad 120 mln zł.
Z czego wynika ich znaczący spadek w skali roku? IGRZ podaje, że wykorzystanie powierzchni ekspozycyjnych na standardowych nośnikach outdoorowych zmalało o 15 proc. według organizacji jest to związane m.in. z mniejszą w tym roku liczbą letnich promocji i wydarzeń.
Za to w przypadku sprzedanych powierzchni wzrosły ceny. - Dotyczy to zwłaszcza powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach premium. Ponadto branża OOH stara się wprowadzać nowe rynkowe rozwiązania celem utrzymania jak najwyższego poziomu sprzedaży. Nie jest to jednak w obecnej sytuacji łatwe - komentuje IGRZ.
W zeszłym kwartale 23 proc. wydatków na reklamy zewnętrzne pochodziło z branży handlowej, 15 proc. - z sektora mediów, 11 proc. - z branży czasu wolnego, 10 proc. - z branży napojów i alkoholi, a 9 proc. - z telekomunikacyjnej. Nakłady sektora telekomunikacyjnego maleją już od kilku lat, natomiast w br. wydatki branży żywności zmalały do 7 proc.
Od lipca do września br. wydatki na reklamy tranzytowe wyniosły 9,4 mln zł, o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej. - Wprowadzenie większej liczby pojazdów komunikacji miejskiej (przepisy unijne) pozwoliło na zwiększenie sprzedaży. Izba sądzi również, że firma Ströer coraz lepiej radzi sobie ze sprzedażą powierzchni reklamowych w wagonach Warszawskiego Metra (jest tu operatorem od początku bieżącego roku). Reklama tranzytowa staje się w coraz większym stopniu reklamą premium - czytamy w raporcie IGRZ.
Przy czym w trzech kwartałach br. wartość reklamy tranzytowej zmalał w skali roku o 5,4 proc. do 24,4 mln zł. Ten typ powierzchni oferują firmy AMS, Business Consulting, Synergic, Ströer Polska i Clear Channel Poland i Warexpo.
Z kolei wydatki na cyfrową reklamę w minionym kwartale wyniosły ponad 17 mln zł, mniej więcej tyle samo co rok wcześniej. - Trwa rozwój sieci ekranów cyfrowych w centrach i galeriach handlowych (Clear Channel Poland) – Kraków, Wrocław, Warszawa oraz na dworcach kolejowych (nowa inwestycja Ströer Polska) – Wrocław, Kraków. Firma AMS rozpoczęła eksploatację ekranów CityInfoTv w warszawskich autobusach. Liderem rynku DOOH pozostaje Screen Network - opisuje IGRZ.
W trzech kwartałach br. wpływy firm outdoorowych raportujących do IGRZ wyniosły 344,9 mln zł, o 4,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Izba prognozuje, ze w całym br. wartość rynku nieznacznie zmaleje w skali roku.
- Podtrzymujemy umiarkowanie optymistyczną. Osłabienie rynku w trzecim kwartale i gorsze aniżeli rok temu wyniki nie będą zrównoważone w ostatnich miesiącach 2017 roku, zwłaszcza przy gorszych wynikach sprzedaży w listopadzie - komentuje IGRZ.
Dołącz do dyskusji: 12 proc. mniej na reklamy outdoorowe. Wzrosły ceny, wykorzystanie powierzchni zmalało o 15 proc.