SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklamy telekomów w 2012 r.: Orange wydał najwięcej, PTC i Polkomtel sporo mniej

PTK Centertel, operator sieci Orange, w ub.r. cennikowo wydał na reklamę 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Za to Polska Telefonia Cyfrowa zmniejszyła wydatki o 20 proc., a Polkomtel - prawie o 30 proc. Spadek zanotował też P4.

Dane Kantar Media przygotowana dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że w ub.r. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) PTK Centertelu wyniosły 754 mln zł, czyli 30,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Tak duży wzrost można uzasadniać kosztami przeprowadzonej wiosną br. kampanii rebrandingu TP na Orange (przeczytaj o niej więcej). Zwłaszcza, że Centertel w I półroczu wydał na reklamę 111 mln zł więcej niż w II półroczu. W związku ze zniknięciem z rynku marki TP, aktywność reklamowa kontrolującej ją Telekomunikacji Polskiej w II połowie ub.r. spadła praktycznie do zera.

>>> 2012 r. w reklamie telewizyjnej: Orange liderem reklamodawców

Pozostali główni operatorzy ograniczyli w ub.r. swoje cennikowe budżety marketingowe. Wydatki Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora T-Mobile i Heyah, spadły o 17,6 proc. Dodatkowo z I na II półrocze zmalały aż o 130 mln zł, czyli 41,5 proc. Wiosną PTC intensywnie reklamowała odświeżony wizerunek Heyah i wprowadzoną do tej taryfy aplikację Freeyah (więcej o tej kampanii) oraz przeprowadziła kampanię wizerunkową T-Mobile (więcej o niej). Od maja operator promował ofertę „2x więcej” w T-Mobile na kartę spotami z ukrytej kamery (obejrzyj jeden z nich), a jesienią reklamowała wprowadzoną wtedy usługę MyWallet (zobacz szczegóły).

Polkomtel cennikowo wydał w ub.r. na reklamę aż o 28,9 proc. (czyli 152 mln zł) mniej niż w 2011 roku, kiedy skonsolidował swoją ofertę wokół marki Plus, czemu towarzyszyły intensywne działania reklamowe oparta na nowych formatach kreatywnych (przeczytaj o tym więcej). W ub.r. wydatki reklamowe operatora były nieco wyższe w I półroczu, ale stosunkowo nieznacznie - o 7,5 proc. Za to duże zamiany w komunikacji Plusa nastąpiły w II półroczu, kiedy po rezygnacji ze współpracy z agencją PZL z jego reklam zniknął kabaret Mumio (zobacz wszystkie spoty z jego udziałem). Przetarg na obsługę reklamową sieci wygrała Change Communications, która w pierwszych kampaniach postawiła na gry słowne: „Oba ma w jednym abonamencie” (więcej o tym) i „Wyprze dasz? Dam!” (więcej).

P4, operator Playa, zanotował w ub.r. nieznaczny spadek cennikowych wydatków reklamowych -  3,5 proc. (czyli 11,8 mln zł). Firma zrealizowała dwie kampanie wizerunkowe swojej sieci z udziałem Kuby Wojewódzkiego - zimową (zobacz tę reklamę) oraz wakacyjną (obejrzyj to). Ponadto operator od wiosny reklamował ofertę ryczałtową Formuła 4.0 w kolejnych odsłonach: dla użytkowników indywidualnych, biznesowych i na kartę.

Virgin Mobile Polska, operator wirtualny, który zadebiutował w sierpniu ub.r., cennikowo wydał na reklamę 28,4 mln zł. To koszt dwóch kampanii rozpoczętych w październiku: wizerunkowej, pod hasłem „Wszystko halo!” (przeczytaj o niej więcej), oraz prezentującej ofertę sieci (więcej o niej).

Ponadto operatorzy telekomunikacyjni w trzech kwartałach 2012 roku faktycznie wydali 115,6 mln zł na reklamę internetową (według badania IAB AdEx). Zakładając, że ich udział w rynku e-reklamowym z tego okresu (7,6 proc.) był taki sam w ostatnim kwartale, a wartość rynku wyniosła prognozowane 2 mld zł, można szacować wydatki telekomów w całym ub.r. na 152 mln zł.

Cennikowe wydatki reklamowe telekomów (bez internetu)
firma20122011
PTK Centertel753 959 188 zł579 377 973 zł
Polska Telefonia Cyfrowa496 120 673 zł601 806 331 zł
Polkomtel374 563 636 zł526 602 711 zł
P4304 782 331 zł316 618 121 zł
Telekomunikacja Polska71 622 498 zł166 806 076 zł
wszyscy reklamodawcy2 001 048 326 zł2 191 211 212 zł
 2012
I półroczeII półrocze
PTK Centertel432 501 795 zł321 457 393 zł
Polska Telefonia Cyfrowa313 004 106 zł183 116 567 zł
Polkomtel194 525 789 zł180 037 847 zł
P4158 679 633 zł146 102 698 zł
Telekomunikacja Polska71 518 578 zł103 920 zł
wszyscy reklamodawcy1 170 229 901 zł830 818 425 zł


Wśród pozostałych mediów zdecydowanie najwięcej telekomy inwestowały reklamowo w telewizji. Polkomtel ulokował tam aż 84,7 proc. swojego cennikowego budżetu pozainterentowego, Polska Telefonia Cyfrowa - 74,9 proc., a PTK Centertel i P4 - po 70,8 proc. Przy czym z roku na rok telewizyjne wydatki reklamowe zwiększył tylko Centertel (o 24,9 proc.), natomiast pozostali główni operatorzy je ograniczyli: PTC o 11,7 proc., Polkomtel - o 13,4 proc., a P4 - o 7,9 proc.

- Tak wysoki udział telewizji w budżetach reklamowych telekomów jest jak najbardziej uzasadniony, biorąc pod uwagę aktualny krajobraz mediowy, w którym telewizji i internet stanowią dwa podstawowe kanały komunikacji. Zarówno pod względem budowy zasięgu, jak i potencjału impaktowego, czyli widocznej efektywności kampanii w krótkim i długim terminie - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Lucyna Koba, deputy media director w domu mediowym PanMedia Western.

- Telewizja wymaga oczywiście dużych nakładów, aby przekroczyć pewien próg zauważalności, jednak w przeliczeniu na koszty dotarcia okazuje się bardzo efektywna kosztowo - ocenia Koba. - Inna sprawa, ze udział telewizji w budżecie graczy z rynku telekomunikacyjnego jest zapewne przeszacowany na skutek niepełnego pomiaru wydatków reklamowych w internecie - zaznacza.

 

Cennikowe wydatki telekomów na reklamę telewizyjną
firma20122011
PTK Centertel533 953 897 zł427 523 006 zł
Polska Telefonia Cyfrowa371 643 996 zł420 843 167 zł
Polkomtel317 330 312 zł414 015 051 zł
P4215 907 803 zł234 424 057 zł
Telekomunikacja Polska71 622 498 zł166 806 076 zł
wszyscy reklamodawcy1 510 458 507 zł1 663 611 358 zł

Dołącz do dyskusji: Reklamy telekomów w 2012 r.: Orange wydał najwięcej, PTC i Polkomtel sporo mniej

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fytre
P4 wydawał najmniej, a zyskiwał najwiecej na rynku. Cała to banda domów mediowych prowadzi duzych klientów na manowce
odpowiedź
User
olek1
Na reklamę nie trzeba wydawać dużo tylko zastanowić się lepiej na co wydać. Najlepszą kampanię zrobiła Heyah i wiadomo, że nie zapłaciła za nią najwięcej.
odpowiedź
User
Impaktor Mocny II
Ale potencjał impaktowy!
odpowiedź