Abonenci rezygnują, więc platforma cyfrowa stawia na inną usługę
Platforma cyfrowa Sky Brasil poinformowała, że zmieniła strategię. Nie koncentruje się już na płatnej telewizji. W przyszłości chce zarabiać przede wszystkim na sprzedaży usług internetowych i dostępu do serwisów streamingowych.
Od 2020 roku w Brazylii ubyło 4 mln abonentów tradycyjnych dostawców płatnej telewizji. Sky Brasil jest drugim graczem na tym rynku w kraju. Jeszcze w 2016 roku firma miała 5,3 mln klientów, a obecnie zaledwie 3,2 mln. To duże spadki, ale z jeszcze większą lawiną odejść muszą mierzyć się operatorzy ze Stanów Zjednoczonych. Najwięksi dostawcy płatnej telewizji z USA, którzy reprezentują 96 proc. rynku, stracili tylko w 2023 roku 5,035 mln abonentów.
Własny serwis streamingowy nie rozwiązuje problemów
Spadek popularności platform cyfrowych i sieci kablowych jest związany z coraz silniejszą pozycją serwisów streamingowych typu Netflix, HBO Max, Amazon Prime Video czy Disney+. Tradycyjni operatorzy chcą być agregatorem tego typu usług. Sky Brasil uruchomił platformę streamingową Sky+ z kanałami linearnymi i treściami wideo na żądanie. Oferuje ona nie tylko autorskie treści, ale także dostęp do subskrypcji gigantów streamingu, takich jak Paramount+, HBO Max, Star+ i Disney+. Choć projekt Sky+ odniósł sukces, to nie zrekompensował utraty abonentów.
- Przechodzimy transformację, aby stać się dostawcą usług telekomunikacyjnych i serwisów streamingowych – powiedział dziennikowi „Valor Economico: prezes Sky Brasil Gustavo Fonseca. Jego zdaniem, w ciągu pięciu lat przychody z usług telekomunikacyjnych przewyższą przychody firmy z płatnej telewizji.
Aby bez przeszkód korzystać z serwisów streamingowych, potrzebne jest szybkie i nielimitowane łącze internetowe. Sky Brasil stawia więc na usługi szerokopasmowego dostępu do internetu. Od 2022 roku oferuje je pod marką Sky Fibra. Obecnie działają w 195 miastach Brazylii, a do końca roku zasięgiem ma być objętych 300 miast. Na razie firma pozyskała tylko 48 tys. abonentów internetowych, ale liczy, że w przyszłości przyspieszy wzrost.
Transformacja nie wymaga dużych inwestycji w światłowody. Firma wykorzystuje istniejące łącza obecnych dostawców: Fibrasil, American Tower, I-Systems i V.tal. Sky Brasil zabiega o przejęcie infrastruktury operatora Oi Fibra i złożyła wniosek do regulatora rynku telekomunikacyjnego Anatel o przyznanie firmie statusu małego operatora. Dzięki temu Sky Brasil mogłaby uzyskać ulgi podatkowe.
W Polsce platformy cyfrowe także tracą klientów
Na koniec III kwartału ub.r. grupa Cyfrowy Polsat dostarczała klientom indywidualnym 13,05 mln usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym, o 287 tys. mniej niż przed rokiem (2,2 proc. w dół). Złożył się na to głównie spadek w kategorii usług telewizyjnych o 243 tys. (4,8 proc.) do 4,86 mln. - Co wynikało głównie z repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania naszych serwisów wideo online (w 2021 roku platformę Ipla zamieniliśmy na odmiennie spozycjonowaną cenowo ofertę Polsat Box Go) oraz mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT) - tłumaczyła firma w sprawozdaniu.
Polsat Box twierdzi, że jest przygotowany na zmianę technologiczną. - Grupa Polsat Plus dostarcza treści TV różnymi technologiami i już od kilku lat obok telewizji satelitarnej zapewnia także telewizję przez dekoder podłączony do internetu oraz bogatą ofertę kanałów TV i treści VOD w streamingu. Wśród naszych klientów w naturalny sposób oczywiście następuje powolna wymiana technologiczna, ale jesteśmy do niej przygotowani. Dajemy naszym klientom możliwość wybrania najdogodniejszego dla nich sposobu dostępu do ich ulubionych treści TV. Telewizja satelitarna jest dojrzała, ale cały czas jest w Polsce popularna i przy naszej demografii dla wielu osób, w szczególności z obszarów mniej zurbanizowanych, jest i będzie jeszcze przez długi czas głównym źródłem telewizji. Natomiast rozumiemy zmiany, które następują i rozwijamy się zgodnie z oczekiwaniami klientów. Mamy ofertę dla każdego, także osób szukający rozrywki TV wyłącznie przez Internet – mówiła Wiertualnemedia.pl Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu.
Dzięki operatorowi Plus, Grupa Polsat Plus poszerza też zasięg usług światłowodowych. - Jednocześnie nasza Grupa jest liderem rozwoju sieci 5G, która otwiera przed klientami szerokie możliwości korzystania z treści wideo. Zwiększamy też dostępność naszej oferty internetu stacjonarnego Plus Światłowód. W konsekwencji nasi klienci mając w Polsat Box i Plusie pełną ofertą usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, chętnie korzystają z usług łączonych. Zdecydowało się na nie blisko 2,5 miliona naszych abonentów. Z kolei wskaźnik rezygnacji z naszych usług jest na niskim poziomie 7,5 proc., co świadczy o dużej lojalności naszych abonentów - dodała Zomer.
Na koniec III kwartału 2023 roku Orange Polska miała 936 tys. abonentów. To o tysiąc mniej niż 30 czerwca. Najwięcej, bo o 15 tys. zmniejszyła się liczba klientów korzystających z odbioru satelitarnego. Firma konsekwentnie od wielu kwartałów informuje o odchodzeniu od technologii DTH na rzecz światłowodu. Usługi telewizyjne na satelicie świadczy we współpracy z Canal+. Firma posiada bardziej rozbudową ofertę w IPTV. - Nowi klienci telewizji satelitarnej stanowią bardzo znikomą część. Skupiamy się w pełni na oferowaniu telewizji w technologii IPTV - mówił Wirtualnemedia.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska.
Usług światłowodowych nie oferuje Canal+ Polska. Na stronach korporacyjnych wciąż podaje, że posiada 2,7 mln klientów w naszym kraju. To dane z dnia 31 grudnia 2020 roku. Choć minęły ponad trzy lata, nie aktualizuje ich. - Najpopularniejszą obecnie usługą jest telewizja w opcji hybrydowej, czyli dostęp do telewizji satelitarnej oraz serwisu Canal+ online w ramach jednego abonamentu. Klienci mogą więc swobodnie decydować z jakiej technologii chcą w danej chwili korzystać. Rozwiązania OTT stają się oczywiście coraz bardziej popularne, ale nie obserwujemy masowej rezygnacji z telewizji satelitarnej na rzecz OTT. Nie mamy więc w planach wygaszania tej części biznesu. Jest wręcz odwrotnie - od kilku lat unowocześniamy telewizję satelitarną i oferujemy Klientom dostęp do rozwiązań online – na dekoderach czy we wspomnianym serwisie Canal+ online - zapewniał Wirtualnemedia.pl Piotr Kaniowski, rzecznik prasowy Canal+ Polska.
Dołącz do dyskusji: Abonenci rezygnują, więc platforma cyfrowa stawia na inną usługę