"Świat Konsumenta" kontra Kamis
Miesięcznik "Świat Konsumenta" chce pozwać prezesa firmy Kamis
Miesięcznik "Świat Konsumenta" rozważa skierowanie prywatnego aktu oskarżenia przeciwko prezesowi firmy Kamis, któremu zarzuca pomówienie.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2003 roku "Świat Konsumenta" opublikował test pieprzu czarnego mielonego, którego wykonanie zlecił akredytowanemu laboratorium w Niemczech. Wśród czterech przebadanych marek pieprzu dostępnych na rynku polskim znalazł się również pieprz produkowany przez Kamis-Przyprawy S.A. Kamis zakwestionował wyniki testu. 7 czerwca 2004 roku na łamach gazety "Puls Biznesu" Robert Kamiński, prezes Kamis-Przyprawy S.A., zarzucił redakcji "Świata Konsumenta", jak też samemu redaktorowi naczelnemu działanie nierzetelne i nieetyczne.
Jak poinformował wczoraj wydawca "Świata Konsumenta", Prokuratura Rejonowa Warszawa Śródmieście po przeanalizowaniu dokumentów złożonych przez Piotra Kolucha, redaktora naczelnego miesięcznika "Świat Konsumenta" w dniu 30.06.2004 roku, stwierdziła, że można sformułować wniosek, iż doszło do popełnienia przestępstwa z art. 212 § 2 kk przez Spółkę Kamis-Przyprawy S.A.
W tej sytuacji uznając, że wypowiedź powyższa jako kłamliwa i mająca znamiona przestępstwa z art. 212 § 2 kk, redaktor naczelny "Świata Konsumenta", Piotr Koluch skierował sprawę do Prokuratury wraz z kompletem dokumentów w sprawie.
W wyniku analizy zawiadomienia o przestępstwie oraz jego załączników Prokurator uznał, że można sformułować wniosek, iż doszło do popełnienia przestępstwa z art. 212 §2 kk przez Spółkę Kamis-Przyprawy S.A. Jednocześnie odmówił wszczęcia postępowania z uwagi na fakt, że przestępstwo powyższe ścigane jest z oskarżenia prywatnego.
Oficjalne stanowisko firmy Kamis-Przyprawy S.A. w sprawie sporu z wydawnictwem Floyd Press.
W wydaniu 9 (wrześniowym) 2003r. "Świata Konsumenta" ukazał się artykuł zawierający test porównawczy dostępnych na polskim rynku marek pieprzu mielonego. Ponieważ test zawierał nieprawdziwe informacje nt pieprzu Kamis, wystąpiliśmy do redakcji ŚK z wnioskiem o wskazanie laboratorium, w którym przeprowadzono badania jakościowe pieprzu oraz podanie numeru partii będącej przedmiotem badania. Powyższe wystąpienie miało na celu zweryfikowanie zasadności wniosków sformułowanych w przedmiotowym artykule oraz rzetelności opublikowanego testu. Miało to o tyle szczególne znaczenie, że żadna partia pieprzu badana przez zakładowe laboratorium albo PCBC nigdy dotychczas nie wykazała obecności wody w pieprzu Kamis na poziomie niezgodnym z polską normą.
W kwietniowym numerze “Świat Konsumenta” ukazała się ponowna publikacja spornego testu i rankingu pieprzu opatrzona tym razem niepochlebnym komentarzem skierowanym pod adresem Kamis-Przyprawy S.A. Publikacja była powodem skierowania do Sądu wniosku o rozszerzenie zabezpieczenia.
Niestety, mimo uzyskanego zabezpieczenia, „Świat Konsumenta” wyraził zgodę na wykorzystanie nierzetelnych wyników badań w kampanii reklamowej jednego z producentów przypraw, tym samym redakcja – świadomie zdecydowała się na uczestnictwo w kampanii wprowadzającej konsumenta w błąd. Kampanii, która nierzetelnie, nieprawdziwie, informuje o produktach, kampanii, która bezprawnie powołuje się na tak znakomite autorytety jak fundacja Warentest. Tymczasem z przesłanych przez Warentest dokumentów wynika, że fundacja ta nie firmowała przedmiotowego testu, udostępniła jedynie wytyczne dotyczące “sposobu przygotowania próbek towaru podlegającego badaniu” (cytat z zażalenia pozwanego). Nadto próbki nie były badane w laboratoriach Unii Europejskiej, lecz w jednym laboratorium i w dodatku w oparciu o niemieckie normy DIN, a nie polskie PN.
Z pewnością Kamis jest stroną pokrzywdzoną, ale są nią również i konsumenci. Dlatego tak ważne jest, by testy konsumenckie były przeprowadzane przez niezależne instytucje, by badały ważne i zrozumiałe dla konsumenta aspekty produktów i usług, a co więcej by nie posiadały subiektywnej oceny.
W temacie szeroko rozumianej edukacji konsumenta, rzetelnego i uczciwego informowania o produktach i usługach a także unormowania testów produktów Kamis-Przyprawy S.A. współpracuje z Federacją Konsumentów i Stowarzyszeniem Producentów Wyrobów markowych ProMarka. Jesteśmy w gronie tych producentów, którzy zainicjowali projekt badań porównawczych poszczególnych kategorii produktów i usług, który dostarczałby konsumentom rzetelnych informacji, tak by mogli oni dokonywać odpowiedzialnych i racjonalnych wyborów.
Wierzymy, że największą wartością produktów jest ich jakość i to ona powinna zdobywać zaufanie i lojalność konsumentów. My takie zaufanie klientów zdobyliśmy a marka Kamis stała się synonimem produktów najwyższej jakości. Dlatego nie mogliśmy pozostać obojętni na publikację, w której zakwestionowano jakość naszego produktu. Niestety filozofia etycznego działania i przekazywania rzetelnych informacji mediom, a za ich pośrednictwem konsumentom nie jest podzielana przez wszystkie działające na naszym rynku firmy - informuje Sylwia Kalska Public Relations Manager Kamis-Przyprawy S.A.
Dołącz do dyskusji: "Świat Konsumenta" kontra Kamis
-Test na szkodliwość koszulek reprezentacji na Euro 2012
(http://www.pro-test.pl/press_more/5281,185038/Czerwona++kartka+dla+oficjalnych+koszulek+Euro+2012.html)
-Tesy wózków, które okazały się niebezpieczne i trujące
-Test fotelików samochodowych także bardzo niebezpiecznych i trujących.
W jakich jeszcze produktach właściciele Fundacji Pro-Test znają Nam dużą szkodliwość i toksyczność? Czy są to wiarygodne wyniki?