Sobotnia “Rzeczpospolita” zmieni charakter na magazynowy. “Rozsądny ruch”
Gremi Business Communication, wydawca “Rzeczpospolitej”, planuje przekształcenie sobotniego wydania dziennika w magazyn z obszerną publicystyką, ale bez newsów. - To bardzo rozsądny ruch - komentują przedstawiciele rynku prasowego.
Po zmianach w sobotnim wydaniu “Rzeczpospolitej” nie będzie już stron z bieżącymi informacjami z kraju i ze świata. Jak napisał Presserwis, tytuł będzie mieć charakter magazynowy i ma publikować reportaże, wywiady oraz obszerne teksty publicystyczne. Obecnie taki charakter ma ukazujący się tego dnia dodatek “Plus Minus”.
- Jest taki plan - przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Bogusław Chrabota, redaktor naczelny “Rzeczpospolitej”. Nie zdradza na razie szczegółów - te mają być znane w przyszłym tygodniu.
Sobotnią “Rzeczpospolitą” bez wiadomości z piątku otrzymują już prenumeratorzy dziennika, którym sobotnie wydanie jest dostarczane już w piątki. Natomiast w kioskach dzień później pojawia się wersja gazety wzbogacona o ostatnie newsy.
Zamiar wydawcy “Rzeczpospolitej” podoba się Jackowi Czynajtisowi, prezesowi spółki Optizen Labs. - Trudno sobie wyobrazić, żeby w sobotę i niedzielę, gdy ma się więcej czasu, czytelników zadowalały wyłącznie newsy. To są w dni, w których są oni gotowi zgłębić temat. Szczególnie dotyczy to czytelników “Rzeczpospolitej”, którzy są liderami opinii i potrzebują analiz oraz komentarzy - mówi nam Czynajtis.
- Przejście na magazyn to rozsądny ruch ze strony “Rzeczpospolitej”. Zamykanie wydania sobotniego w czwartek nie było dobre, bo w gazecie nie było ani informacji bieżących, ani ciekawych tekstów - uważa Jadwiga Sztabińska, redaktor naczelna “Dziennika Gazety Prawnej” (Infor Biznes).
Od stycznia 2013 roku w formule magazynowej ukazują się piątkowe wydania właśnie “Dziennika Gazety Prawnej”. Znaleźć w nich można dłuższe teksty dotyczące polityki i gospodarki, ale jest też obszerną część prawną oraz dodatek “Kultura i TV”. Wydawca z takiego rozwiązania jest zadowolony. - Nasze piątkowe wydania mają najlepszą sprzedaż kioskową w całym tygodniu - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Sztabińska.
Z danych ZKDP wynika, że średnia sprzedaż ogółem “Dziennika Gazety Prawnej” w okresie od stycznia do lipca br. wyniosła 49 469 egz., przy czym numery piątkowe sprzedawały się średnio w liczbie 50 330 egz. Natomiast sama sprzedaż kioskowa “DGP” wyniosła odpowiednio 13 002 egz. i 13 529 egz.
Natomiast w tym samym okresie średnia sprzedaż ogółem “Rzeczpospolitej” uplasowała się na poziomie 56 212 egz., zaś sprzedaż ogółem wydań sobotnich wyniosła 60 016 egz. W samym kioskach “Rz” sprzedawała średnio 9 524 egz. w całym tygodniu, a w soboty - 14 402 egz.
Na początku sierpnia br. również “Gazeta Wyborcza” (Agora) przeprowadziła zmiany w swoim sobotnim wydaniu. W ukazującym się tego dnia “Magazynie Świątecznym” pojawiło się więcej tekstów polskich i zagranicznych dziennikarzy i publicystów współpracujących z „Wyborczą” (więcej na ten temat).
Wojciech Fusek, dyrektor wydawniczy i zastępca redaktora naczelnego “Gazety Wyborczej” nie chce na razie komentować planów “Rzeczpospolitej”. - Dziś rynek prasowy stawia wydawcom wysokie wymagania i każdy szuka swoich rozwiązań. Widać ożywienie i wiele nowych pomysłów - to znak, że ci, którzy obwieścili koniec prasy, mocno się mylą - mówi Wirtualnemedia.pl Fusek.
Zdaniem Jadwigi Sztabińskiej, wprowadzenie wydań magazynowych pozwala dziennikom na utrzymanie czytelnictwa w weekendy. - Gazety codzienne nie mają innego wyjścia - dodaje Sztabińska.
Czy zatem wydania magazynowe dzienników mogą być zagrożeniem dla tygodników opinii, których segment rozrósł sie w ostatnim czasie bardzo mocno? Jacek Czynajtis uważa, że nie. - Motywy zakupu poszczególnych tytułów są bardzo różne, dlatego nie sądzę, by tygodniki opinii miały się czego obawiać. Bardzo często czytelnicy “Rzeczpospolitej” oprócz dziennika kupują też właśnie jeden z takich tytułów - mówi nam Czynajtis.
Dołącz do dyskusji: Sobotnia “Rzeczpospolita” zmieni charakter na magazynowy. “Rozsądny ruch”
www.siatkowka-online.pl
Wykup transmisję poprzez SMS i zapłać tylko 6.15 PLN! W cenie otrzymujesz kody na kolejne mecze MŚ 2014. Dołącz już dziś do grona zadowolonych kibiców.
Usługa SMS dostępna w sieciach T-Mobile, Orange, Plus GSM, Play, Heyah. Usługi dostarcza i obsługuje serwis FireMedia. Regulamin dostępny na stronie.