SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Play wysyła ważne listy do klientów UPC Polska

Abonenci UPC Polska otrzymują w ostatnich dniach dwa listy od Play – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Jeden z nich jest polecony i dotyczy szeregów zapisów umowy z przejętym operatorem, które zostały decyzją prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznane za niedozwolone i nieskuteczne. 

Dawny salon UPC Polska Dawny salon UPC Polska

W październiku Sąd Najwyższy oddalił skargę spółki P4 w sprawie decyzji UOKiK wobec UPC, wydanej w 2019 roku. Chodzi o nałożoną wtedy na UPC karę m.in. za możliwość jednostronnego podnoszenia abonamentu przez dostawcę. Kary wynosiły wówczas 33 mln zł i rekompensaty dla klientów. Listy rozsyłane przez operatora dotyczą właśnie tych decyzji. 

- "UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn" - przekazano w komunikacie UOKiK. Ponadto decyzja dotyczyła m.in.: arbitralnych decyzji o uzasadnieniu wizyty technika (UPC mogło stwierdzić, że takowa decyzja była niepotrzebna i obciążyć klienta opłatą) i zbyt ogólnych przesłanek do wypowiedzenia klientowi umowy (wg. urzędu klient nie wiedział jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług).

Abonenci mogą odzyskać pieniądze

W liście rozsyłanym do klientów jako niepolecony operator informuje, że konsumenci, którzy uiścili od 17 kwietnia 2016 roku do dnia uprawomocnienia się decyzji niedozwoloną opłatę określoną w cenniku, mają prawo uzyskania jej zwrotu. Z korespondencji, do której dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że abonenci, którzy zawarli umowy po 31 maja 2015 roku i opłacili co najmniej przez jeden miesiąc abonament w podwyższonej wysokości w okresie od 17 kwietnia 2016 roku, mają  także prawo do uzyskania podwyższonej kwoty.

Operator, który przejął UPC Polska podaje, że do uzyskania zwrotu potrzebny jest kontakt z firmą. Najlepiej, jeśli nastąpi on na adres korespondencyjny (P4 sp. z o.o., Skrytka pocztowa 43,  02-671 Warszawa). Aby odzyskać pieniądze, trzeba podać numer decyzji UOKiK (RGB-10/2019), sposób zwrotu opłaty (przelew czy przekaz pocztowy), numer konta bankowego lub adres korespondencyjny, ID klienta, imię i nazwisko. Najszybciej będą realizowane przelewy na konto bankowe.

Marcin Zarzycki, dyrektor Departamentu Kontaktów z Klientami nadmienia w korespondencji, że ta informacja nie stanowi podstawy do bezkarnego rozwiązania umowy przed okresem zobowiązania. Jeśli ktoś będzie próbował podjąć takie działania, to Play może domagać się od klienta zwrotu przyznanych ulg.

Długa lista nieobowiązujących zapisów umowy

Listem poleconym Play dostarcza także związaną z decyzją RGG-10/2019 listę zapisów umowy, które zostały uznane za niedozwolone i bezskuteczne wobec konsumentów. Firma nie może się na nie powoływać i kształtować na ich podstawie stosunek umowny z konsumentami. Korespondencja polecona trafiła do wszystkich klientów, którzy nadal mają przynajmniej jedną z niedozwolonych klauzul w swojej umowie. Również w tym przypadku nie można bezkarnie rozwiązać umowy, jeśli trwa okres zobowiązania.

Za niedozwolony został uznany zapis, który pozwala operatorowi na zobowiązanie się do dostarczania programów w liczbie nie mniejszej niż minimalna liczba programów w danej kategorii. UPC Polska w przeciwieństwie do innych operatorów nie dzielił konkretnych stacji telewizyjnych w ofercie na gwarantowane i niegwarantowane. W innych firmach po usunięciu tych pierwszych, klient może bezkarnie rozwiązać umowę.

UOKiK uchylił też punkt umowy, który mówi o tym, że kanał może zostać zastąpiony przez inną stację, a lista dostępnych w ofercie programów może zostać zmniejszona lub zwiększona. Sieć kablowa zastrzegała sobie prawo do poinformowania o tym z miesięcznym wyprzedzeniem. Uchylono zapis, który mówi, że za nieuzasadnione zamówienie wizyty technika może zostać naliczona opłata.

Nie obowiązuje już punkt, który pozwala na podniesienie opłat o 8 zł nie częściej niż raz w roku kalendarzowym. Uprawnienie to nie przysługiwało operatorowi w przypadku umów zawartych na okres zobowiązania. Nie ma mocy zapis, który mówi, że w przypadku umowy na czas określony wypowiedzenie jest możliwe w przypadku przyczyn prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych. Także operator nie może wypowiedzieć umowy abonenckiej w całości lub w zakresie niektórych usług  lub pakietów, powołując się na powyższe czynniki.  Do obu listów dołączono ulotkę z aktualną ofertą Play.

Play zwraca pieniądze także z powodu innej decyzji UOKiK

Przed miesiącem informowaliśmy, że  Play rozpoczął zwrot pieniędzy abonentom UPC Polska, którym uruchomiono dodatkowe usługi w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”. To efekt sierpniowej decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” sieć UPC Polska, ponad dwa lata temu przejęta przez operatora Play, uruchamiała klientom dodatkowe usługi: więcej kanałów telewizyjnych i wyższą prędkość internetu. Pobierano za to, w zależności od pakietu, dodatkowe 4 lub 8 zł miesięcznie. UOKiK ustalił, że usługi aktywowano bez pytania o zgodę.

Osoby, które chcą dalej korzystać z wyższych pakietów, mogą poprosić operatora o ich zachowanie. Osoby, które nie chcą płacić więcej za dodatkowe usługi, mogą liczyć na obniżkę cen. Inni abonenci mogą uzyskać rekompensatę.

Dołącz do dyskusji: Play wysyła ważne listy do klientów UPC Polska

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
podsumowując
Zło dzie je
6 1
odpowiedź
User
cwl
Cwaniaki informują o możliwości odzyskania niesłusznie pobranych opłat listem niepoleconym. Ciekawi mnie, ile osób nie otrzyma "przypadkiem" tej wiadomości.
7 1
odpowiedź
User
violence
W kopercie będzie zapewne superoferta na nowa umowę.
3 0
odpowiedź