Super Bowl 2018: które firmy i marki będą się reklamowały?
W niedzielę miliony Amerykanów usiądą przed telewizorami, by obejrzeć finałowe starcie gwiazd amerykańskiego futbolu. Wielu z nich skupi uwagę na przerwach reklamowych, by obejrzeć często jedyne w swoim rodzaju spoty przygotowane przez marketerów specjalnie na tę okazję. Serwis Wirtualnemedia.pl przygotował zestawienie najważniejszych informacji związanych z reklamowym aspektem tegorocznego finału Super Bowl.
Finałowy mecz Super Bowl o mistrzostwo w futbolu amerykańskim zawodowej ligi National Football League (NFL) jest najważniejszym wydarzeniem sportowym roku w USA. Tegoroczny, 52. finał odbędzie się 4 lutego br., w najbliższą niedzielę. O mistrzowski tytuł walczyć będą drużyny The England Patriots i Philadelphia Eagles na stadionie U.S. Bank Stadium w Minneapolis w Minnesocie.
Finał transmitowany będzie w telewizji NBC
Z danych, na które powołuje się „Sports Ilustrated” wynika, że Super Bowl średnio ogląda ok. 100 mln Amerykanów. Nielsen podał, że transmisję w 2015 roku obejrzało co najmniej 116,4 mln widzów w Stanach Zjednoczonych. Była to najwyższa w historii Super Bowl oglądalność. Ubiegłoroczny finał zgromadził przed telewizorami 111,3 mln widzów. Transmisja ta była też najpopularniejszym show w mediach społecznościowych - na Facebooku i Twitterze komentowało ją łącznie 48 mln użytkowników.
Jak podaje Adweek, finałowy mecz angażuje duże rzesze użytkowników urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych. Z 240 mln interakcji na Facebooku w 2017 roku, 90 proc. pochodziło z urządzeń mobilnych.
To nie tylko święto amerykańskiego sportu, ale i ważne wydarzenie rozrywkowe. W przerwie meczu odbywa się koncert - jego tegoroczną gwiazdą ma być Justin Timberlake, hymn zaśpiewa z kolei Pink.
Równie ważne, jak sam mecz są reklamy emitowane przed, w trakcie i po nim. Jak podają amerykańskie serwisy branżowe, wielu widzów ogląda transmisję finału tych rozgrywek właśnie dla samych reklam. Z kolei wielu reklamodawców przygotowuje specjalne spoty z okazji tego wydarzenia, które emituje tylko tego jednego jedynego dnia.
Cena 30-sek. spotu przy transmisji finałowych rozgrywek Super Bowl w NBC ma kosztować ponad 5 mln dolarów, czyli porównywalnie do roku ub. Wówczas marketerzy za półminutową reklamową płacili 5 mln dolarów.
Rekordowe wpływy z reklam
Dan Lovinger, dyrektor generalny ds. sprzedaży reklam w NBC Sports Group zapowiedział w rozmowie z Adweek, że nadawca spodziewa się iż przychody z emisji spotów tylko w trakcie meczu (bez bloków przed i po meczu) wyniosą ok. 350 mln dolarów. - Spodziewamy się, że 4 lutego ustanowi rekord dla jednodniowych przychodów generowanych przez jedną firmę - powiedział serwisowi Adweek Lovinger, szacując że całe przychody mają wynieść 500 milionów dolarów.
Wyemitowane wtedy filmy będą pokazywanie nie tylko w tradycyjnej telewizji, ale też przy transmisjach internetowych.
Do najaktywniejszych kategorii reklamowych, które pojawią się ze spotami przy niedzielnej transmisji z U.S. Bank Stadium są: FMCG (woda, piwo, chipsy, napoje), motoryzacja (samochody) i technologia. Choć na co dzień do największych reklamodawców tv w USA, podobnie jak w Polsce, należą koncerny farmaceutyczne, ich filmów reklamowych w blokach przy Super Bowl nie zobaczymy. Producenci farmaceutyków nie wykorzystują tego wydarzenia sportowego do promocji swoich marek, z jednej strony dlatego, że konwencja ich reklam nie pasuje do reszty reklam, które wówczas są emitowane.
Większość spotów bowiem to filmy przygotowane specjalnie pod kątem Super Bowl, koncentrujące się nie tyle na promocji danego produktu, co na wizerunku marki. Z drugiej dlatego, że 5 mln zł za 30-sek. reklamę to dla nich zbyt duży koszt, który w ich ocenie nie przekłada się na zasięg.
Które firmy i marki będą się reklamowały?
Firma Unruly, która przy ubiegłorocznym finale Super Bowl wytypowała najskuteczniejsze reklamy wyemitowane podczas transmisji finałowego meczu wskazała kluczowe trendy, z którymi możemy mieć do czynienia w przypadku spotów przygotowanych na tegoroczny Super Bowl. Pierwszym z nich jest nawiązywanie w nich do ważnych problemów społecznych, takich jak np. równość płci, różnorodność rasowa, integracja, zmiany klimatyczne.
Przykładem takiej kampanii może być reklama Coca-Coli, która spotem na Super Bowl otwiera nową tegoroczną komunikację „Coke For Everyone”. Pokazuje w niej ludzi różnych narodowości, by podkreślić różnorodność. Z kolei Budweiser w swoim filmie reklamowym pokazuje, że pomaga potrzebującym produkując i dostarczając im w nagłych wypadkach wodę w puszkach.
Podobnie firma Ab InBev w reklamie Stella Artois porusza wątek partnerstwa z organizacją Water.org Matta Damona. Z kolei koncern motoryzacyjny Hyundai w 60-sek. filmie skupił się na organizacji non profit Hyundai Hope On Wheels, która wspomaga walkę dzieci z chorobami nowotworowymi.
Kolejny trend, to duża liczba celebrytów w spotach emitowanych przy Super Bowl. I tak np. w spocie Pepsi możemy zobaczyć Cindy Crawford z jej synem Presleyem Gerberem, a obok nich także Britney Spears czy Michaela Jacksona. Morgan Freeman pojawia się we wspólnej reklamie Doritos i Mountain Dew, a Keanu Reeves promuje Squarespace, Danny DeVito kąpie się w czekoladzie w reklamie M&M's, a Bill Harder układa stos z chipsów Pringles. Steven Tyler z Aerosmith jest bohaterem reklam Kia, a znany kardiochirurg Dr Oz występuje w spocie Turkish Airlines.
W ub.r. takie marki, jak Hyundai, Tode czy Snickers eksperymentowały z kreacją w czasie rzeczywistym. Wg Unruly takich rozwiązań można spodziewać się także w tym roku. Jednym z nowych trendów ma być pojawienie się spotów 6-sek., które kanał Fox Sports wprowadził podczas ubiegłorocznej transmisji.
Niektóre marki chcąc zwrócić na siebie uwagę widza, sięgają po niestandardowe rozwiązania. I tak np. należąca do firmy Mars marka Skittles przygotowała spot, który zobaczy tylko jedna osoba. Mercedes Benz z kolei odwróci uwagę widzów od transmisji w telewizji angażując ich w grze, w którym do wygrania jest jeden z najnowszych modeli tej marki.
Z emisji swoich reklam przy tegorocznej transmisji finału rozgrywek amerykańskiej ligi futbolowej NFL zrezygnowali: Buick, YouTube, GoDaddy, Google, Fuji Water Wonderful Company.
Oto lista większości firm i marek, którzy pojawią się w blokach reklamowych przy niedzielnym Super Bowl:
FMCG:
AB InBev, Budweiser, Pepsi, Mountain Dew, Doritos, Skittles, Pringles, Coca-Cola, M&M's, Monster, Kraft, Michelob Ultra, Tide, Persil, Clorox, Stella Artois
Motoryzacja:
Toyota, Lexus, Hyundai, Kia, WheatherTech
Marki internetowe:
Groupon, Squarespace, E*Trade, Amazon, Hulu
Ubezpieczenia/finanse:
TurboTax, Intuit, Quicken Loans
Tech/telekomy:
Sprint, Verizon
Inne:
Wendy's (fast food), Turkish Airlines (linie lotnicze)
Dołącz do dyskusji: Super Bowl 2018: które firmy i marki będą się reklamowały?