SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Strony internetowe sprzedające bilety lotnicze oszukują klientów

Komisarz ds. ochrony konsumentów UE Meglena Kuneva ogłosiła wczwartek wyniki przeprowadzonej na obszarze całej UE kontrolidotyczących reklam wprowadzających w błąd oraz nieuczciwych praktykstosowanych przez strony internetowe sprzedające bilety lotnicze.

Wyniki badań pokazują, że ponad 50% stron internetowychwykazuje nieprawidłowości, w szczególności w kwestii podania ceny,warunków umowy oraz przejrzystości proponowanych warunków. Od 24 do28 września, w ramach pierwszego wspólnego działania UE w zakresieegzekwowania praw konsumentów (koordynowanego przez KomisjęEuropejską), instytucje krajowe odpowiedzialne za egzekwowanieprawa w Austrii, Belgii, Bułgarii, na Cyprze, w Danii, Estonii,Finlandii, Francji, Grecji, Włoszech, Litwie, na Malcie, wPortugalii, Hiszpanii, Szwecji, a także w Norwegii sprawdziły ponad400 stron internetowych w celu ustalenia ich zgodności zeuropejskim prawem ochrony konsumentów. Po fazie kontroliprzefiltrowującej nastąpi faza egzekwowania, w czasie którejinstytucje skontaktują się z firmami, wzywając je do usunięcianieprawidłowości na stronach internetowych bądź wyjaśnienia swegostanowiska. Komisarz Kuneva przestrzegła dzisiaj, że termin naudzielenie odpowiedzi przez firmy będzie wynosił cztery miesiące.Oprócz możliwości skierowania spraw na drogę sądową, po upływietego terminu Komisarz zamierza podać do wiadomości publicznej nazwyfirm, które nie podjęły działań zmierzających do dostosowania stroninternetowych do wymogów prawa europejskiego.

- Niezależnie od tego, czy jest się w Brukseli, Barcelonie,Monachium czy Manchesterze, konsumenci zasługują na poinformowanieich w jasny i uczciwy sposób o cenach, a nie na ukryteniespodzianki kryjące się pod postacią drobnego druku warunkówumowy - powiedziała komisarz ds. ochrony konsumentów UE MeglenaKuneva. - Ustaliliśmy, że około 50% stron internetowychsprzedających bilety lotnicze zawodzi obecnie konsumentóweuropejskich, a otrzymane dzisiaj dane świadczą o istnieniuzasadniczego problemu w sektorze lotniczym. Sprawa ma wymiareuropejski, w związku z czym konieczne jest podjęcie działania naskalę europejską. Komisarz dodała - Wysłany dzisiaj przez mniesygnał jest poważnym ostrzeżeniem dla firm, by podjęły onebłyskawiczne działania w celu przywrócenia prawidłowości w ichfunkcjonowaniu. Z chwilą upływu terminu na udzielenie odpowiedzinie będę zwlekała z podjęciem dalszych kroków i podam do wiadomościpublicznej nazwy firm stale łamiących prawo.

W Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)przeprowadził na początku tego roku kontrolę przewoźników międzyinnymi pod kątem przejrzystości oferowanych przez nich cen.Zakwestionowano wtedy sposób prezentowania cen biletów lotniczychna stronach internetowych oraz w reklamach. Publikowane cenybiletów nie odzwierciedlały faktycznych kosztów, jakie zobowiązanybył ponieść pasażer w związku z realizacją lotu. Ponadto różneskładniki ceny biletu lotniczego takie jak, podatki, opłatylotniskowe, opłata paliwowa, koszty ubezpieczenia, prowizje zarezerwacje - nie były szczegółowo określone lub były określone wsposób nieczytelny. Raport UOKiK jest dostępny na stronieinternetowej Urzędu.

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich w raporcie o prawachpasażerów linii lotniczych, opracowanym na podstawie skargkonsumentów z roku 2005 również podkreśliła problemnieprzejrzystości cen biletów. Konsumenci z różnych krajów Uniiskarżyli się na wysokość ostatecznych cen biletów lotniczych wstosunku do cen reklamowanych przez przewoźników. W grudniu tegoroku zostanie opublikowany następny raport oparty na blisko 5 000skarg, które napływały do Centrów w całej Europie w 2006 r. Wydajesię, że rozsądnym rozwiązaniem w obecnej sytuacji byłobywprowadzenie w życie propozycji Komisji Europejskiej z 18 lipca2006 r. dotyczącej wspólnych zasad działania dla przewoźnikówlotniczych, postulującej przejrzystość cen biletów lotniczych.Zgodnie z propozycją Komisji reklamowane ceny biletów powinnyzawierać wszystkie dodatkowe opłaty.

W badaniu wzięło udział 15 instytucji państw członkowskich UEoraz Norwegia. Kontrola obejmuje główne europejskie linie lotnicze,tanie linie lotnicze oraz inne strony internetowe sprzedającebilety lotnicze.

Dołącz do dyskusji: Strony internetowe sprzedające bilety lotnicze oszukują klientów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl