Słuchalność Trójki spadła poniżej 2 proc. Program III wyprzedziło RMF Classic
W ostatnich trzech miesiącach Trójka zanotowała swój kolejny rekordowo niski udział w rynku słuchalności - 1,94 proc. Liderem pozostaje RMF FM, duże wzrosty osiągnęły Antyradio, TOK FM, RMF Classic i Radio Maryja, a procentowo jeszcze więcej zyskały Muzo.fm, Polskie Radio 24 i Radio Pogoda.
Według badania Radio Track od grudnia ub.r. do lutego br. RMF FM miało 29,49 proc. udziału w rynku słuchalności, co wobec 28,53 proc. rok wcześniej daje wzrost o 3,4 proc.
Wynik Radia ZET zmalał z 12,74 do 12,48 proc. (o 2,1 proc.), a Radia Eska (Grupa Radiowa Time) - z 7,74 do 7,06 proc. (o 8,9 proc.).
Trójka bez dwóch trzecich słuchaczy
Zdecydowanie najwięcej straciła radiowa Trójka - jej udział zmalał z 5,63 do 1,94 proc., czyli o 65,6 proc. Jej udział był w ub.r. coraz niższy w kolejnych trzymiesięcznych okresach, a 1,94 proc. to rekordowo niski wynik stacji w historii badania Radio Track.
Przed rokiem Trójka była czwartym miejscu pod względem słuchalności, teraz jest na trzynastym. W ub.r. ze stacją pożegnała się zdecydowana większość najpopularniejszych dziennikarzy, po tym jak w maju unieważniono wydanie listy przebojów wygrane przez piosenkę Kazika Staszewskiego krytykującą Jarosława Kaczyńskiego, a w sierpniu ze stanowiska szefa stacji został odwołany Kuba Strzyczkowski.
Byli dziennikarze stacji uruchomili dwie rozgłośnie internetowe. W lipcu ruszyło Radio Nowy Świat, a kilka tygodni temu wystartowało Radio 357. Rozgłośnie te utrzymują się z wpłat od słuchaczy.
Natomiast w Trójce w październiku wprowadzono zupełnie zmienioną ramówkę z wieloma nowymi osobami. Stacja nadaje więcej pasm muzycznych, a mniej publicystyki. Z początkiem tego tygodnia w ramówce pojawiły się kolejne zmiany.
Kilka dni po publikacji danych o słuchalności w czwartym kwartale prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w rozmowie z PAP zakwestionowała rzetelność badania Radio Track. Stwierdziła, że spółkę Komitet Badań Radiowych odpowiadającą za to badanie kontrolują prywatni nadawcy, a w wynikach przeszacowane są duże miasta. W związku z tym to badanie nie uwzględnia charakteru i obowiązków nadawców publicznych. Dlatego potrzebny jest realny pomiar rzeczywistej słuchalności, prowadzony przez niezależną instytucję - stwierdziła.
W odpowiedzi Komitet Badań Radiowych w obszernym oświadczeniu opisał, że przez ostatnie dwa lata w badaniu Radio Track nie wprowadzono żadnych zmian metodologicznych, a przy realizacji ostatniej fali zadzwoniono do respondentów ze wszystkich powiatów. KBR zapewnił, że „nie ma żadnego wpływu na przebieg badania, a jedynie kontroluje, czy cały proces przebiega zgodnie z przyjętą metodologią”.
Na początku grudnia ruszyła jedna z największych w historii kampanii reklamowych Trójki - przebiega pod hasłem „Zapraszamy do Trójki”.
W górę Jedynka, PR24 i Dwójka
Wzrosty słuchalności osiągnęły natomiast pozostałe ogólnokrajowe rozgłośnie Polskiego Radia. Wynik Jedynki zwiększył się o 0,32 pkt proc. (6,1 proc.) do 5,5 proc.
Dużo więcej zyskały Polskie Radio 24 i Dwójka. Pierwsza stacja osiągnęła wzrost z 0,56 do 0,84 proc. (o 48,9 proc.), a druga - z 0,37 do 0,45 proc. (o 23,1 proc.).
Natomiast udział Audytorium 17, obejmującego regionalne rozgłośnie publiczne, poszedł w górę o 0,56 pkt proc. (12,9 proc.) do 4,91 proc.
Antyradio i TOK FM przed Radiem Plus
Po prawie 20 proc. zwiększyły się udziały Antyradia (Eurozet) i Radia TOK FM (Grupa Radiowa Agory). Pierwsze zanotowało wzrost z 2,27 do 2,71 proc., a drugie - z 2,16 do 2,58 proc.
Obie stacje wyprzedziły Radio Plus (Eurozet), którego wynik zmalał o 6,1 proc. - z 2,36 do 2,21 proc. Mniejsze spadki zanotowały RMF Maxxx (Grupa RMF) - 2 proc. do 3,65 proc., oraz Rock Radio - o 4,2 proc. do 0,43 proc.
Za to RMF Classic (Grupa RMF) osiągnęło wzrost o 0,53 pkt proc. (36,3 proc.) do 1,98 proc., a Radio Maryja - o 0,4 pkt proc. (30 proc.) do 1,73 proc.
Muzo.fm 67 proc. w górę
Największą dynamikę wzrostu zanotowało Radio Muzo.fm (Cyfrowy Polsat) - jego udział zwiększył się z 0,35 do 0,59 proc., czyli o 66,8 proc.
Wynik Radia Pogoda (Grupa Radiowa Agory) poszedł w górę o 41,5 proc. do 1,2 proc., a Chilli ZET (Eurozet) - o 33,5 proc. do 0,28 proc.
Dołącz do dyskusji: Słuchalność Trójki spadła poniżej 2 proc. Program III wyprzedziło RMF Classic